| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: prawa i obowiązki w zakresie BHP

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawa i obowiązki w zakresie BHP. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawa i obowiązki w zakresie BHP.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Aktualizacja: 17.11.2010

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia. Ich tematyka obejmuje m.in. obsługę programu Płatnik (8.01.001), ustalanie podstawy wymiaru składek oraz bhp. »

Zakaz palenia w zakładach pracy - nie ma obowiązku wyznaczenia palarni

Aktualizacja: 16.11.2010

Zakaz palenia tytoniu obowiązuje w zakładach pracy i innych miejscach określonych ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu. Pracodawca może wyznaczyć palarnię, ale nie jest to jego obowiązkiem. »

Jakim pracownikom przysługują napoje i posiłki profilaktyczne w okresie zimowym

Aktualizacja: 08.11.2010

W okresie zimowym, tzn. od 1 listopada do 31 marca, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pracującym na otwartej przestrzeni posiłki profilaktyczne. Dotyczy to pracowników, których praca powoduje w ciągu zmiany roboczej wydatek energetyczny związany z wysiłkiem fizycznym powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet. »

Jak urządzić i wyposażyć szatnię?

Aktualizacja: 08.11.2010

W zakładzie zajmującym się pakowaniem kawy i herbaty niedawno była przeprowadzona kontrola warunków higienicznosanitarnych. W trakcie kontroli inspektor stwierdził, że szatnie dla pracowników nie spełniają wymagań określonych w przepisach, a w szczególności zastrzeżenie inspektora budziło ich wyposażenie – zarzuty dotyczyły wolnego miejsca i liczby ławek. Jak powinny być urządzone i wyposażone szatnie? »

Ile razy w roku PIP może kontrolować zakład pracy?

Aktualizacja: 25.10.2010

W sklepie z tzw. dopalaczami były w tym roku przeprowadzane kontrole przez różne organy, m.in. przez inspekcję sanitarną, urząd skarbowy i Państwową Inspekcję Pracy. Czy są ograniczenia co do liczby kontroli PIP w danym roku? »

Jak przygotować się do prac zimowych?

Aktualizacja: 08.11.2010

Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury. W celu maksymalnego zmniejszenia tego ryzyka należy podjąć odpowiednie kroki, z których podstawowym jest właściwie przeprowadzona ocena wszystkich możliwych zagrożeń. »

Okulary do pracy przy komputerze

Aktualizacja: 28.10.2010

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który stwierdził, że należy mu się zwrot kosztu zakupu okularów do pracy przy komputerze. Czy rzeczywiście taki obowiązek wynika z przepisów prawa? Jeśli tak, to do jakiej kwoty? Czy pracodawca ma zwracać koszty całych okularów, czy np. tylko za oprawki? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę? »

Czy prace konserwacyjne przy wózku widłowym może wykonywać operator?

Aktualizacja: 26.10.2010

Pracodawca, chcąc zaoszczędzić na kosztach, zlecił smarowanie układów oraz wymianę klocków hamulcowych wózka widłowego jednemu z pracowników, który wykonuje drobne naprawy samochodów w zakładzie pracy. Czy takie prace może wykonywać pracownik niemający uprawnień konserwatora wózków widłowych? »

Na jakie normy dotyczące oświetlenia stanowisk pracy należy powoływać się podczas pomiarów oświetlenia?

Aktualizacja: 22.10.2010

Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia? »

W jaki sposób powinny być przeprowadzane pomiary hałasu?

Aktualizacja: 19.10.2010

W zakładzie pracy wprowadzono nową technologię wytwarzania wiążącą się z dużym natężeniem hałasu. Przez kogo i w jaki sposób powinny być przeprowadzone pomiary natężenia hałasu na poszczególnych stanowiskach? »

Jak informować pracowników o wynikach pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowiskach pracy?

Aktualizacja: 15.10.2010

Inspektor pracy w trakcie kontroli zakładu produkcyjnego zwrócił uwagę, że na stanowiskach pracy nie wywieszono wyników badań dotyczących czynników szkodliwych. Czy rzeczywiście przy każdym stanowisku należy wywiesić wyniki badań? Czy wystarczy, że pracownicy otrzymają informacje o występujących czynnikach szkodliwych oraz o ich poziomie podczas szkolenia i w ocenie ryzyka zawodowego? »

Jakie szkolenie okresowe powinien odbyć pracodawca wykonujący zadania służby bhp w swoim zakładzie?

Aktualizacja: 22.10.2010

Pracodawca, który zatrudnia w agencji ubezpieczeniowej 15 osób, w 2005 r. odbył szkolenie dla pracodawców wykonujących zadania służby bhp. Od tego czasu sam sprawuje obowiązki służby bhp. Jakie szkolenie powinien odbyć pracodawca, aby dalej móc realizować zadania tej służby? »

Czy w pomieszczeniu biurowym mogą być okna, które się nie otwierają?

Aktualizacja: 22.10.2010

Pracodawca zorganizował stanowiska pracy w pomieszczeniu, w którym są nieotwierane okna, ale jest zapewniona klimatyzacja. Pracownicy skarżą się na dyskomfort w związku z brakiem możliwości wywietrzenia pokoju. Czy w pomieszczeniach pracy mogą być okna, których nie można otworzyć? »

Czy wypadek na balu zorganizowanym podczas szkolenia wyjazdowego jest wypadkiem związanym z pracą?

Aktualizacja: 14.10.2010

Pracodawca zorganizował szkolenie poza miejscem wykonywania pracy. Wszystkim pracownikom wystawił druki delegacji służbowej. Szkolenie trwało od 8.00 do 16.00. Od godziny 20.00 pracodawca zorganizował bal, podczas którego zamierzał wynagrodzić pracowników za ich dotychczasowe osiągnięcia w pracy zawodowej. Przewidział uroczyste przemówienia, polecił jednej z pracownic przygotowanie specjalnych upominków dla swoich pracowników. Podczas balu pracownica przekazująca upominki pracodawcy poślizgnęła się na schodach, w wyniku czego straciła równowagę, spadła ze schodów i złamała nogę. W dalszej części balu obecność pracowników nie była obowiązkowa. Podczas balu wydarzył się też drugi wypadek – jeden z pracowników poszedł na spacer, podczas którego potknął się, przewrócił i złamał rękę. Czy oba zdarzenia są wypadkami przy pracy? Czy pracownikom będą przysługiwały świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego? »

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna ASiW

Obsługa prawna i wsparcie przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK