| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Temat: rozwiązanie stosunku pracy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu rozwiązanie stosunku pracy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące rozwiązanie stosunku pracy.

Świadectwo pracy - jaką wpisać przyczynę zwolnienia

Aktualizacja: 17.08.2009

Pracownik został zwolniony dyscyplinarnie. Jaką informację należy wpisać w ustępie 3 świadectwa pracy. Czy można jako przyczynę wypowiedzenia wpisać art. 52 k.p.? »

Wysokość odprawy pieniężnej

Aktualizacja: 12.08.2009

Ze względu na ciężką sytuację ekonomiczną firmy jestem zmuszony ograniczyć zatrudnienie. Planuję zwolnienie dwóch pracowników. Problem w tym, że jestem właścicielem firmy od 2006 r., a pracownicy ci zostali zatrudnieni w 2003 r. jeszcze przez poprzedniego właściciela. Czy możliwe jest rozwiązanie umów o pracę z tymi pracownikami na podstawie porozumienia stron? Jak należy policzyć okres, za który będzie im przysługiwała odprawa pieniężna? »

Domyślne nawiązanie stosunku pracy

Aktualizacja: 11.08.2009

Pomimo zakończenia umowy o pracę zawartej na czas określony pracownik nadal stawiał się w pracy i podpisywał listę obecności. Po kilku dniach ochrona przestała wpuszczać go na teren zakładu. Według twierdzenia pracownika fakt, że przez pewien czas przychodził do pracy świadczy o tym, że został ponownie zatrudniony. Czy ma rację? »

Jak naliczyć składki od świadczenia urlopowego, które wypłacono nienależnie

Aktualizacja: 04.09.2009

Zatrudniamy pracownika do 22 sierpnia br. Przed rozwiązaniem umowy o pracę pracownik miał wykorzystać urlop wypoczynkowy, udzielony od 5 do 18 sierpnia br. Dzień przed urlopem wypłaciliśmy mu świadczenie urlopowe. Pracownik zachorował 7 sierpnia br. Nie przedłużymy z nim umowy o pracę, w związku z tym nie będzie już mógł wykorzystać urlopu i powinien zwrócić świadczenie urlopowe. Jakie konsekwencje będzie miało zwolnienie pracownika z obowiązku oddania tej kwoty pod względem podatkowo-składkowym i jak to rozliczyć? »

Czy można zwolnić pracownika zatrudnionego na czas określony, jeżeli w umowie nie zawarto klauzuli przewidującej możliwość jej wypowiedzenia

Aktualizacja: 04.08.2009

Nasza firma zatrudnia 11 pracowników w wymiarze pół etatu oraz 12 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy. Z jedną z osób zatrudnionych na czas określony rozwiązaliśmy stosunek pracy za wypowiedzeniem, podając jako przyczynę zwolnienia likwidację stanowiska pracy (stanowisko magazyniera). Po zwolnieniu w firmie powstało nowe stanowisko „specjalista ds. zasobów”. Odpowiada ono zakresem obowiązków wcześniejszemu stanowisku magazyniera. Zwolniony pracownik twierdzi, że zwolnienie nie było uzasadnione, gdyż likwidacja stanowiska w rzeczywistości nie nastąpiła. Ponadto pracownik wskazał, że był zatrudniony na umowę o pracę na czas określony, w której przez przeoczenie nie zamieściliśmy klauzuli dopuszczającej wypowiedzenie. Czy żądania pracownika są uzasadnione? »

Czy można zwolnić w danej grupie zawodowej pracowników w ramach zwolnień grupowych i zatrudnić nowych pracowników w innej grupie zawodowej

Aktualizacja: 07.08.2009

Jesteśmy firmą handlową zatrudniającą ponad 300 osób. W związku z recesją i zastojem w handlu naszej branży jesteśmy zmuszeni dokonać zwolnienia kilkudziesięciu pracowników (handlowców) z przyczyn ekonomicznych. Jednocześnie w tym samym czasie chcemy zatrudnić kilkoro nowych pracowników do pracy w innych działach, tj. w magazynie i księgowości. Czy w związku z tym możemy dokonać zwolnienia grupowego handlowców z przyczyn ekonomicznych, a jednocześnie zatrudnić nowe osoby do pracy w magazynie i księgowości? Czy powinniśmy zmniejszyć zatrudnienie w dziale handlowym i dokonać przesunięcia tych kilkunastu handlowców po przeszkoleniu do magazynu i księgowości? »

Czy wypłacać zasiłek po ustaniu zatrudnienia

Aktualizacja: 30.06.2009

Rozwiązaliśmy z pracownikiem umowę o pracę 30 kwietnia 2009 r. Pracownik jeszcze podczas pracy u nas podpisał umowę zlecenia z inną firmą na okres od 1 stycznia do 31 maja 2009 r. Od 1 maja 2009 r. został objęty obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalno-rentowym z umowy zlecenia. Natomiast do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego przystąpił dopiero 10 maja 2009 r. Czy w sytuacji, gdy od 15 marca dostarcza nam kolejne zwolnienia lekarskie, jesteśmy zobowiązani wypłacić zasiłek również po 30 kwietnia? Jeżeli tak, to do kiedy? »

Obliczanie wysokości urlopu proporcjonalnego na przełomie miesięcy

Aktualizacja: 17.06.2009

Jak poprawnie obliczyć pracownikowi urlop, gdy przepracował 1 miesiąc kalendarzowy (zatrudniony był np. 8 maja, a zwolniony na własne żądanie 8 czerwca). Pracownik nie przepracował 10 lat. »

Ustanie stosunku pracy - obowiązki pracodawcy

Aktualizacja: 03.06.2009

Pracodawca ma wiele obowiązków związanych ze zwolnieniem pracownika. Musi pamiętać m.in. o udzieleniu mu dni wolnych na poszukiwanie pracy oraz o wydaniu świadectwa pracy. »

Odprawa związana ze zwolnieniem pracownika z pracy

Aktualizacja: 05.06.2009

Obowiązujący u nas regulamin wynagradzania przewiduje, że w sytuacji rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy, pracownikom z co najmniej 5-letnim zakładowym stażem pracy firma wypłaca dodatkowe odprawy w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia za pracę. Z końcem maja zostanie rozwiązana umowa o pracę w drodze porozumienia stron z powodu likwidacji stanowiska pracy. Pracownik pracował u nas 5,5 roku i osiągał bardzo dobre wyniki w pracy, dlatego chcemy mu wypłacić dodatkową odprawę w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Obowiązek wypłaty tej odprawy będzie wynikał z zawartego z pracownikiem porozumienia o rozwiązaniu umowy o pracę. Pracownik otrzyma również przysługującą mu odprawę przewidzianą w ustawie o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Od którego z tych świadczeń pieniężnych należy odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne oraz podatek? »

Wypłata odprawy emerytalnej

Aktualizacja: 04.06.2009

Od 8 stycznia 2009 r. po zmianie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych pracodawcy mogą równocześnie wypłacać pracownikom emeryturę i wynagrodzenie bez rozwiązywania z nimi umowy o pracę. »

Zastosowanie przepisów o zwolnieniach grupowych

Aktualizacja: 25.05.2009

Zatrudniam 110 pracowników. Ze względów finansowych wypowiedziałem umowy o pracę 16 pracownikom zatrudnionym na pełnym etacie i 3 pracownikom zatrudnionym w wymiarze 1/2 etatu. Czy muszę stosować ustawę o zwolnieniach grupowych? »

Jakie odszkodowanie przysługuje pracownikowi za wadliwe wypowiedzenie umowy o pracę

Aktualizacja: 25.05.2009

Tylko jedno oszkodowanie przysługuje za niezgodne z prawem wypowiedzenie, a następnie nieprawidłowe rozwiązanie bez wypowiedzenia umowy o pracę przez tego samego pracodawcę. Pracownik decyduje, czy chce odszkodowania z tytułu wadliwego wypowiedzenia czy odszkodowania z tytułu rozwiązania bez wypowiedzenia. Żądanie przywrócenia do pracy wyłącza roszczenie odszkodowawcze z tytułu zwolnienia bez wypowiedzenia (wyrok Sądu Najwyższego z 22 lipca 2008 r., II PK 361/07). »

Co grozi pracodawcy za rozwiązanie z pracownikiem trzeciej kolejno zawartej umowy terminowej bez podania przyczyny jej rozwiązania

Aktualizacja: 22.05.2009

Nasz pracownik podpisał kolejno dwie umowy o pracę na czas określony (pierwsza od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2007 r. i druga od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r.). 1 stycznia 2009 r. zawarliśmy z tym pracownikiem trzecią umowę na czas określony do 31 grudnia 2010 r. W marcu br. rozwiązaliśmy z nim umowę za 2-tygodniowym wypowiedzeniem. Pracownik pozwał nas do sądu i wnosi o przywrócenie do pracy. Czy to żądanie jest zasadne, skoro miał umowę na czas określony? »

Czy pracownikowi, który po ustaniu zatrudnienia przeszedł na rentę, należy wypłacić odprawę rentową

Aktualizacja: 15.05.2009

Rozwiązaliśmy z pracownikiem umowę o pracę 25 października 2008 r. po zachowaniu 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia. W trzy dni po rozwiązaniu umowy o pracę pracownik zachorował i pobierał zasiłek chorobowy. Po zwolnieniu trwającym 182 dni osobie tej ZUS przyznał rentę. Czy w tej sytuacji naszemu byłemu pracownikowi należy wypłacić odprawę rentową? »

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Mandecki

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »