REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kwalifikacje zawodowe, Rozwój osobisty i zawodowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kompetencje pracowników HR – RAPORT cz.1

Kompetencje pracowników HR w Polsce przedstawia raport HR24. Sprawdź, jakie cechy miękkie dominują u pracowników obszarów HR, czy staż pracy wpływa na konkretne kompetencje, czy umiejętność radzenia sobie ze stresem jest skorelowana z doświadczeniem oraz czy wielkość firmy ma wpływ na nasze umiejętności.

Jakich dokumentów może wymagać potencjalny przyszły pracodawca?

Podczas procesu rekrutacyjnego, pracodawca może żądać od pracownika określonych informacji. Nie jest on jednak w tym uprawnieniu nieograniczony. Z jakimi pytaniami możemy się spotkać podczas rekrutacji? O co może prosić potencjalny przyszły pracodawca?

Rekrutacja do pracy w organizacji non profit

Każdemu pracodawcy zależy na znalezieniu dobrego i kompetentnego pracownika. Przeprowadzając rekrutację, pracodawca musi mieć świadomość tego, jakich informacji może żądać od kandydatów. Jest to równie ważne, jak potrzeba sprawdzenia, czy dany kandydat spełnia wymagania do zajmowania określonego stanowiska i czy rzeczywiście się na nie nadaje, zwłaszcza w obliczu praktyki umieszczania w życiorysach nieprawdziwych informacji.

Rozmowa kwalifikacyjna – pytania gwarantujące sukces rekrutacji

Rozmowa kwalifikacyjna powinna obejmować pytania gwarantujące sukces rekrutacji. Jakie pytania należy zadawać kandydatom do pracy?

Coaching i zderzenie dwóch światów

Trzy pytania do dr. Johna Scherera, coacha w dziedzinie przywództwa i transformacji

Technologia "w chmurze"

Trzy pytania do Marcina Stawowiaka, dyrektora ds. sprzedaży i współpracy partnerskiej na Europę Środkową rozwiązań SuccessFactors, SAP EMEA

Sztuka rozwoju - jak wspierać pracowników w karierze

Nie jest sztuką wyszkolić pracownika. Sztuką jest pozwolić mu się rozwijać i wspólnie cieszyć się długofalowymi zyskami – jego i organizacji. Nierozłączność rozwoju osobistego i zawodowego powoduje, że rozwój kariery to także kształtowanie się postaw, wartości, motywacji i zainteresowań, a nie tylko kompetencji zawodowych.

Wprowadzenie pracodawcy w błąd

Umieszczając nieprawdziwe dane w CV lub podając niezgodne z rzeczywistością informacje podczas rozmowy kwalifikacyjnej, można już po nawiązaniu stosunku pracy zostać zwolnionym.

Jakie obowiązki ma pracodawca, gdy pracownik się dokształca

Żaden przepis prawa pracy nie nakłada na pracownika bezwzględnego obowiązku uczestniczenia w każdym szkoleniu wskazanym przez pracodawcę. Pracownik nie może jednak odmówić uczestniczenia w szkoleniach obowiązkowych, takich jak np. szkolenia bhp. Odmowa wzięcia udziału w takim szkoleniu może być uznana za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. W przypadku dobrowolnych szkoleń/nauki ocena skutków ewentualnej odmowy przez pracownika wzięcia w nich udziału musi być każdorazowo oceniana indywidualnie, tj. w niektórych sytuacjach może stanowić podstawę do rozwiązania przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem.

Biznesowy wymiar szkoleń

Znakiem dzisiejszych czasów stało się intensywne inwestowanie w rozwój kapitału ludzkiego, w dużej mierze wspierane przez ogromne środki unijne. Z perspektywy dwóch ostatnich dekad zauważa się też duży postęp zaawansowania stosowanych w firmach rozwiązań w tym obszarze, zwanych zwyczajowo polityką szkoleń. Jednak ten napawający optymizmem obraz zostaje mocno zaburzony, gdy na systemy zarządzania szkoleniami spogląda się przez pryzmat codziennej praktyki konsultingowej.

Na co zwracać uwagę, wybierając grę szkoleniową?

Coraz częściej w branżowych mediach, portalach społecznościowych i podczas konferencji HR spotkać się można z ofertami firm proponujących gry szkoleniowe jako alternatywę dla tradycyjnych szkoleń i warsztatów. Jak wybrać grę szkoleniową?

Wiedza w minidawce

Długie spotkanie. Slajd przeskakuje za slajdem. Uczestnicy próbują sobie przypomnieć, ile slajdów jeszcze przed nimi. Albo druga sytuacja: pracownik rezygnuje ze szkolenia, bo ma dużo pracy i nie może sobie pozwolić na dwa dni szkoleniowe poza biurem. Co wtedy?

Jak najlepiej zorganizować kurs językowy dla pracowników?

Moja firma planuje poszerzenie współpracy z zagranicznymi partnerami. Mimo że podczas rekrutacji na wszystkie stanowiska zwracaliśmy uwagę na znajomość języka angielskiego, mam świadomość, że większość pracowników, nie korzystając z języka systematycznie, będzie miała problem z jego aktywnym używaniem. Chciałbym zaproponować im firmowy kurs językowy. Jak go najlepiej zorganizować? Jak motywować pracowników do nauki?

Czy pracownicy podnoszącej kwalifikacje bez zgody pracodawcy przysługuje urlop na przygotowanie rozprawy doktorskiej

Pracownica działu kadr (nie jest nauczycielem akademickim ani pracownikiem naukowym) przygotowuje rozprawę doktorską z zakresu prawa pracy. Czy mamy obowiązek udzielenia pracownicy urlopu w wymiarze 28 dni, jeśli nie kierowaliśmy jej na studia? Kiedy ewentualnie należy udzielić tego urlopu – przed obroną rozprawy doktorskiej czy wcześniej?

W jaki sposób wyrażać swoje uczucia, szanując prawa i uczucia innych

W firmie, z którą współpracuję, ostatnio wybuchł konflikt między asystentkami, gdyż jedna z nich odmówiła pomocy drugiej, gdy ta, dość nachalnie i bezpośrednio, zażądała pomocy przy wykonaniu zleconego jej zadania. Jak się okazało, sytuacja ta powtarzała się co jakiś czas. Jednak nikt nie potrafił pomóc dziewczynom, a i one nie wiedziały, jak problem rozwiązać. Co robić i jak, by umiejętnie odmówić i nikogo przy tym nie urazić? Jak reagować, co mówić, by wyznaczać i egzekwować swoje granice?

Czy ocena 360 stopni to narzędzie dla każdej firmy?

Proces oceny 360 stopni można z powodzeniem przeprowadzić w każdej firmie – bez względu na jej wielkość, rodzaj prowadzonej działalności czy strukturę. Wystarczy, że organizacja chce wykorzystać to narzędzie i jest gotowa, by zaangażować w tym celu niezbędne środki i zasoby. Warto zaznaczyć, że firmy decydujące się na wprowadzenie u siebie oceny 360 stopni nie muszą inwestować w rozbudowane rozwiązania informatyczne czy merytoryczne, które umożliwią jej zastosowanie.

Gdy pracownik podnosi kwalifikacje - świadczenia, które mu przysługują

Pracownikowi, podnoszącemu kwalifikacje za zgodą pracodawcy, przysługuje urlop szkoleniowy. Pracodawca jest zobowiązany udzielać go w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Gdy pracownik się dokształca - obowiązki pracodawcy

Obowiązek pracodawcy ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych jest podstawową zasadą prawa pracy. Jednak mimo imperatywnego sformułowania tego obowiązku pracodawca nie ma obowiązku stwarzania warunków do uzyskania określonych kwalifikacji.

Jakie są obowiązki pracodawcy wobec pracowników podnoszących kwalifikacje zawodowe

Zakres obowiązków pracodawców związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników zależy od tego, czy pracownik podnosi kwalifikacje zawodowe za zgodą lub z inicjatywy pracodawcy czy zdobywa lub uzupełnia wiedzę i umiejętności z własnej inicjatywy. Jeżeli pracownik dokształca się za zgodą lub z inicjatywy pracodawcy, ma prawo do zwolnień od pracy oraz w niektórych przypadkach do urlopu szkoleniowego. Natomiast pracownicy podejmujący naukę „na własną rękę” mogą otrzymać od pracodawcy urlop bezpłatny lub bezpłatne zwolnienia od pracy na naukę.

Język obcy - ocena kompetencji językowych pracowników

Rosnące wymagania rynku, nowe potrzeby pracodawców, a także wyższy poziom znajomości języka w społeczeństwie (chociaż ciągle niewystarczający) powinny iść w parze ze zmianami w profesjonalnym sposobie oceny kompetencji językowych.

Efektywne, nie tylko efektowne

Rozwój organizacji powinien zaczynać się od kształtowania efektywności pracowników. W praktyce nie jest to już takie proste. Często wymaga całkowicie nowego sposobu podejścia do kwestii ZZL i poprawy wydajności. Czy np. rezygnacja z budowy systemu ocen może być działaniem uzasadnionym? Czy należy się obawiać programów typu talent management. Okazuje się, że czasem tak! Praktyka pokazuje, że życie jest znacznie bogatsze niż koncepcje teoretyczne.

Sztuka rozwoju

Każdy pracownik, niezależnie od wieku i doświadczenia, może wnieść do organizacji coś unikalnego, co pozwoli na jej rozwój i wzrost. Na przestrzeni rozwoju kariery każda osoba wymaga jednak innych zabiegów, aby mogła zwiększać swoją efektywność i zaangażowanie w organizację. Wiedza na temat etapu rozwoju kariery i oczekiwań pracownika wydaje się zatem kluczowa dla powodzenia zarządzania ludźmi w organizacji i wzrostu konkurencyjności na rynku.

Co zrobić by szkolenie było efektywne

Od liczby szkoleń bardziej liczy się ich jakość oraz spójność z celami przedsiębiorstwa. Wymaga to spojrzenia na szkolenia jak na proces, który ma początek, rozwinięcie i zakończenie, w perspektywie szerszej niż czas realizacji samego warsztatu.

Wymogi dla kandydata na stanowisko specjalisty ds. bhp

Jakie kwalifikacje musi mieć kandydat do pracy na stanowisko specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy? Czy jeżeli posiada wyższe wykształcenie na kierunku lub specjalności w zakresie bhp, powinien mieć również co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp?

Jak korzystać z portali społecznościowych w rekrutacji?

Jestem menedżerem ds. rekrutacji w firmie produkcyjnej. Ostatnio, rekrutując na wyższe stanowiska, postanowiłam skorzystać z portali społecznościowych. Mam jednak pewne wątpliwości dotyczące tego źródła. Czy wypada „zaczepiać” i namawiać do zmiany pracy osoby z konkurencji? Jak to jest postrzegane przez kandydatów? Czy informacje przedstawiane w takim portalu są prawdziwe? W jaki sposób oceniać przedstawione przez kandydatów informacje na swój temat?

Świadczenia przysługujące uczącemu się pracownikowi

Pracownikowi, podnoszącemu kwalifikacje za zgodą pracodawcy, przysługuje urlop szkoleniowy. Pracodawca jest zobowiązany udzielać go w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Co może zrobić trener biznesu, aby uczestnicy szkolenia wynieśli z niego jak najwięcej korzyści?

Wiele osób, które przeszły, czasem kosztowne dla organizacji, szkolenia, zapomina nowo poznane metody i szybko powraca do starych, często nieefektywnych nawyków. Co może zrobić trener biznesu, aby utrwalić wiedzę uczestników oraz wpłynąć na trwałe pozyskanie przez nich nowych kompetencji? W jaki sposób powinien planować i realizować swoją pracę, aby ta dawała długotrwałe korzyści jego klientom?

Zmiany w przygotowaniu zawodowym młodocianych

Rozporządzenie Rady Ministrów z 9 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. z 2012 r. poz. 980)

Rekruter swój czy zewnętrzny?

Działalność firm doradztwa personalnego, tak charakterystyczna dla rynku pracy w Polsce po 1989 roku, była odpowiedzią na potrzebę klientów. I jak się okazuje, jest nią i dziś.

Z jakich nowoczesnych form szkoleniowych korzystają polskie firmy

Najpopularniejsze obecnie narzędzia wykorzystywane przez duże organizacje na całym świecie to: szkolenia tworzone na potrzeby klienta i szkolenia gotowe on-line, wirtualne biblioteki wiedzy, narzędzia typu wiki, videocasty, webinary, rozwiązania bazujące na mechanizmach social learningu.

Jak się uczą dorośli?

Umiejętność uczenia się w dzisiejszych czasach jest kluczowa. Zmieniają się zasady, technologie, cały otaczający świat. Dziś już nikt, przechodząc na emeryturę, nie wykonuje tej samej pracy w ten sam sposób, jak w pierwszym dniu pracy. Konieczne jest więc, aby przez całe życie doskonalić swoje umiejętności i nabywać kolejne, zdobywać nową wiedzę i przekładać ją na praktykę – słowem uczyć się przez całe życie.

Obowiązki pracodawcy wobec uczącego się pracownika

Pracodawca nie musi zgadzać się na podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika. Jednak udzielenie nawet jednorazowego zwolnienia na udział w zajęciach z zachowaniem prawa do wynagrodzenia może zostać uznane za wyrażenie takiej zgody.

Dlaczego pracownicy boją się oceny okresowej i jak ich do niej przekonać?

Chcemy wdrożyć w firmie ocenę okresową, jednak wiele działań, jakie podejmujemy w tym kierunku, spotyka się z niechęcią, oporem, negatywnymi opiniami czy atakami zarówno pracowników, jak i przełożonych. Czy tylko nasza organizacja boryka się z takimi problemami? Dlaczego tak wielu pracowników boi się oceny, która przecież ma służyć ich rozwojowi oraz poprawić dialog pomiędzy przełożonym a podwładnym? Jak przekonać sceptycznie nastawione czy niechętne osoby do zaangażowania się w proces oraz rzetelnego dokonania oceny i planowania działań rozwojowych?

Fundusz szkoleniowy i zasady jego tworzenia

Jak przygotować dobrą rozmowę kwalifikacyjną

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na cel, jaki ma być osiągnięty za pomocą wywiadu. Jeżeli zależy nam na szybkiej ocenie wstępnej, niezastąpiona będzie krótka, ogólna rozmowa „eliminacyjna” pozwalająca na podjęcie decyzji, czy proces selekcji powinien w danym przypadku być kontynuowany. Jeżeli tak, kolejnym etapem powinien być ustrukturalizowany wywiad szczegółowy, pozwalający na uzupełnienie ewentualnych braków dotyczących doświadczenia zawodowego kandydata, jego wiedzy i umiejętności przydatnych dla pracodawcy oraz lepsze poznanie go jako człowieka.

Jak ocenić kompetencje językowe pracowników?

Minęły już czasy, gdy akceptowanym poziomem znajomości języka obcego pracowników był stopień pozwalający na w miarę swobodne porozumiewanie się. Obecnie pracodawcy szukają osób, które obcymi językami posługują się biegle, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Jak sprawdzić poziom znajomości języka u swoich pracowników i kandydatów do pracy?

W jaki sposób podkreślać zasługi najlepszych pracowników?

Jestem menedżerem od niedawna. Zarządzam kilkunastoosobowym zespołem. Zastanawiam się, czy są jakieś sposoby wyróżniania podwładnych, które mogłyby pozytywnie wpływać także na innych pracowników. Jakie pomysły mogłabym wykorzystać?

Jak zdobyć lojalność pracownika?

Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Jak zachęcić pracownika do szkoleń

Zdarza się, że pracownicy nie zawsze chcą uczestniczyć w organizowanych dla nich szkoleniach. Nawet jeśli zapiszą się na jakiś trening, w ostatniej chwili potrafią zmienić zdanie i nie zjawić się na zajęciach. Czasem wynika to z tego, że uważają szkolenie za stratę czasu. Z czego mogą wynikać takie zachowania i postawy? Co zrobić, by je zmienić?

Na co zwrócić uwagę, wybierając zewnętrzną firmę szkoleniową?

Podjęliśmy w firmie decyzję o skorzystaniu z usług firmy doradczo-szkoleniowej, która ma przeprowadzić szkolenia z zakresu sprzedaży. Moim zadaniem jest jej wybranie. Czym powinnam się kierować, by wybrać kompetentnego partnera?

Szkolenie na 100 procent

W ostatnich latach pracownicy uczestniczą w ciągu roku w kilku lub nawet kilkunastu szkoleniach. Praktycy HR mówią wręcz o syndromie przetrenowania, czyli zmęczeniu uczestników zbyt dużą liczbą kursów i warsztatów. Skutkiem może być mniejsza efektywność nabywania nowych kompetencji. Specjaliści ds. HR jako osoby odpowiedzialne za procesy edukacyjne wewnątrz organizacji muszą zrewidować swoją rolę w tym obszarze.

Webinar, videocast, wiki

Nie każda duża organizacja działająca na polskim rynku jest świadoma korzyści, jakie daje pełne wykorzystanie e-learningu. Rozwój kompetencji pracowników w formule zdalnej przez część osób kojarzony jest nadal stereotypowo – jako przeładowane treścią, pozbawione interakcji, monotonne slajdy, tworzone na wzór prezentacji w Power Point. Współczesny e-learning to zdecydowanie coś więcej – to wiele nowoczesnych form szkoleniowych, których liczba i potencjał edukacyjny stale się powiększa.

Oporna nauka

Zdarza się, że pracownicy nie zawsze chcą uczestniczyć w organizowanych dla nich szkoleniach. Nawet jeśli zapiszą się na jakiś trening, w ostatniej chwili potrafią zmienić zdanie i nie zjawić się na zajęciach. Czasem wynika to z tego, że uważają szkolenie za stratę czasu. Z czego mogą wynikać takie zachowania i postawy? Co zrobić, by je zmienić?

Sprawdź, czy jesteś typem karierowicza

Wartość kandydata do pracy zazwyczaj ujmowana jest w kategoriach kwalifikacji i kompetencji, które wskazują na przygotowanie do wykonywania bieżących obowiązków zawodowych, oraz w kategoriach predyspozycji, wskazujących na możliwości jej przysposobienia do nowych, bardziej wymagających ról zawodowych w przyszłości. To standardowe podejście do oceny potencjału kandydata zazwyczaj sprawdza się całkiem dobrze.

Zasady uznawania kwalifikacji w UE

Regulacje unijne nie ujednolicają przepisów krajowych dotyczących kwalifikowania poszczególnych zawodów jako zawodów regulowanych. Dlatego w przypadku podjęcia pracy w innym państwie, każdorazowo trzeba sprawdzać, czy konieczne jest ubieganie się o uznanie kwalifikacji.

Nowe technologie w służbie HR, czyli elektroniczna obsługa szkoleń

Dobrym przykładem z zakresu polityki personalnej, w znacznym stopniu absorbującym dział HR, jest organizacja i realizacja szkoleń, wraz z ewidencją ofert i firm szkoleniowych oraz prowadzeniem kartotek trenerów z opisem ich kompetencji. Do tego dochodzi: opracowanie planu szkoleń na podstawie zgłaszanych potrzeb oraz oszacowanie budżetu, a potem jeszcze monitoring stopnia realizacji.

Jak przeprowadzać rozmowę oceniającą z różnymi typami osób?

W mojej firmie co roku realizowana jest ocena okresowa. Jestem menedżerem, więc przeprowadzam rozmowy oceniające z pracownikami. Wiele z nich jest trudnych ze względu na postawy, jakie przyjmują moi podwładni, często prezentujący negatywne podejście do firmy, idei oceny, metod rozwoju, a także moich kompetencji. Spotykam także osoby o bardzo wysokiej samoocenie, czasem nieadekwatnej do rzeczywistości. Część z nich skoncentrowana jest głównie na własnych celach zadaniowych i rozwojowych. Jak mam rozmawiać z poszczególnymi typami osób? Czy z każdym tak samo?

Outplacement menedżerski wspiera kontynuację kariery

W ramach pakietów oferowanych przez firmy rozstające się, nieraz z pewnym poczuciem winy, ze swoimi zasłużonymi kierownikami, coraz częściej, wzorem zachodnich korporacji, proponuje się program wspierający kontynuację kariery, popularnie zwany outplacementem.

Typologia karierowiczów

Kandydaci do pracy mający podobny profil kwalifikacji, kompetencji i predyspozycji mogą diametralnie różnić się postawą wobec własnego rozwoju zawodowego, a tym samym ich wartość dla organizacji może także być odmienna. Jakie kluczowe postawy wobec kariery można wyróżnić? Na co musi być przygotowana oraz na co może liczyć organizacja, zatrudniając osoby o określonych postawach wobec rozwoju zawodowego?

Czy menedżerowi potrzebny jest outplacement?

Każdego tygodnia w Polsce kilkunastu lub kilkudziesięciu menedżerów różnych szczebli traci pracę. Najczęściej nie spodziewają się tego, choć potem często używają słów „wiadomo było, że mnie to spotka”. Tak rozpoczyna się okres zmiany karierowej, bardzo często pierwszej w życiu czterdziestolatka lub pięćdziesięciolatka na kierowniczym stanowisku, zazwyczaj przychodzącej po wielu latach niczym niezakłócanej, pełnej sukcesów kariery.

REKLAMA