REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swojej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w Kodeksie pracy.
Pracownik, który nie stawi się do pracy, zobowiązany jest do usprawiedliwienia swojej nieobecności. Przepisy określają, jakie przyczyny usprawiedliwiają nieobecność w pracy. Jednak pracodawca może uznać także inne przyczyny wskazane przez pracownika i usprawiedliwić jego nieobecność w pracy.
Zwiększa się ilość nieobecności w pracy spowodowanych zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania. W ubiegłym roku lekarze wystawili ponad 1,4 mln zaświadczeń lekarskich z powodu zaburzeń zaliczających się do tej grupy. Najczęściej przyczyną absencji jest reakcja na ciężki stres.
Nieobecność w pracy z powodu choroby można usprawiedliwić przedkładając pracodawcy zaświadczenie lekarskie. Musi ono spełniać wymogi określone przepisami prawa. Tylko wtedy zaświadczenie może być uznane przez pracodawcę za dowód usprawiedliwiający nieobecność w pracy. Jakie to wymogi? Wyjaśniamy.
Nieobecność w pracy będąca skutkiem wezwania pracownika przez organ publiczny można usprawiedliwić. Przepisy prawa pracy określają sposób usprawiedliwiania tego rodzaju nieobecności. Jak można usprawiedliwić nieobecność na wezwanie organu publicznego? Wyjaśniamy.
Nieobecność w pracy można, a nawet trzeba usprawiedliwić. Przepisy prawa pracy określają przyczyny usprawiedliwiające nieobecności w pracy i sposób ich usprawiedliwiania. W niektórych sytuacjach usprawiedliwienie nieobecności może nastąpić na podstawie oświadczenia pracownika. Kiedy? Wyjaśniamy.
Nieobecność w pracy w niektórych sytuacjach może być nieobecnością usprawiedliwioną. Przepisy prawa pracy określają przyczyny usprawiedliwiające nieobecności w pracy i sposób ich usprawiedliwiania. Kiedy pracownik powinien zawiadomić pracodawcę o nieobecności? Co może być przyczyną usprawiedliwiającą nieobecność w pracy?
Jesteśmy firmą zajmującą się produkcją spożywczą. Z tego względu chcemy wprowadzić zakaz noszenia biżuterii w pracy nie tylko w magazynach oraz halach produkcyjnych, ale także w biurze, które nie znajduje się na terenie hali czy magazynu. Czy możemy wydać taki zakaz? Czy będzie to zgodne z przepisami bhp? - pyta Czytelnik z Łowicza.
REKLAMA