| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: obowiązki pracodawcy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu obowiązki pracodawcy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące obowiązki pracodawcy.

Co powinien zawierać protokół powypadkowy?

Aktualizacja: 06.10.2015

Zespół powypadkowy sporządza protokół powy­padkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wypadku i przekazuje niezwłocznie do zatwierdzenia pracodawcy. W razie niedo­trzymania tego terminu zespół ma obowiązek podania w protokole przyczyn opóźnienia. Jakie informacje powinien zawierać protokół powypadkowy? »

Zlecenie przeprowadzenia postępowania powypadkowego firmie zewnętrznej

Aktualizacja: 05.10.2012

Nasza firma otworzyła filię w innym mieście. W tej filii zdarzył się wypadek przy pracy. Ponieważ placówki dzieli duża odległość, ani inspektor bhp, ani społeczny inspektor pracy nie mogli dotrzeć na miejsce. W związku z tym pracodawca zlecił przeprowadzenie postępowania powypadkowego firmie zewnętrznej. Czy mógł tak postąpić? »

Postępowanie w razie wypadku przy pracy pracownika i zleceniobiorcy

Aktualizacja: 25.01.2012

Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności oraz dokumentowaniem wystąpienia wypadku. »

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Aktualizacja: 29.03.2011

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy? »

Czy wypadek w trakcie powrotu z delegacji jest wypadkiem przy pracy?

Aktualizacja: 14.10.2010

Pracownik działu księgowości został skierowany przez pracodawcę na trwające dwa dni szkolenie, które odbywało się w odległości 350 km od miejsca zamieszkania pracownika. Pracownik otrzymał od pracodawcy polecenie wyjazdu służbowego. Pracodawca zgodził się, żeby pracownik pojechał swoim samochodem, pokrył wszystkie koszty związane z udziałem w szkoleniu. Po zakończeniu szkolenia pracownik wracał samochodem do domu. W trakcie jazdy wpadł w poślizg i spowodował wypadek, w wyniku którego doznał urazów żeber i kręgosłupa na odcinku szyjnym. Na miejsce wypadku została wezwana policja. Pracownik, jako sprawca wypadku, został ukarany mandatem, który przyjął. Czy pracodawca ma obowiązek przeprowadzić postępowanie powypadkowe? W jaki sposób powinno zostać zakwalifikowane to zdarzenie? »

Jak zakwalifikować wypadek przedstawiciela handlowego?

Aktualizacja: 23.07.2010

Przedstawiciel handlowy uległ wypadkowi komunikacyjnemu, w czasie gdy w godzinach wieczornych dowoził samochodem służbowym materiały reklamowe jednemu z klientów. Materiały te pobrał z magazynu mieszczącego się poza siedzibą pracodawcy bezpośrednio przed wyjazdem do klienta. Zaopatrywanie kontrahentów w takie materiały należało do obowiązków przedstawiciela handlowego, które pracodawca opisał w karcie charakterystyki stanowiska pracy, zaś termin i miejsce dostawy pracownik uzgadniał z klientami indywidualnie, w zależności od ich potrzeb. Czas pracy pracownika został określony wymiarem jego zadań (zadaniowy czas pracy). Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu. W wyniku wypadku przedstawiciel handlowy doznał licznych urazów i został przewieziony do szpitala. Czy zdarzenie to należy uznać za wypadek przy pracy, czy wypadek w drodze z domu do pracy? »

Czy w przypadku samobójstwa pracownika należy przeprowadzać postępowanie powypadkowe?

Aktualizacja: 17.02.2010

Pracownik firmy ochroniarskiej, który posiadał pozwolenie na broń służbową i był licencjonowanym agentem ochrony, zastrzelił się podczas pracy. Pozostawił list pożegnalny, który wyraźnie wskazywał, że było to samobójstwo. Czy pracodawca powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe? »

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia rejestru wypadków, jeśli nie było ich na terenie zakładu pracy?

Aktualizacja: 15.01.2010

Na terenie zakładu pracy nie odnotowano żadnego wypadku przy pracy, dlatego pracodawca nie założył rejestru wypadków przy pracy. Podczas kontroli inspektor pracy zażądał okazania takiego rejestru. Czy pracodawca ma obowiązek jego utworzenia, mimo że na terenie zakładu pracy nie wystąpiły zdarzenia wypadkowe? »

Jaka jest różnica między przyczyną wypadku przy pracy a zdarzeniem?

Aktualizacja: 11.12.2009

Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem? »

Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy pracownika

Aktualizacja: 09.12.2008

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu swojego przełożonego, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala. Wypadek należy zgłosić na piśmie. Obowiązek zgłoszenia wypadku mają również wszyscy pracownicy, którzy byli świadkami zdarzenia. »

Wypadek przy pracy - co robić

Aktualizacja: 09.12.2008

W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku. »

Wypadek przy pracy - co robić

Aktualizacja: 22.12.2008

W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku. »

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Tryb postępowania pracodawcy w razie wypadku przy pracy jest ściśle określony przez przepisy. Pracodawca, który nie reaguje na powstałe zdarzenie albo uchybia swoim obowiązkom, musi liczyć się z odpowiedzialnością wykroczeniową i karną. »

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawno-Rachunkowa "Kliman-Rola"

Nasza Kancelaria oferuje doradztwo prawne osobom fizycznym oraz zapewnia obsługę prawną przedsiębiorstw, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, fundacji i stowarzyszeń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK