| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Zalety i wady korzystania przez pracodawcę z usług podmiotów zewnętrznych

Zalety i wady korzystania przez pracodawcę z usług podmiotów zewnętrznych

Pracodawcy w celu uzupełnienia bieżącej pracy swoich etatowych pracowników lub w celu ich zastąpienia korzystają z usług podmiotów zewnętrznych. Najczęściej odbywa się to na zasadzie świadczenia usług (outsourcing) lub „wynajęcia” pracowników tymczasowych.

W praktyce coraz częściej jest spotykane zlecanie podmiotom zewnętrznym określonych usług, które w pewnym sensie zastępują lub uzupełniają pracę konkretnych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę u danego pracodawcy.

Pracodawcy korzystają z usług podmiotów zewnętrznych najczęściej w 2 formach, przez:

  • nabycie usług od innych firm zewnętrznych (outsourcing),
  • korzystanie z pracowników tymczasowych „wynajmowanych” od zewnętrznej agencji pracy tymczasowej.

Zakup usług od firmy zewnętrznej (tzw. outsourcing)

Zakup usług od firmy zewnętrznej oznacza, że pewna wyodrębniona część zadań przedsiębiorcy może być wykonywana jako usługa przez wybrany, wyspecjalizowany podmiot zewnętrzny. Wszystkie kwestie dotyczące m.in. zakresu, jakości czy terminowości usługi, sposobu i terminu rozwiązania współpracy oraz wynagrodzenia powinna regulować umowa handlowa między przedsiębiorcą a zewnętrzną firmą usługową (zwaną dalej wykonawcą). Na podstawie umowy handlowej pracownicy firmy zewnętrznej realizują zawartą z przedsiębiorcą umowę o świadczenie usług. Umowa ta nie zobowiązuje ich natomiast do wykonywania bieżących poleceń, np. menedżerów – pracowników przedsiębiorcy, który zakupił daną usługę.

Podobnie o wszystkich kwestiach związanych z rekrutacją i doborem osób do wykonywania poszczególnych czynności dla przedsiębiorcy zamawiającego usługę, a także z warunkami ich zatrudnienia czy rozwiązywaniem ich umów o pracę decyduje wyłącznie zewnętrzna firma outsourcingowa.

Zasady, których w szczególności należy przestrzegać przy korzystaniu z usług firmy zewnętrznej:

  • przedsiębiorca i firma zewnętrzna podpisują umowę handlową o świadczenie usług,
  • rekrutacji osób wykonujących usługi na rzecz pracodawcy dokonuje firma zewnętrzna,
  • polecenia służbowe dla pracowników firmy zewnętrznej są wydawane przez bezpośredniego przełożonego z firmy zewnętrznej,
  • pracownik firmy zewnętrznej ma swoje miejsce pracy w siedzibie firmy zewnętrznej, a jego czas pracy wyznacza pracodawca, tj. zewnętrzna firma usługowa.

WAŻNE!

Pracodawca musi pamiętać, że – kupując usługę od podmiotu zewnętrznego – nie ma istotnego wpływu na to, kto faktycznie wykonuje dla niego dane czynności w imieniu firmy zewnętrznej.

Zakup usługi zewnętrznej bez zachowania wskazanych powyżej zasad może doprowadzić do kierowania przez pracowników firmy zewnętrznej roszczeń o charakterze pracowniczym bezpośrednio do przedsiębiorcy kupującego usługę. A zatem jeżeli pracownik firmy zewnętrznej, wyznaczony przez swojego pracodawcę do wykonywania określonych czynności na rzecz przedsiębiorcy, będzie bezpośrednio i stale kierowany i nadzorowany przez np. menedżerów tego ostatniego oraz będzie świadczyć pracę w czasie i miejscu również przez niego wyznaczonym – wówczas taki pracownik może dochodzić przed sądem pracy ustalenia istnienia stosunku pracy między nim a przedsiębiorcą. W konsekwencji może się stać jej pełnoprawnym pracownikiem. W takiej sytuacji obowiązuje zasada domniemania istnienia stosunku pracy (art. 22 § 11 k.p.).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »