| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Temat: prawa i obowiązki w zakresie BHP

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawa i obowiązki w zakresie BHP. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawa i obowiązki w zakresie BHP.

Ryzyko zawodowe

Aktualizacja: 18.12.2009

Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa. »

Jaka jest różnica między przyczyną wypadku przy pracy a zdarzeniem?

Aktualizacja: 11.12.2009

Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem? »

Czy pracodawca musi zapewnić szatnie i jadalnie dla pracowników administracyjnych?

Aktualizacja: 11.12.2009

Na terenie zakładu pracy 8 pracowników wykonuje pracę na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracodawca nie zapewnił pracownikom pomieszczeń szatni i jadalni. Na terenie zakładu znajdują się oprócz pomieszczeń biurowych jedynie toalety. Odzież wierzchnią pracownicy przechowują na wieszakach przyściennych umieszczonych w pomieszczeniach pracy. Pracownicy złożyli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy, w której informują, że u pracodawcy nie ma odpowiednich warunków higienicznosanitarnych. Żądają też od niego zapewnienia jadalni oraz szafek pracowniczych do przechowywania odzieży. Czy pracodawca musi udostępnić pracownikom administracyjnym oddzielne pomieszczenia do spożywania posiłków i przechowywania odzieży? »

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy

Aktualizacja: 08.12.2009

Stworzony w zakładzie system zarządzania bhp ma za zadanie ograniczenie strat powstających w wyniku wypadków przy pracy czy zdarzeń awaryjnych. »

Zatrudnienie behapowca czy tworzenie służby bhp

Aktualizacja: 08.12.2009

We wrześniu br. próg zatrudnienia w naszej spółce przekroczył 100 osób. Zadania z zakresu bhp dotychczas powierzaliśmy wyspecjalizowanej firmie. W oddziale okręgowego inspektoratu pracy uzyskałam informację, że nie możemy dłużej korzystać z usług tej firmy oraz że powinniśmy utworzyć służbę bhp i zatrudnić specjalistę z zakresu bhp. Czy rzeczywiście mamy taki obowiązek? »

Pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy

Aktualizacja: 03.12.2009

Jak wynika z tegorocznych wyników badań Ergotest 2009, pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy pracowników. Pracownicy skarżą się na niedostosowane do swoich potrzeb krzesło czy zbyt małą przestrzeń roboczą. Ponad 40 proc. pracowników nie ma możliwości regularnego korzystania z przysługującej im przerwy po każdej godzinie pracy z komputerem, a ponad jedna trzecia deklaruje, że pracodawca, nie partycypował w kosztach zakupu okularów korygujących wzrok, koniecznych do pracy z monitorem ekranowym. »

Bezpłatne szkolenia bhp dla pracodawców

Aktualizacja: 01.12.2009

ZUS Oddział w Krakowie organizuje bezpłatne szkolenia z zakresu bhp dla pracodawców po raz pierwszy rejestrujących działalność gospodarczą. »

Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2009

Wypadki przy pracy występujące w zakładzie powodują konkretne obowiązki po stronie pracodawcy. Musi on m.in. powołać zespół powypadkowy. »

Czy od posiłków dla pracowników na koszt pracodawcy trzeba opłacać składki

Aktualizacja: 19.11.2009

Aby zapewnić lepsze warunki pracy swoim pracownikom, niektórzy pracodawcy decydują się na fundowanie im posiłków w pracy. Część pracodawców ma jednak taki obowiązek. Wartość nieodpłatnego posiłku jest dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Mimo to nie zawsze trzeba od wartości posiłku naliczyć i opłacić składki na ubezpieczenia pracowników, którzy z tych posiłków korzystają. »

Bezpłatne okresowe szkolenia z zakresu BHP dla pracodawców

Aktualizacja: 10.11.2009

ZUS organizuje bezpłatne szkolenia z zakresu BHP. Szkolenia przeznaczone są dla pracodawców i i innych osób kierujących pracownikami. »

Kiedy trzeba zapewniać pracownikom profilaktyczne posiłki i napoje

Aktualizacja: 04.11.2009

Niektórzy pracownicy naszej firmy pracują na powietrzu przy sprzątaniu terenu zakładu oraz przy pilnowaniu. Pracownicy zatrudnieni przy pilnowaniu mają obiekt, w którym mogą przebywać w czasie pracy. Jednak przeciętnie połowę czasu spędzają na powietrzu. Natomiast pracownicy sprzątający przez cały czas pracują na powietrzu. Czy takim pracownikom przysługują w okresie zimowym profilaktyczne posiłki i gorące napoje? »

Prawa pracownika związane z BHP

Aktualizacja: 27.10.2009

Przepisy prawa pracy gwarantują pracownikowi prawa w zakresie BHP. »

Obowiązek ogrzewania hali produkcyjnej

Aktualizacja: 26.10.2009

Prowadzę zakład produkcji wyrobów z drewna. Materiały pozyskuję, przecierając, od czasu do czasu dłużyce trakiem zainstalowanym w nieogrzewanej hali. Inspektor pracy kontrolujący zakład wydał nakaz, określając w nim termin zapewnienia ogrzewania hali traka. Zaproponował mi także mandat karny. Ponieważ odmówiłem przyjęcia mandatu, poinformował mnie, że skieruje do sądu grodzkiego wniosek o ukaranie. Uważam, że proces technologiczny przecierania drewna obejmujący w szczególności ciągły przepływ dłużycy transportowanej z zewnątrz hali wózkami szynowymi czyni bezzasadne ogrzewanie hali. Czy mogę uchylić się od tego obowiązku? »

Czy niepełnoetatowcom przysługuje mniej odzieży roboczej niż pełnoetatowcom

Aktualizacja: 22.10.2009

Ustalam okresy używalności odzieży i obuwia roboczego. Zatrudniam pracowników na pełny etat i na pół etatu. Pełnoetatowcom przysługują 2 kombinezony robocze i 2 pary butów na rok. Czy mogę ustalić, że osoby zatrudnione na pół etatu otrzymają połowę odzieży przysługującej zatrudnionym na pełny etat? Półetatowcy nie zużyją tak szybko przydzielonej odzieży jak pracownicy pełnoetatowi. »

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Aktualizacja: 14.09.2009

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy? »

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Dobrzycka

salon i sklep internetowy 9design

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »