| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > W jaki sposób przekazać informację o równym traktowaniu w zatrudnieniu

W jaki sposób przekazać informację o równym traktowaniu w zatrudnieniu

Informacja o równym traktowaniu w zatrudnieniu polega głównie na przekazaniu pracownikowi na piśmie przepisów prawa (lub ich opis), które chronią go przed dyskryminacją w stosunku pracy.

Kodeks pracy oprócz obowiązków nałożonych na pracodawcę wskazanych w art. 94 rozszerza ich zakres w art. 941 o obowiązek zapewnienia pracownikom możliwości zapoznania się z zasadami dotyczącymi równego traktowania w zatrudnieniu. Przepisy określające równe traktowanie w zatrudnieniu to w szczególności Rozdział IIa w Dziale I Kodeksu pracy, czyli artykuły 183a–183e.

Zakaz dyskryminacji zleceniobiorców - nowe przepisy >>

Ponadto pracodawca jest zobowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Dyskryminacja w stosunkach pracy, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy – jest niedopuszczalna (art. 113 k.p.).

Sposoby przekazywania informacji pracownikom

Realizacja obowiązku przekazywania pracownikom informacji dotyczącej równego traktowania w zatrudnieniu polega na rozpowszechnieniu jej w zakładzie pracy. Nie jest to jednak jedyna metoda. Ustawodawca dopuszcza bowiem możliwość, aby dostęp do przepisów o równym traktowaniu w zatrudnieniu został zagwarantowany pracownikom w inny sposób, zwyczajowo przyjęty w zakładzie pracy. Obowiązek ten powinien być realizowany tak, aby wszyscy pracownicy w firmie, także nowi, mogli bez problemów zapoznać się z przepisami Kodeksu pracy dotyczącymi równego traktowania w zatrudnieniu.

Przykłady

Pracodawca X zamieścił informacje na tablicy ogłoszeń, że możliwość zaznajomienia się z przepisami dotyczącymi równego traktowania w zatrudnieniu znajdują się w dziale kadr. Natomiast inny przedsiębiorca Y przy podpisywaniu umowy o pracę wręczył pracownikowi regulamin pracy, którego załącznik nr 1 jest informacją dotyczącą równego traktowania w zatrudnieniu.

W obu ww. przypadkach zachowanie pracodawców jest prawidłowe, ponieważ udzielili oni swoim pracownikom pisemnej informacji.

***

Pracodawca przez zakładowy radiowęzeł udzielił informacji dotyczącej równego traktowania w zatrudnieniu. Zachowanie tego pracodawcy należy uznać za nieprawidłowe, bowiem nie spełniło ono wymagań określonych w art. 941 k.p.

Należy zatem uznać, że ustawowe wymogi co do poinformowania pracowników są spełnione w przypadku:

  • włączenia tekstu przepisów o równym traktowaniu w zatrudnieniu do regulaminu pracy,
  • przekazania ich każdemu pracownikowi pocztą elektroniczną,
  • wywieszenia ich na zakładowej tablicy ogłoszeń,
  • zapewnienia pracownikom dostępu do przepisów przez nieskrępowaną możliwość zapoznania się z nimi w określonej komórce organizacyjnej zakładu.

Pracodawca nie musi więc doręczać na piśmie tego dokumentu każdemu pracownikowi. Informacja ta nie musi być dokładnym tekstem przepisów, lecz informacją o nich.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska SA

Dom Maklerski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »