| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Jakie korzyści można zyskać zatrudniając telepracownika

Jakie korzyści można zyskać zatrudniając telepracownika

Telepraca jest formą świadczenia pracy, którą można stosować do różnych grup zatrudnionych. Strony stosunku pracy, które zdecydują się na taką formę świadczenia pracy, mogą sporo zaoszczędzić. Pracodawca np. na czynszu za powierzchnię biurową, a pracownik na kosztach dojazdu do pracy.

Telepracą jest praca świadczona regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (art. 675 § 1 k.p.). Natomiast telepracownikiem jest osoba, która wykonuje pracę w warunkach określonych dla telepracy, a wyniki swojej pracy przekazuje pracodawcy za pośrednictwem różnego rodzaju środków komunikacji elektronicznej.

Dla pracodawców niezwykle istotną informacją jest to, że telepracownik świadczy pracę w ramach normalnego stosunku pracy regulowanego przez Kodeks pracy, a telepraca jest jedynie metodą organizowania pracy, sposobem jej świadczenia. Dlatego telepracownikiem może być osoba zatrudniona na podstawie jednej z umów o pracę przewidzianych w Kodeksie pracy, tj. na czas nieokreślony lub określony, w celu wykonania określonej pracy, a także na okres próbny.

Osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych również mogą być telepracownikami, pod warunkiem że pracodawca nie narusza w tym przypadku art. 22 § 12 k.p.

Przykład

Pracodawca postanowił zatrudnić telepracownika. Stwierdził, że skoro będzie on świadczył pracę w domu, a dodatkowo pracodawca zapewnia pracownikowi niezbędne narzędzia, to telepracownikowi należy się niższe wynagrodzenie za pracę niż innym pracownikom wykonującym tę samą pracę, tylko że w zakładzie pracy. Takie postępowanie pracodawcy należy uznać za nieprawidłowe ze względu na fakt, że pracownikom wykonującym taką samą pracę należy wypłacić takie samo wynagrodzenie. Wykonywanie pracy w formie telepracy nie może być przyczyną obniżenia wynagrodzenia pracownika.

Należy pamiętać, że świadczenie pracy w formie telepracy nie pozbawia pracownika uprawnień płynących z przepisów prawa pracy, zachowuje on prawo do wszystkich gwarantowanych przepisami przywilejów i świadczeń pracowniczych (np. urlopu wypoczynkowego czy wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych). Z zasady tej wynika również zakaz gorszego traktowania telepracownika niż innych pracowników zatrudnionych przy takiej samej lub podobnej pracy. W szczególności telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Jak zatrudnić telepracownika

Podstawa prawna:

  • art. 671–6717 Kodeksu pracy,
  • art. 2 pkt 5 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (DzU nr 144, poz. 1204 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Szczygielski

 Ekspert rynku leasingowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »