| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Biuro podróży odpowie za zmarnowany urlop pracownika

Biuro podróży odpowie za zmarnowany urlop pracownika

Biuro podróży może wyrządzić szkodę niemajątkową w postaci „zmarnowanego urlopu” lub „straconego wypoczynku”, a podstawą jego odpowiedzialności jest przepis stanowiący, że organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych - orzekł Sąd Najwyższy w uchwale z 19 listopada 2010 r.

Anna i Szymon S. na początku października 2007 r. kupili w biurze podróży A. wycieczkę do Egiptu. Zgodnie z umową Anna i Szymon S. mieli mieszkać w dwuosobowym pokoju z pełnym wyżywieniem w czterogwiazdkowym hotelu (według kategoryzacji egipskiej) w jednym z kurortów egipskich. Do obowiązków biura podróży należało także zapewnienie polskojęzycznego rezydenta.

Urlopy wypoczynkowe 2011 >>

Po przylocie małżeństwa S. na miejsce okazało się, że pokój w hotelu nie został zarezerwowany, a próby kontaktu z rezydentem – zarówno w Egipcie, jak i w Polsce – nie powiodły się. Po wielogodzinnym oczekiwaniu, wieczorem przewieziono ich do innego hotelu i zakwaterowano w pokoju o znacznie niższym standardzie niż przewidziany w umowie, na co dzień przeznaczonym dla pracowników obsługi hotelu. Pokój – położony w piwnicy – był zagrzybiony i brudny, z niewymienioną pościelą. Następnego dnia Anna i Szymon S. zostali przeniesieni do innego pokoju w tym hotelu, spełniającego standardy wynikające z umowy, lecz musieli w nim zamieszkać z dwojgiem innych, nieznanych im wcześniej uczestników wycieczki. Dopiero trzy dni przed zakończeniem pobytu w Egipcie otrzymali dwuosobowy pokój, jednak w zupełnie innym hotelu.

Po powrocie małżeństwo S. zażądało zwrotu 2/3 kosztów wycieczki oraz po 5000 zł z tytułu zadośćuczynienia. Ostatecznie w pozwie sądowym sprecyzowali żądania o zapłatę na rzecz każdego powoda kwot po 1260 zł z tytułu odszkodowania oraz kwot po 3500 zł z tytułu zadośćuczynienia za krzywdę spowodowaną naruszeniem ich dobra osobistego w postaci „prawa do czerpania satysfakcji z zakupionej imprezy turystycznej” i „udanego urlopu”.

Orzeczenia sądów i pytanie prawne

Sąd pierwszej instancji zasądził od biura podróży na rzecz powodów żądane kwoty 2/3 kosztów wycieczki. Jednak w całości oddalił powództwo o zadośćuczynienie. Uzasadniając wyrok sąd wskazał, że zadośćuczynienie może być przyznane jedynie w przypadku odpowiedzialności deliktowej (delikt – czyn niedozwolony), tymczasem odpowiedzialność strony pozwanej ma charakter kontraktowy. Zdaniem sądu, prawo do „udanego urlopu” nie jest dobrem osobistym podlegającym ochronie na podstawie art. 24 i 448 Kodeksu cywilnego.

Jak w czasie urlopów wypoczynkowych zastępować pracowników >>

Anna i Szymon S. złożyli więc apelację, w wyniku której do Sądu Najwyższego wpłynęło pytanie prawne sądu II instancji dotyczące odpowiedzialności za szkodę niemajątkową wyrażającą się pojęciem „zmarnowanie urlopu”.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Pikus

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK