| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Biuro podróży odpowie za zmarnowany urlop pracownika

Biuro podróży odpowie za zmarnowany urlop pracownika

Biuro podróży może wyrządzić szkodę niemajątkową w postaci „zmarnowanego urlopu” lub „straconego wypoczynku”, a podstawą jego odpowiedzialności jest przepis stanowiący, że organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych - orzekł Sąd Najwyższy w uchwale z 19 listopada 2010 r.

Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy uznał, że biuro podróży może wyrządzić szkodę niemajątkową w postaci „zmarnowanego urlopu” lub „straconego wypoczynku”, a podstawą odpowiedzialności jest art. 11 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych. Przepis ten stanowi, że organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:

  • działaniem lub zaniechaniem klienta,
  • działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
  • siłą wyższą.

W uzasadnieniu uchwały SN (III CZP 79/10) wskazał, że szkoda taka ma charakter niematerialny, gdyż w majątku poszkodowanego nie dochodzi z tego tytułu do jakiegokolwiek uszczerbku. Jest poza tym oczywiste, że przyjemność oczekiwana w związku z podróżą (urlopem), a nieuzyskana w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania zawartej umowy, pozostaje wyłącznie w sferze wrażeń i uczuć. Jest więc zjawiskiem czysto psychicznym, pozbawionym elementu majątkowego lub komercyjnego. Zarazem nie ma ona charakteru szkody powodującej naruszenie dóbr osobistych. W ramach istniejących instrumentów ochrony cywilnoprawnej ochrona dóbr osobistych ma charakter wyjątkowy, w związku z czym sięganie do jej mechanizmów powinno następować z odpowiednią ostrożnością i powściągliwością, bez tendencji do sztucznego poszerzania katalogu tych dóbr. Wierzyciel ma prawo do pełnego naprawienia szkody z tytułu niewykonania zobowiązania. W takim przypadku szkoda obejmuje zarówno poniesione straty, jak i utracony zysk, biorąc pod uwagę jakąkolwiek korzyść finansową wierzyciela spowodowaną uniknięciem kosztów albo strat. Może mieć również charakter niemajątkowy i obejmować także cierpienia fizyczne oraz psychiczne.

Wnioski z orzeczenia

Pracownik, który ma zmarnowany urlop z powodu nieudolności lub złej woli biura podróży, ma prawo – jako osoba fizyczna – kierować przeciwko organizatorowi wycieczki wszelkie roszczenia, obejmujące nie tylko zwrot niesłusznie poniesionych kosztów, ale też żądanie zadośćuczynienia za krzywdę w postaci braku satysfakcji z powodu nieudanego wyjazdu. Należy jednak pamiętać, że roszczenia te należy odpowiednio udowodnić, zgodnie z zasadą, że ciężar dowodu spoczywa na powodzie (zob. art. 6 Kodeksu cywilnego).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

FakturaXL.pl

FakturaXL.pl jest producentem oprogramowania w zakresie fakturowania online dla firm i biur rachunkowych. Od ponad 12 lat tworzymy z pasją rozwiązania IT.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »