REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Selekcja pracowników, ścieżki kariery

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Elastyczne ścieżki kariery: Dostosowanie do współczesnych realiów zawodowych

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, tradycyjne ścieżki kariery ulegają rewolucji. Elastyczność staje się kluczowym elementem strategii zarządzania zasobami ludzkimi, odpowiadając na rosnące potrzeby pracowników oraz zmieniające się wymagania rynku pracy. W jaki sposób elastyczne ścieżki kariery wpływają na rozwój zawodowy jednostek oraz jakie korzyści przynoszą przedsiębiorstwom? 

Rozwój kariery zgodnie z planem

Ścieżki rozwoju kariery są różne dla różnych osób, ponieważ zależą od ich celów, zainteresowań, umiejętności i sytuacji życiowej. Niemniej jednak istnieją pewne ogólne kroki, które można podjąć w celu rozwoju kariery. 

Sztuczna inteligencja w HR. Wsparcie spersonalizowanych ścieżek kariery

Ścieżka rozwoju kariery stanowi kluczowy element motywujący pracowników do osiągania sukcesów i realizacji swoich zawodowych celów. Tradycyjne podejścia do zarządzania karierą często opierają się na ogólnych planach rozwoju, które nie uwzględniają indywidualnych predyspozycji, umiejętności i celów pracowników. Współczesne organizacje coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, takie jak sztuczna inteligencja, aby tworzyć spersonalizowane ścieżki rozwoju kariery. 

ESFJ – osobowość typu Doradca

ESFJ to jeden z typów osobowości według wskaźnika Myers-Briggs (MBTI). Czym charakteryzuje się osobowość doradcy? Jakie ma zalety i wady? Jak doradca sprawdza się w pracy?

Co zachęca do pracy w IT?

Co najbardziej zachęca do pracy w IT? Zarobki, elastyczne podejście do pracownika, a może innowacyjność branży? Jakich kompetencji miękkich oczekują rekruterzy? Czy juniorzy często otrzymują awanse w IT?

Wsparcie pracownika na każdym etapie ścieżki zawodowej

Wsparcie pracownika na każdym etapie ścieżki zawodowej ma fundamentalne znaczenie. Oto 4 sytuacje, kiedy jest szczególnie ważne.

Czy macierzyństwo przeszkadza w robieniu kariery?

W pewnym momencie osobistej drogi większość kobiet musi podjąć jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Nie tylko w swoim, ale także innych, ponieważ ma to pośredni wpływ na wiele jednostek. Łączyć ze sobą macierzyństwo i karierę, czy zrezygnować z jednej zależności na rzecz drugiej? Tu powstaje kolejne pytanie - czy jest możliwe pogodzenie tych wartości?

Wolontariat pozwala przygotować się do wejścia na rynek pracy

Wolontariat należy traktować jako formę budowania własnego kapitału kompetencyjnego. Daje on bowiem, szczególnie dla studentów i uczniów, możliwość nauki od specjalistów, osób z doświadczeniem i bogatszym stażem pracy. Wolontariat jest też odpowiedzią na rosnący problem niedoboru specjalistów z różnych dziedzin na rynku pracy.

Jak awansować w korporacji?

Możliwość rozwój kariery w korporacji przyciąga wielu kandydatów do pracy. Duże firmy proponują różne ścieżki awansu, kusząc wysokim wynagrodzeniem, prestiżem i dodatkami socjalnymi. Sprawdź, jak awansować w korporacji.

Najwyższe zarobki w Polsce - kierunki studiów

Najwyższe zarobki w Polsce osiągają absolwenci kierunków studiów związanych z informatyką. Architekt IT zarabia trzykrotnie więcej niż średnia krajowa. Bardzo dobrze zarabiają także Senior Developerzy, Starsi Programiści Java i .NET oraz analitycy IT.

Deregulacja 100 zawodów

Deregulacja 100 zawodów była przedmiotem prac parlamentarnych podczas 98. posiedzenia Sejmu. Posłowie ustalili końcowe brzmienie ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów.

Ryzykowne kroki na drodze do rozwoju kariery

Ryzykowne zawodowe kroki często prowadzą do rozwoju kariery. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, przeczytaj o: powrocie na uczelnię, zmianie zawodu, mówieniu "nie" dodatkowym obowiązkom oraz rozpoczęciu własnej działalności.

Zawód rzecznika patentowego - zarobki

Raport o zawodzie rzecznika patentowego pozwala na stwierdzenie, że ich liczba w Polsce stopniowo się zmniejsza. Na czym polega zawód rzecznika patentowego i ile wynoszą zarobki?

Zainwestuj w swoją karierę

Aktualna sytuacja na rynku pracy wymaga inwestowania w swoją karierę. Warto w szczególności postawić na edukację i zdobywanie nowych umiejętności. Przedstawiamy 6 wskazówek, jak prawidłowo inwestować w rozwój swojej kariery.

Rozwój zawodowy

Rozwój zawodowy jest niezwykle ważny dla każdego człowieka. Pozwala na odczuwanie satysfakcji z pracy i otwiera ścieżki kariery. Jak należy dbać o rozwój zawodowy?

Pokusy, które mogą przeszkodzić w rozwoju kariery

Współcześnie w rozwoju kariery może przeszkodzić wiele czynników. Pracownicy są narażeni na więcej pokus. Jakie działania mogą przeszkodzić w rozwoju kariery?

Jak rozpocząć nową ścieżkę zawodową?

Wrzesień jest bardzo dobrym miesiącem, aby pomyśleć o zmianie pracy lub o rozpoczęciu zupełnie nowej kariery. Wiele firm właśnie w tym czasie rekrutuje a rynek pracy, oferuje więcej nowych i ciekawych ofert. Co możesz zrobić, aby zmienić pracę lub obrać całkowicie, nową ścieżkę kariery? Poniżej znajdziesz 5 kroków, które pomogą Ci we wprowadzeniu korzystnych zmiany w życiu zawodowym.

Synergia płci

Jak dotrzeć do nieodkrytych talentów? To pytanie zadaje sobie z pewnością wielu dyrektorów HR. Odpowiedź jest niezwykle prosta. Trzeba się tylko rozejrzeć dookoła. To kobiety: od recepcjonistki poprzez sekretarki do kierowniczek działów finansów czy administracji.

Jak najlepiej zorganizować kurs językowy dla pracowników?

Moja firma planuje poszerzenie współpracy z zagranicznymi partnerami. Mimo że podczas rekrutacji na wszystkie stanowiska zwracaliśmy uwagę na znajomość języka angielskiego, mam świadomość, że większość pracowników, nie korzystając z języka systematycznie, będzie miała problem z jego aktywnym używaniem. Chciałbym zaproponować im firmowy kurs językowy. Jak go najlepiej zorganizować? Jak motywować pracowników do nauki?

Jak być szefem dla swoich kolegów?

Zostałem świeżo upieczonym szefem zespołu, w którym do tej pory sam byłem pracownikiem. Cieszę się bardzo z awansu, bo jest dla mnie kolejnym krokiem w rozwoju kariery, ale jestem też pełen obaw o to, jak poradzę sobie z zarządzaniem zespołem. Mimo różnic wiekowych, łączyły nas do tej pory bardzo dobre relacje koleżeńskie.

Jak korzystać z portali społecznościowych w rekrutacji?

Jestem menedżerem ds. rekrutacji w firmie produkcyjnej. Ostatnio, rekrutując na wyższe stanowiska, postanowiłam skorzystać z portali społecznościowych. Mam jednak pewne wątpliwości dotyczące tego źródła. Czy wypada „zaczepiać” i namawiać do zmiany pracy osoby z konkurencji? Jak to jest postrzegane przez kandydatów? Czy informacje przedstawiane w takim portalu są prawdziwe? W jaki sposób oceniać przedstawione przez kandydatów informacje na swój temat?

Świadczenia przysługujące uczącemu się pracownikowi

Pracownikowi, podnoszącemu kwalifikacje za zgodą pracodawcy, przysługuje urlop szkoleniowy. Pracodawca jest zobowiązany udzielać go w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Jak się uczą dorośli?

Umiejętność uczenia się w dzisiejszych czasach jest kluczowa. Zmieniają się zasady, technologie, cały otaczający świat. Dziś już nikt, przechodząc na emeryturę, nie wykonuje tej samej pracy w ten sam sposób, jak w pierwszym dniu pracy. Konieczne jest więc, aby przez całe życie doskonalić swoje umiejętności i nabywać kolejne, zdobywać nową wiedzę i przekładać ją na praktykę – słowem uczyć się przez całe życie.

Szkolenie na 100 procent

W ostatnich latach pracownicy uczestniczą w ciągu roku w kilku lub nawet kilkunastu szkoleniach. Praktycy HR mówią wręcz o syndromie przetrenowania, czyli zmęczeniu uczestników zbyt dużą liczbą kursów i warsztatów. Skutkiem może być mniejsza efektywność nabywania nowych kompetencji. Specjaliści ds. HR jako osoby odpowiedzialne za procesy edukacyjne wewnątrz organizacji muszą zrewidować swoją rolę w tym obszarze.

Outplacement menedżerski wspiera kontynuację kariery

W ramach pakietów oferowanych przez firmy rozstające się, nieraz z pewnym poczuciem winy, ze swoimi zasłużonymi kierownikami, coraz częściej, wzorem zachodnich korporacji, proponuje się program wspierający kontynuację kariery, popularnie zwany outplacementem.

Typologia karierowiczów

Kandydaci do pracy mający podobny profil kwalifikacji, kompetencji i predyspozycji mogą diametralnie różnić się postawą wobec własnego rozwoju zawodowego, a tym samym ich wartość dla organizacji może także być odmienna. Jakie kluczowe postawy wobec kariery można wyróżnić? Na co musi być przygotowana oraz na co może liczyć organizacja, zatrudniając osoby o określonych postawach wobec rozwoju zawodowego?

Czy menedżerowi potrzebny jest outplacement?

Każdego tygodnia w Polsce kilkunastu lub kilkudziesięciu menedżerów różnych szczebli traci pracę. Najczęściej nie spodziewają się tego, choć potem często używają słów „wiadomo było, że mnie to spotka”. Tak rozpoczyna się okres zmiany karierowej, bardzo często pierwszej w życiu czterdziestolatka lub pięćdziesięciolatka na kierowniczym stanowisku, zazwyczaj przychodzącej po wielu latach niczym niezakłócanej, pełnej sukcesów kariery.

Kiedy korzystać z testów kompetencji?

Firma handlowa, która dynamicznie się rozwija, chce zatrudnić przedstawicieli handlowych w różnych regionach. Firma preferuje osoby młode, bez doświadczenia zawodowego lub z niewielkim, chce bowiem zainwestować w ich rozwój, szkolić i rozwijać. Ponadto w firmie pojawił się wakat na stanowisku regionalnego kierownika sprzedaży w dwóch różnych regionach. Firma chciałaby dać szansę pracownikom wewnątrz firmy i dokonać awansu kogoś z obecnych pracowników w obszarze sprzedaży. Jak dokonać dobrego wyboru i z jakiego narzędzia skorzystać, aby dokonać weryfikacji ich kompetencji?

Jak uniknąć posądzenia o dyskryminację podczas rekrutacji?

Od kilku miesięcy jestem menedżerem działu handlowego. Do moich obowiązków należy m.in. rekrutacja handlowców, którzy mają bardzo mobilny charakter pracy. W związku z koniecznością częstych wyjazdów służbowych mam pewne obawy związanie z zatrudnieniem na to stanowisko osób mających zobowiązania rodzinne, ponieważ mogą w sposób niedostateczny poświęcać się pracy. Czy na rozmowie rekrutacyjnej mogę zapytać kandydatów o kwestie związane z rodziną lub planami założenia rodziny? W jaki sposób powinienem zadać to pytanie, aby uniknąć posądzenia o dyskryminację?

Czy w procesie rekrutacji powinien uczestniczyć psycholog?

Jak zwiększyć trafność decyzji personalnych?

Trafność decyzji personalnych na etapie selekcji kandydatów ma krytyczne znaczenie dla organizacji. Niekompetentni i nieumotywowani pracownicy nie tylko nie potrafią lub nie chcą skutecznie pracować, lecz także swoją niewłaściwą postawą mogą zniechęcać do skutecznego działania współpracowników. Pomyłka na etapie selekcji to także dodatkowe koszty związane z koniecznością ponownego przeprowadzenia procesu rekrutacji, selekcji, wstępnego szkolenia.

Jak obniżyć koszty rekrutacji w trudnych czasach?

Prowadzę przedstawicielstwo zagranicznego koncernu z branży poligraficznej. Do tej pory w firmie zatrudnionych było pięć osób, z czego w zespole sprzedaży było dwóch handlowców. Na ostatnim spotkaniu w centrali przedstawiono mi plan ekspansji zakładający m.in. rozwój sił sprzedaży. W ciągu dwóch miesięcy muszę zatrudnić 14 przedstawicieli handlowych zlokalizowanych w całej Polsce. Problemem dla mnie są nie tylko ograniczenia finansowe, lecz także brak specjalisty ds. rekrutacji i ograniczona ilość czasu, którym dysponuję.

Jakie kompetencje decydują o przewadze konkurencyjnej firmy

Dlaczego firmy mają trudność we właściwym doborze kompetencji? Co powoduje, że modele kompetencji nie spełniają oczekiwań w nich pokładanych? Może po prostu nie są dobrym pomysłem? Albo inaczej: definiują nie to, czego potrzebują nowoczesne organizacje?

Talent interpersonalny. W jaki sposób oszacować poziom kompetencji społecznych kandydatów do pracy?

Kompetencje społeczne zajmują poczesne miejsce na mapie kompetencji zawodowych, gdyż są zaliczane do tzw. kompetencji generycznych, czyli uniwersalnych. Ich posiadanie, na odpowiednim poziomie, jest niezbędne każdej osobie, która w pracy realizuje zadania dla innych ludzi, w kontaktach i poprzez kontakty z innymi. Dbając o wysoki poziom produktywności kadry i jednocześnie niskie wskaźniki rotacji personelu, ocenę kompetencji społecznych kandydatów do pracy należy uczynić standardowym elementem każdej procedury selekcji zawodowej. W jaki sposób najlepiej oceniać poziom kompetencji społecznych?

Ocena pracowników - jak uniknąć błędów, stosując metodę 360 stopni

Metoda 360 stopni jest bardzo popularna w firmach, ponieważ jest uważana za pomiar kompetencji i osiągnięć pracowników w firmie powszechny, zrozumiały dla wszystkich i sprawiedliwy. W praktyce może okazać się, że metoda ta obrasta gąszczem biurokratycznych przepisów wykonawczych, jest wykorzystywana w celach politycznych i ogólnie pogarsza atmosferę panującą wśród pracowników.

Jakie korzyści może dać wdrożenie outplacementu?

Czeka mnie w firmie seria kilku etapów zwolnień. Widzę konieczność solidnego przygotowania tego procesu od strony prawnej, ale zastanawiam się, czy to wystarczy. Ostatnio zapanowała moda na outplacement, wiele się pisze o korzyściach dla zwalnianych pracowników, ale nie jestem pewna, czy nas na to stać. Czego realnie mogę spodziewać się w firmie, jeśli zdecyduję się na wprowadzenie programu outplacement?

Twórczy potencjał. Czy kreatywności można się nauczyć?

Często uczestnicy programów edukacyjnych i szkoleniowych z zakresu narzędzi myślenia i kreatywności zadają pytania: Czy naprawdę można nauczyć się kreatywności, czy człowiek po prostu się z tym rodzi? Co zrobić, żeby stać się kreatywnym? Czy tylko wybrańcy są kreatywni?

Wzmocnienie wizerunku firmy podczas rekrutacji

Jestem menedżerem w firmie handlowej. Co miesiąc każdy ze specjalistów z mojego zespołu przeprowadza kilkanaście projektów rekrutacyjnych. Niestety, ostatnio zaczęły docierać do nas zewnętrzne negatywne opinie kandydatów biorących udział w prowadzonych przez nas rekrutacjach na temat poziomu komunikacji naszego działu HR. Podejrzewam, że moi pracownicy, mając tak dużo pracy i projektów, czasami zapominają wysłać stosownego e-maila lub zadzwonić do uczestników procesu. Obawiam się, że może to negatywnie wpłynąć na wizerunek naszej organizacji. W jaki sposób możemy poprawić przepływ informacji między naszymi rekruterami a kandydatami, tak aby wzmocnić wizerunek firmy jako pracodawcy?

Motywowanie w zgodzie z profilem potrzeb zawodowych pracownika

Wysoce umotywowani pracownicy to marzenie każdego pracodawcy i menedżera. W wysokim stopniu umotywowania poszukuje się przepisu na spełnienie, częstokroć wyśrubowanych, kryteriów produktywności i efektywności funkcjonowania personelu. Rozwijane są przy tym dziesiątki różnych koncepcji i technik motywowania, których zadaniem ma być zapewnianie organizacji zmotywowanej kadry. Wiele z tych koncepcji i technik nie uwzględnia jednak w wystarczającym stopniu indywidualności ludzi, stąd efekty ich stosowania są w praktyce często nie w pełni satysfakcjonujące. W jaki więc sposób uwzględnić przy motywowaniu pracownika jego indywidualność i, w konsekwencji, podnieść poziom jego umotywowania do realizacji organizacyjnych celów?

Czy dział personalny to jeszcze administrator, czy już partner strategiczny dla biznesu?

Hasło „warto rozmawiać” zrobiło karierę, ale czy działy HR i biznes znalazły wspólny język? Czy rzeczywiście wiemy, jak skutecznie argumentować decyzje związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi? Czy karuzela wydarzeń i wyzwań pozwoliła rozwinąć skrzydła? Odpowiedzi na wiele pytań pomaga udzielić przegląd kluczowych wyników badania wskaźników efektywności zarządzania kapitałem ludzkim HR Nawigator 2011.

W drodze do dojrzałości projektowej

Rozmowa z Martą Westrych-Andrzejczyk, dyrektorem personalnym w firmie DPD Polska, na temat wdrażanego programu szkoleniowo-rozwojowego Droga Projektowej Dojrzałości

Jaki awans dla młodego pracownika?

Dział personalny, w którym pracuję, co pewien czas ma za zadanie zaproponować rozwiązanie sprzyjające dalszemu rozwojowi i podtrzymaniu motywacji młodych pracowników zespołu. W organizacji nie ma wyznaczonych ścieżek karier, a decyzje o dalszym rozwoju młodej osoby zależą, w głównej mierze, od klienta wewnętrznego – menedżera i pracownika działu HR. W takiej sytuacji pojawia się pytanie o awans młodego pracownika. Co można mu zaproponować?

Czy polskie przedsiębiorstwa potrzebują zarządzania wiekiem?

Termin zarządzanie wiekiem (age management) staje się coraz bardziej popularny. Pojęcie to pojawia się zarówno w dyskursie naukowym, medialnym, jak i związanym z problematyką zarządzania zasobami ludzkimi. Czy jednak krajowe firmy są rzeczywiście zainteresowane wprowadzeniem założeń koncepcji zarządzania wiekiem do swoich organizacji? Jak pod tym względem wypadają na tle przedsiębiorstw zagranicznych?

Być w pierwszej lidze

Rozmowa ze Stanisławem Wierzbickim, dyrektorem personalnym firmy Orlen Transport SA, na temat realizowanego projektu „Liga kierowców”.

Oferty pracy w branży finansowej - wykształcenie jest niezbędne

Zawód finansisty wiąże się z odpowiednim doświadczeniem i wykształceniem. Aż w 100 proc. ofert pracy zamieszczonych na portalu monsterpolska.pl wymagane jest ukończenie kierunkowych studiów ekonomicznych.

Źródło przewagi czy skansen zarządzania? Rola specjalisty ds. BHP w zwiększaniu bezpieczeństwa w nowoczesnym przedsiębiorstwie

Czy firmy chcą inwestować w bezpieczeństwo i higienę pracy, czy uważają tę sferę za skansen na mapie przedsiębiorstwa? Czy rzeczywiście jest to obszar wymagający nowoczesnej wiedzy, narzędzi i bogactwa kompetencji specjalistycznych i menedżerskich, przynoszący firmie wymierne korzyści?

Czy Polacy są mobilni zawodowo?

Syndrom wypalenia zawodowego

Syndrom wypalenia zawodowego powoduje spadek efektywności u pracowników. Może nawet doprowadzić do depresji. Jedną z ważniejszych metod zapobiegania wypaleniu jest podejmowanie pracy zgodnej z oczekiwaniami, kwalifikacjami i zainteresowaniami.

Dlaczego szefowie nie zachowują się asertywnie?

Wyzwania dla działów personalnych na najbliższe lata

Członkowie zarządów i dyrektorzy personalni są pozytywnie nastawieni do kluczowych trendów w przedsiębiorstwach, oczekując wzrostu dochodów i inwestycji w tym roku. Jednocześnie wiedzą, że przed nimi jeszcze sporo trudnych wyzwań. W ich podejmowaniu w coraz większym stopniu zdaniem badanych powinien uczestniczyć HR, którego strategiczna rola będzie rosła.

REKLAMA