| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > pracodawca

Temat: pracodawca

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu pracodawca. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące pracodawca.

Podstawowy okres rozliczeniowy pracodawcy z pracownikiem

Aktualizacja: 13.09.2011

Artykuł 129 Kodeksu pracy stanowi, że czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy. Czy taki okres rozliczeniowy zawsze będzie wynosił 4 miesiące? »

Prawa i obowiązki stron wynikające z przedwstępnej umowy o pracę

Aktualizacja: 13.09.2011

Zgodnie z artykułem 389 kodeksu cywilnego przez umowę przedwstępną jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy. Umowa przedwstępna powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej. »

W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

Aktualizacja: 16.08.2010

Jestem menedżerem ds. personalnych w firmie produkcyjnej. Od lat funkcjonujemy z powodzeniem na rynku, ale ostatnie półtora roku nie należało do najlepszych. Mamy do czynienia z wieloma odejściami, a przecież polityka firmy sprzyja stabilizacji i rozwojowi. Nasze działania zawsze zdawały egzamin i mogliśmy szczycić się niewielką fluktuacją kadr, a teraz wszystko wymyka się spod kontroli. Jestem pewna, że nie chodzi o zarobki, ponieważ pracownicy podejmują zatrudnienie u konkurencji na podobnych warunkach. Przyznam, że decyzje o zwolnieniach nie są dla mnie całkiem zrozumiałe. »

Umowa o pracę zawarta w święto

Aktualizacja: 14.01.2016

Czy dniem zawarcia umowy może być sobota, niedziela lub święto? Czy umowa może się rozpoczynać np. 1 sierpnia 2010 r. (niedziela), czy powinna być zawarta od pierwszego pracującego dnia miesiąca? Jak w takim przypadku pracownik nabędzie prawo do pierwszego urlopu? »

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Aktualizacja: 23.08.2010

Szkolenia dla pracodawców z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ułatwią zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym. »

Zadaniowy czas pracy – korzyści i zagrożenia

Aktualizacja: 16.08.2010

Rezultaty wielu rodzajów pracy można łatwo zmierzyć. Warto w tych przypadkach zastanowić się nad zastosowaniem zadaniowego czasu pracy, który, zmniejszając obciążenia kontrolne pracodawcy, pozwala jednocześnie na uzyskanie zakładanych wyników pracy. »

Kształcenie kompetencji przyszłych pracowników

Aktualizacja: 16.08.2010

Do 2020 r. liczba polskich studentów ma zmniejszyć się o 40 proc., czyli o około 700 tysięcy1. O specjalistów będzie coraz trudniej. Dlatego już teraz warto pomyśleć o narzędziach kształcenia kompetencyjnego przyszłych pracowników i budowaniu lojalności studentów wobec marki pracodawcy. »

Czy będzie bezwzględny zakaz zatrudniania w godzinach nadliczbowych

Aktualizacja: 20.08.2010

Do Sejmu wpłynął projekt ustawy zmieniającej ustawę o pracownikach urzędów państwowych. Nowelizacja dotyczy m.in. zniesienia bezwzględnego zakazu zatrudniania w godzinach nadliczbowych kobiet opiekujących się dziećmi w wieku do 8 lat. »

Fałszywe zwolnienia lekarskie nadal popularne

Aktualizacja: 18.08.2010

Co drugi pracownik korzysta lub nie widzi nic złego w korzystaniu z „lewego” zwolnienia lekarskiego. »

Gdy czwartek jest dla pracownika dniem wolnym od pracy

Aktualizacja: 05.08.2010

Z harmonogramu czasu pracy pracownika wynika, że jego dzień wolny przypada w dzień powszechnie wolny od pracy, np. w Boże Ciało. Czy należy oddać pracownikowi dzień wolny za taki dzień? »

Zwolnienie działacza związkowego bez zgody związku zawodowego

Aktualizacja: 10.08.2010

Mimo naruszenia zakazu rozwiązania umowy z działaczem związkowym bez zgody zakładowej organizacji związkowej sąd może zamiast przywrócenia zainteresowanego do pracy zasądzić odszkodowanie. »

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Aktualizacja: 17.08.2010

ZUS Oddział w Bydgoszczy zaprasza na okresowe szkolenie dla pracodawców z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. »

Urlop okolicznościowy ze względu na śmierć członka rodziny

Aktualizacja: 05.08.2010

Czy pracodawca może żądać kserokopii aktu zgonu do dokumentacji, w przypadku śmierci członka rodziny pracownika, aby udzielić mu urlopu okolicznościowego. Jeżeli tak, to dlaczego należy tak uczynić i na jakiej podstawie? »

Czy zgłosić do ubezpieczeń obywatela państwa pozaunijnego, który posiada kartę czasowego pobytu w Polsce

Aktualizacja: 04.08.2010

Zatrudniliśmy pracownika, który przyjechał z Indii i ma hinduskie obywatelstwo. Posiada kartę czasowego pobytu w Polsce. Czy będzie podlegał w Polsce ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu. Jakie zasady ubezpieczeń go obowiązują? »

Czy pracownik może żądać odszkodowania z tytułu choroby, której powodem była rozmowa z przełożonymi

Aktualizacja: 04.08.2010

Choroba wywołana stresem spowodowanym rozmową z pracodawcą lub przełożonym jest podstawą do żądania przez pracownika odszkodowania cywilnoprawnego (postanowienie Sądu Najwyższego z 11 maja 2010 r., II PZP 4/10). »

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK