| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Czego możesz domagać się od pracodawcy, gdy ten odwoła cię z urlopu

Czego możesz domagać się od pracodawcy, gdy ten odwoła cię z urlopu

Pracodawca ma prawo odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego tylko wtedy, gdy: zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu, a obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna (art. 167 § 1 Kodeksu pracy).

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wyłącznie w uzasadnionych okolicznościach. Ma wówczas obowiązek zwrócić pracownikowi koszty, które ten poniósł w związku z przerwaniem urlopu. Przepisy nie wskazują jednak, jakie to są koszty; wskazują jedynie na koszty „pozostające w bezpośrednim związku z odwołaniem z urlopu”. W tym zakresie istnieje pewna praktyka, przy czym każdą sprawę należy rozpatrywać indywidualnie.

Wezwanie z urlopu jest uzasadnione, jeśli wynika np. z awarii urządzenia potrzebnego do zapewnienia ciągłości produkcji, z podjęcia kontroli zewnętrznej (m.in. przez ZUS czy urząd skarbowy), jest spowodowane chorobą osoby zastępującej wypoczywającego pracownika albo z konieczności uczestniczenia w nieprzewidzianych wcześniej negocjacjach.

Odwołanie pracownika z urlopu przez pracodawcę może przyjąć dowolną formę. Istotne jest to, aby pracownik mógł zapoznać się z treścią polecenia powrotu do pracy. Zatem pracodawca może wezwać pracownika do pracy wysyłając mu sms, dzwoniąc czy przesyłając e-mail lub faks w ten sposób, aby móc otrzymać potwierdzenie odbioru wysłanej wiadomości.

Przerwanie zatrudnionemu urlopu wypoczynkowego powoduje negatywne skutki finansowe dla zakładu pracy, jeśli w związku z tym odwołaniem pracownik poniósł koszty. Zatrudniony ma wówczas prawo do otrzymania ich zwrotu w kwocie faktycznie poniesionej w związku z podporządkowaniem się poleceniu pracodawcy, które pozostają w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu (art. 167 § 2 Kodeksu pracy).

WAŻNE

Pracownik może domagać się zwrotu tylko tych wydatków, które bezpośrednio związane są z przerwaniem wypoczynku.

Pracownik może liczyć na rekompensatę kosztów zakupu świadczeń i usług, których nie mógł wykorzystać w związku z odwołaniem go z urlopu, a które nie podlegają zwrotowi. Chodzi w szczególności o:

  • dokonaną zapłatę za niewykorzystany pobyt w ośrodku wczasowym, w sanatorium, na kwaterze prywatnej, w hotelu itp.,
  • wartość wykupionych posiłków, które wskutek przedwczesnego zakończenia wypoczynku nie zostaną skonsumowane,
  • wartość zakupionych wycieczek fakultatywnych, z których pracownik nie skorzystał i za które nie zwrócono mu pieniędzy,
  • koszty podróży powrotnej w okresie urlopu z miejsca wypoczynku do miejsca pracy.

Ponadto pracownik odwołany z urlopu ma prawo do rekompensaty kosztów ponownego dojazdu do miejscowości, w której wypoczywał, jeśli po odwołaniu z urlopu ma on jeszcze możliwość kontynuowania przerwanego wypoczynku. Prawo do zwrotu przysługuje mu w zależności od rodzaju środka transportu, w wysokości udokumentowanej np.: biletem kolejowym, lotniczym, fakturą za paliwo.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Okurowski

Specjalista od nowoczesnych technologii zarówno samochodowych jak domowych. Wyjątkowy znawca nawigacji samochodowych, systemów multimedialnych, car audio i aplikacji mobilnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »