| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Czego możesz domagać się od pracodawcy, gdy ten odwoła cię z urlopu

Czego możesz domagać się od pracodawcy, gdy ten odwoła cię z urlopu

Pracodawca ma prawo odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego tylko wtedy, gdy: zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu, a obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna (art. 167 § 1 Kodeksu pracy).

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wyłącznie w uzasadnionych okolicznościach. Ma wówczas obowiązek zwrócić pracownikowi koszty, które ten poniósł w związku z przerwaniem urlopu. Przepisy nie wskazują jednak, jakie to są koszty; wskazują jedynie na koszty „pozostające w bezpośrednim związku z odwołaniem z urlopu”. W tym zakresie istnieje pewna praktyka, przy czym każdą sprawę należy rozpatrywać indywidualnie.

Wezwanie z urlopu jest uzasadnione, jeśli wynika np. z awarii urządzenia potrzebnego do zapewnienia ciągłości produkcji, z podjęcia kontroli zewnętrznej (m.in. przez ZUS czy urząd skarbowy), jest spowodowane chorobą osoby zastępującej wypoczywającego pracownika albo z konieczności uczestniczenia w nieprzewidzianych wcześniej negocjacjach.

Odwołanie pracownika z urlopu przez pracodawcę może przyjąć dowolną formę. Istotne jest to, aby pracownik mógł zapoznać się z treścią polecenia powrotu do pracy. Zatem pracodawca może wezwać pracownika do pracy wysyłając mu sms, dzwoniąc czy przesyłając e-mail lub faks w ten sposób, aby móc otrzymać potwierdzenie odbioru wysłanej wiadomości.

Przerwanie zatrudnionemu urlopu wypoczynkowego powoduje negatywne skutki finansowe dla zakładu pracy, jeśli w związku z tym odwołaniem pracownik poniósł koszty. Zatrudniony ma wówczas prawo do otrzymania ich zwrotu w kwocie faktycznie poniesionej w związku z podporządkowaniem się poleceniu pracodawcy, które pozostają w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu (art. 167 § 2 Kodeksu pracy).

WAŻNE

Pracownik może domagać się zwrotu tylko tych wydatków, które bezpośrednio związane są z przerwaniem wypoczynku.

Pracownik może liczyć na rekompensatę kosztów zakupu świadczeń i usług, których nie mógł wykorzystać w związku z odwołaniem go z urlopu, a które nie podlegają zwrotowi. Chodzi w szczególności o:

  • dokonaną zapłatę za niewykorzystany pobyt w ośrodku wczasowym, w sanatorium, na kwaterze prywatnej, w hotelu itp.,
  • wartość wykupionych posiłków, które wskutek przedwczesnego zakończenia wypoczynku nie zostaną skonsumowane,
  • wartość zakupionych wycieczek fakultatywnych, z których pracownik nie skorzystał i za które nie zwrócono mu pieniędzy,
  • koszty podróży powrotnej w okresie urlopu z miejsca wypoczynku do miejsca pracy.

Ponadto pracownik odwołany z urlopu ma prawo do rekompensaty kosztów ponownego dojazdu do miejscowości, w której wypoczywał, jeśli po odwołaniu z urlopu ma on jeszcze możliwość kontynuowania przerwanego wypoczynku. Prawo do zwrotu przysługuje mu w zależności od rodzaju środka transportu, w wysokości udokumentowanej np.: biletem kolejowym, lotniczym, fakturą za paliwo.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Gałecki

Ekspert w zakresie ekonomii i prawa gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »