| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: obowiązki pracodawcy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu obowiązki pracodawcy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące obowiązki pracodawcy.

Jak ustalić czy doszło do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę

Aktualizacja: 30.04.2012

Jeżeli dochodzi do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, wówczas pracodawca przejmujący staje się stroną w stosunkach pracy z pracownikami. Problematyczne w praktyce jest często ustalenie, czy faktycznie doszło do przejęcia zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu pracy, np. w sytuacji, gdy pracodawca powierza część zadań podmiotowi trzeciemu. »

Obowiązki pracodawcy wobec komornika - zmiany od 3 maja 2012 r.

Aktualizacja: 07.05.2012

Dowiedzieliśmy się, że od maja br. wzrosła kara za niedopełnienie przez pracodawcę obowiązków wobec komornika dotyczących zajęcia wynagrodzenia pracownika. Czy zmienia się tylko wysokość grzywny? »

Jak uniknąć posądzenia o dyskryminację podczas rekrutacji?

Aktualizacja: 30.04.2012

Od kilku miesięcy jestem menedżerem działu handlowego. Do moich obowiązków należy m.in. rekrutacja handlowców, którzy mają bardzo mobilny charakter pracy. W związku z koniecznością częstych wyjazdów służbowych mam pewne obawy związanie z zatrudnieniem na to stanowisko osób mających zobowiązania rodzinne, ponieważ mogą w sposób niedostateczny poświęcać się pracy. Czy na rozmowie rekrutacyjnej mogę zapytać kandydatów o kwestie związane z rodziną lub planami założenia rodziny? W jaki sposób powinienem zadać to pytanie, aby uniknąć posądzenia o dyskryminację? »

Potrącenia przy różnym terminie wypłaty składników wynagrodzenia

Aktualizacja: 20.04.2012

Określony np. w regulaminie wynagradzania składnik wynagrodzenia, m.in. prowizja, może być wypłacany w innym terminie niż wynagrodzenie zasadnicze. W takiej sytuacji pracodawca dokonuje oddzielnego potrącenia z każdego wypłaconego świadczenia. »

Obowiązek sprawdzenia i korekty dokumentacji złożonej w ZUS za 2011 r.

Aktualizacja: 12.04.2012

Płatnicy składek mają obowiązek sprawdzić do 30 kwietnia 2012 r., czy dane zawarte w imiennych raportach miesięcznych przekazanych do ZUS za 2011 r. są prawidłowe. Jeśli w tych raportach zostały wykazane nieprawidłowe informacje, płatnik musi złożyć w ZUS komplet korygujący – tj. poprawnie wypełniony raport wraz z deklaracją rozliczeniową. »

Czy należy wypłacić odprawę emerytalną byłemu pracownikowi

Aktualizacja: 11.04.2012

Z jednym z naszych pracowników 29 lutego br. została rozwiązana umowa o pracę z upływem czasu, na który została zawarta. Były pracownik wystąpił do nas 10 kwietnia br. z wnioskiem o wypłatę odprawy emerytalnej, przedstawiając decyzję ZUS o przyznaniu emerytury od 5 kwietnia br. Pracownik nie uprzedził nas, że ma prawo do emerytury, a także wcześniej nie deklarował, że ma zamiar przejść na emeryturę. Czy w takiej sytuacji musimy mu wypłacić odprawę emerytalną? »

Jak obliczyć wynagrodzenie po zmianie wymiaru etatu

Aktualizacja: 11.04.2012

Wymiar czasu pracy to jeden z podstawowych elementów umowy o pracę, który może zmienić się w trakcie zatrudnienia. Jeżeli wymiar etatu pracownika zostanie obniżony, wówczas proporcjonalnemu obniżeniu ulega również kwota jego wynagrodzenia. »

Wypowiedzenie umowy o pracę - obowiązki pracodawcy

Aktualizacja: 11.04.2012

Wręczając pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę pracodawca musi spodziewać się, że pracownik będzie chciał zakwestionować zwolnienie z pracy. Dlatego pracodawca powinien przestrzegać pewnych procedur, które ograniczają możliwość podważenia złożonego wypowiedzenia. »

Jak dokonać korekty dokumentów rozliczeniowych ZUS

Aktualizacja: 11.04.2012

Płatnik składek ma obowiązek złożenia korekty dokumentów rozliczeniowych w każdym przypadku, gdy wystąpiła konieczność korekty danych w tych dokumentach, stwierdzona przez niego we własnym zakresie lub przez ZUS. »

Jak wypowiedzieć pracownikowi umowę o pracę

Aktualizacja: 10.04.2012

Pracodawcy składając pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę często popełniają błędy. W przypadku odwołania się pracownika do sądu pracy mogą one spowodować przywrócenie pracownika do pracy lub przyznanie mu odszkodowania za bezzasadne wypowiedzenie. »

Kiedy ubezpieczony nie otrzyma świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

Aktualizacja: 10.04.2012

Wśród okoliczności, które wykluczają prawo poszkodowanych ubezpieczonych do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy, przepisy ustawy wypadkowej wymieniają m.in. zadłużenie ubezpieczonego wobec ZUS oraz spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu. »

Czy można zatrudniać pracowników w ruchomym systemie czasu pracy

Aktualizacja: 05.04.2012

Zatrudniamy pracowników w biurze rachunkowym. W związku z tym, że ze względu na specyfikę pracy pracowników biura i indywidualne potrzeby klientów mamy problem z ustaleniem rozpoczynania godzin pracy, postanowiliśmy uelastycznić czas pracy tych pracowników. Chcemy wprowadzić tzw. ruchomy system czasu pracy, w którym umożliwilibyśmy pracownikom wybór godziny rozpoczynania pracy w poszczególnych dniach, wyznaczając jedynie przedział czasowy, w którym powinni przybyć do zakładu (między godz. 7.00 a 9.00). Czy możemy wprowadzić takie rozwiązanie w regulaminie pracy? Dowiedzieliśmy się bowiem, że może być ono zakwestionowane przez Państwową Inspekcję Pracy. »

Jakie świadczenia można finansować ze środków zfśs

Aktualizacja: 05.04.2012

Z funduszu świadczeń socjalnych nie można finansować wydatków, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł. »

Urlop bezpłatny pracownika a możliwość dokonania potrącenia alimentacyjnego

Aktualizacja: 04.04.2012

Jeden z naszych pracowników zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy przez większość dni marca był na urlopie bezpłatnym i za kilka dni pracy w tym miesiącu otrzymał wynagrodzenie w wysokości ok. 250 zł. Wynagrodzenie pracownika jest zajęte z tytułu alimentów. Czy w tej sytuacji możemy dokonać potrącenia? »

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu regulaminu pracy

Aktualizacja: 04.04.2012

Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe. Warto pamiętać, że regulamin pracy nie może być sprzeczny i mniej korzystny dla pracowników niż postanowienia powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw i rozporządzeń). »

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »