| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > czas pracy

Temat: czas pracy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu czas pracy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące czas pracy.

Czy czas spędzony w delegacji można uznać za odpoczynek

Aktualizacja: 05.12.2008

Prawa do odpoczynku pracownika odbywającego podróż służbową nie reguluje w sposób bezpośredni żaden przepis prawa. Powstaje więc pytanie, czy czas spędzony przez pracownika w podróży służbowej, w którym nie wykonuje on pracy, może być traktowany jak odpoczynek? »

Jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy

Aktualizacja: 05.12.2008

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest prowadzenie ewidencji czasu pracy pracownika. Każdy pracodawca, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników, musi założyć i prowadzić taką ewidencję w zakresie przewidzianym przepisami prawa pracy. »

Pracy w nadgodzinach nie można planować

Aktualizacja: 05.12.2008

Pracodawca nie może stale zlecać pracownikom pracy w godzinach nadliczbowych. Stanowi to naruszenie przepisów o czasie pracy, naraża go na odpowiedzialność za wykroczenie i karę grzywny od 1 tys. do 30 tys. zł. »

Czy przerwa może skrócić czas pracy

Aktualizacja: 05.12.2008

Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej sześć godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy. Czy pracodawca może udzielić jej pracownikowi na zakończenie dnia pracy, a tym samym zwolnić go wcześniej do domu? »

Przedłużenie delegacji w trakcie jej trwania

Aktualizacja: 22.12.2008

Pracownik wyjechał w delegację w środę i miał wrócić w piątek wieczorem. W trakcie jego wyjazdu wystąpiła konieczność dłuższego pozostania przez niego na miejscu, gdyż powinien coś dodatkowo załatwić w poniedziałek. Przekazałem mu telefonicznie polecenie pozostania w danej miejscowości na weekend i powrotu dopiero w poniedziałek wieczorem. Pracownik stwierdził, że takie polecenie powinien otrzymać na piśmie, a poza tym zostanie w ten sposób pozbawiony tygodniowego wypoczynku. Czy ma rację? »

Obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy

Aktualizacja: 05.12.2008

Każdy pracodawca bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników oraz rodzaj zawartej umowy o pracę jest zobowiązany prowadzić ewidencję czasu pracy, a na żądanie pracownika udostępnić ewidencję pracownikowi. »

Czy w delegacji przysługuje dodatek za nadgodziny

Aktualizacja: 22.12.2008

Pracownik jest często wysyłany w delegacje - najczęściej jednodniowe. Wyjeżdża o 4.00 rano, wraca o 22.00 lub 23.00, a firma wypłaca mu należność za delegację. Natomiast nie ma żadnego wynagrodzenia za nadgodziny, ani odbioru tych dodatkowych godzin. Czy jest to zgodne z prawem? »

Doba to każde kolejne 24 godziny

Aktualizacja: 05.12.2008

Czas podróży służbowej liczy się w sposób ciągły od chwili przekroczenia granicy w drodze za granicę do chwili przekroczenia granicy w drodze powrotnej do kraju, bez uwzględnienia pory dziennej lub nocnej, godziny zmiany daty itp. Dobę stanowi czas każdych 24 godzin niezależnie od godziny, w której ten okres czasu się zaczyna. (Wyrok NSA z 22 marca 2000 r.; sygn. akt I SA/Lu 1747/98, niepublikowany). »

W służbie zdrowia obowiązuje skrócona norma czasu pracy

Aktualizacja: 05.12.2008

Zakłady opieki zdrowotnej obowiązuje, tak jak wszystkich innych pracodawców, 5-dniowy tydzień pracy - orzekł Sąd Najwyższy. Dlatego norma tygodniowa czasu pracy dla pracowników medycznych powinna być skrócona. »

Nadgodziny na niepełnym etacie

Aktualizacja: 05.12.2008

Jeden z moich pracowników jest zatrudniony na 1/2 etatu i pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 13.00. Jak w takiej sytuacji liczyć nadgodziny? Czy już za piątą godzinę pracy przysługuje dodatek? »

Czy pracownik może odebrać dzień wolny w następnym okresie rozliczeniowym

Aktualizacja: 05.12.2008

Jesteśmy spółką z o.o, która prowadzi sieć hoteli. Jeden z naszych pracowników, pracujący w systemie zmianowym jako kelner w hotelu, poprosił, aby mógł przyjść do pracy w święto 15 sierpnia br., w zamian za co chce odebrać dzień wolny 3 września br. W harmonogramie pracownik ten nie miał zaplanowanej pracy w to święto. Odpowiadała mu taka zamiana, ponieważ chce mieć wolne 2 tygodnie od 3 do 16 września br., a ma do wykorzystania w tym roku jeszcze tylko 9 dni urlopu. Nie mógłby wziąć zatem wolnego na taki czas, ponieważ brakuje mu 1 dnia urlopu wypoczynkowego. Zgodziliśmy się na to, ponieważ w święto nasze hotele były otwarte. Teraz zastnawiamy się, czy słusznie się zgodziliśmy. Czy pracownik może odebrać dzień wolny za święto 3 września? Dodam, że okres rozliczeniowy w naszym zakładzie jest 4-miesięczny i kończy się 31 sierpnia br. »

Przerwa dla kierowcy

Aktualizacja: 05.12.2008

Zatrudniam na podstawie umów zlecenia kierowców do przewozu osób na lokalnych trasach. Przewozy dokonywane są małymi busami. Czy w związku z tym, że nie są to pracownicy, osoby te muszą mieć zapewnione jakiekolwiek przerwy w pracy? »

Praca na zmiany

Aktualizacja: 05.12.2008

Czy w zakładzie pracy, w którym pracownicy pracują od godziny 8.00 do 16.00, można wprowadzić system zmianowy? Jak w takim systemie należy wynagradzać pracowników? »

Czy praca w godzinach nadliczbowych może naruszać odpoczynek tygodniowy

Aktualizacja: 05.12.2008

 Pracownik jest zatrudniony w podstawowym systemie czasu pracy i pracuje od poniedziałku do piątku po 8 godzin w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Ze względu na potrzebę wykonania pilnego zlecenia wykonywał pracę w jednym tygodniu również w sobotę i niedzielę po 8 godzin. Nie mogliśmy z nim ustalić terminu odbioru dni wolnych za tę pracę, więc na koniec okresu rozliczeniowego wypłaciliśmy mu dodatek w wysokości 100% za każdą godzinę. Jednak nie wiemy, co w tej sytuacji dzieje się z odpoczynkiem tygodniowym, który z powodu pracy w sobotę i w niedzielę nie został zachowany. Czy pracownikowi przysługuje za niego jakaś rekompensata? »

Czy można zrekompensować pracownikowi niewykorzystany urlop ekwiwalentem pieniężnym?

Aktualizacja: 22.12.2008

Nie udało mi się jeszcze wykorzystać zaległego urlopu za 2006 rok. Obawiam się, że w najbliższym czasie w ogóle to nie będzie możliwe ze względu na spiętrzenie obowiązków. Dlatego chciałabym wiedzieć, czy mój pracodawca mógłby wypłacić mi ekwiwalent za niewykorzystany urlop lub czy mogę zrzec się zaległego urlopu? »

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »