| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Jak stosować niejednoznaczne przepisy o czasie pracy

Jak stosować niejednoznaczne przepisy o czasie pracy

Obowiązujące przepisy prawa pracy nie rozstrzygają w pełni wszystkich problemów dotyczących czasu pracy. Istniejące regulacje stwarzają ponadto możliwość rozbieżnej interpretacji tych samych przepisów.

Przebieranie w strój służbowy a czas pracy

Kwestia czasu, jaki pracownik spędza w szatni przebierając się w strój roboczy przed przystąpieniem do pracy oraz podobny czas po zakończeniu pracy, budzi wiele wątpliwości. Z reguły w zakładach pracy czas ten nie jest zaliczany do czasu pracy pracownika w związku z brakiem efektywnego wykonywania pracy. Nie jest to jednak podejście prawidłowe, gdyż nie ma w tym przypadku znaczenia efektywnie wykonywana praca przez pracownika, lecz jego dyspozycja i działanie na rzecz pracodawcy. Czynności związane z przebraniem się pracownika w strój roboczy pracownik podejmuje w związku z takim zorganizowaniem pracy przez pracodawcę, które tych czynności wymaga.

Skoro względy bezpieczeństwa i higieny pracy w danym zakładzie pracy nakazują pracownikowi wykonywanie pracy w odzieży roboczej, bez której pracownik nie mógłby zostać dopuszczony do pracy na danym stanowisku, to nie można twierdzić, że przebieranie się pracownika w taką odzież nie jest zaliczane do czasu pracy. Czynności przygotowawcze pracownika przed pracą oraz organizacyjne i porządkowe po jej zakończeniu stanowią bez wątpienia działanie na rzecz pracodawcy, które bezwzględnie należy wliczyć do czasu pracy pracownika. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku wielu innych czynności, które pracownik jest zobowiązany wykonać przed przystąpieniem do właściwej pracy i po jej zakończeniu.

PRZYKŁAD

Pracownica zatrudniona na stanowisku kasjerki w hipermarkecie przed zajęciem stanowiska pracy przy kasie jest zobowiązana do pobrania od głównej kasjerki odpowiedniej sumy pieniędzy (banknotów i bilonu). Pracownica musi sprawdzić i przeliczyć otrzymaną kwotę. Po zakończeniu pracy musi natomiast rozliczyć się z utargu i przeliczyć wspólnie z główną kasjerką całość gotówki i sumę transakcji bezgotówkowych. Pracownica rozpoczyna pracę w zakładzie o godz. 6.00 i wykonuje ją do godz. 14.00. W ramach tych godzin pracy ma obowiązek obsługiwać kasę od 6.30 do 13.30, gdy tego wymaga liczba klientów w sklepie. Taki rozkład czasu pracy pracownicy jest prawidłowy i nie powoduje wyłączenia z czasu pracy czynności przygotowawczych przed rozpoczęciem pracy oraz administracyjno-porządkowych po zakończonej pracy. Wyłączenie z czasu pracy czasu poboru gotówki oraz rozliczenia się kasjerki po zakończonej zmianie byłoby naruszeniem przepisów o czasie pracy.

Podobnie wygląda sytuacja przebierania się pracowników w odzież roboczą przed pracą oraz wyjściową po jej zakończeniu. Czynności te są niewątpliwie bezwzględnie związane z daną pracą i dla pracownika obowiązkowe na danym stanowisku. Ich wyłączenie z czasu pracy pracownika nie ma zatem uzasadnienia prawnego i stoi w sprzeczności z ogólnym pojęciem realizacji obowiązku pracownika przygotowania się do pracy i jej zakończenia.

Gdyby wyłączać z czasu pracy pracowników czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem pracy i porządkowe po jej zakończeniu spowodowałoby to niejednokrotnie znaczne wydłużenie okresu przebywania na terenie zakładu pracy pracownika, który wykonywałby czynności na rzecz pracodawcy.

W jaki sposób skutecznie wdrożyć dress code w firmie? >>

Zatem czynności związane z przebieraniem się pracownika w odzież roboczą i wyjściową po pracy należy traktować tak samo, jak pobranie gotówki i rozliczenie przez kasjerkę, przygotowanie samochodu do jazdy i jego zabezpieczenie przez kierowcę, pobranie towaru i rozliczenie się ze zwrotów przez dostawcę, sprawdzenie i uruchomienie maszyny i jej zabezpieczenie, posprzątanie po pracy wokół terenu przez pracownika obsługi, zabezpieczenie podłogi i sprzętów oraz ich ponowne odsłonięcie przez malarza czy wyciągnięcie niezbędnych dokumentów z szafy, a następnie ich ponowne zabezpieczenie przez pracownika biurowego. Nie można więc ograniczać pojęcia czasu pracy wyłącznie do konkretnych czynności związanych z pracą na danym stanowisku, a wszystkie inne czynności przygotowawcze i związane z zakończeniem pracy wyłączać poza ten czas.

Czas pracy a palenie papierosów

Wielu pracodawców spotyka się z problemem dotyczącym czasu pracy pracowników palących papierosy w zakładzie. Przepisy nie dają pracodawcy podstaw do wprowadzania innych przerw niż określone w przepisach, czyli np. przerw na papierosa. Pracodawcy pozostaje zatem do dyspozycji 15-minutowa przerwa tzw. śniadaniowa, której czas wykorzystywania może być ustalony w przepisach wewnątrzzakładowych, lub przerwa lunchowa, jeżeli taka została wprowadzona w zakładzie. W czasie tych przerw pracownicy bez szkody dla pracodawcy mogą palić papierosy. Powszechnie jednak wiadomo, że w wielu przypadkach takie przerwy nie będą wystarczające dla palących pracowników. Dlatego pracodawca może nie wypłacić wynagrodzenia za przerwy na papierosa, które pracownik robi sobie samowolnie poza ustalonymi przerwami w zakładzie. Czas takich przerw nie jest bowiem wliczany do czasu pracy. Zakładając, że pracownik w każdej godzinie 8-godzinnego dnia pracy wypala papierosa, łącznie może to doprowadzić do pozbawienia go wynagrodzenia nawet za 1 godzinę w każdej dobie pracowniczej.

Podstawa prawna

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

EurActiv.pl

Portal informacyjny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »