Brak wynagrodzenia lub jego obniżenie
Wynagrodzenie nie przysługuje pracownikowi za wadliwie wykonaną pracę. Jednak w sytuacji, gdy na skutek niewłaściwie realizowanych przez pracownika obowiązków nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie można odpowiednio zmniejszyć.
Odsetki od nieterminowej wypłaty wynagrodzenia >>
reklama
reklama
Wynagrodzenie w pełnej wysokości za wykonane produkty lub usługi będzie przysługiwało w sytuacji, gdy wadliwość zostanie usunięta przez pracownika. Pracownikowi w takim wypadku nie będzie przysługiwało wynagrodzenie za czas pracy, który poświęcił na usuwanie usterek. A zatem jeżeli pracownik poza normalnymi godzinami pracy poprawia źle wykonaną pracę, czas ten nie będzie wliczany do godzin nadliczbowych.
Przykład
Pracownik zatrudniony jest przy składaniu podzespołów. Mimo przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego w jednym dniu pracownik źle połączył część wykonanych przez siebie podzespołów. Wadliwy produkt był bezużyteczny, jednak istniała możliwość jego poprawienia. Za jeden złożony prawidłowo podzespół pracownikowi przysługiwało wynagrodzenie w kwocie 0,50 zł. Dziennie składał 150 podzespołów, z czego 100 zostało wykonanych wadliwie. Pracownik poprawił serię źle wykonanych przez siebie produktów, pozostając po godzinach pracy w ciągu następnych dwóch dni. Poprawiony produkt mógł być w pełni użytkowany. Łącznie przepracował w nadgodzinach 6 godzin. Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za 150 podzespołów, nie nabywa on jednak prawa do dodatkowego wynagrodzenia i dodatków za pracę ponad normy czasu pracy.
W przypadku jednak, gdyby usunięcie usterki nie było możliwe, pracownik nie nabyłby prawa do wynagrodzenia w kwocie 50 zł (100 podzespołów x 0,50 zł/szt. = 50 zł).
Inaczej wygląda sprawa wadliwie wykonanej pracy określonej stawką godzinową lub miesięczną. W takim wypadku należałoby odpowiednio obliczyć czas pracy przeznaczony na wykonanie danego produktu lub usługi, nie wypłacając wynagrodzenia za godziny pracy, w czasie których powstał wadliwy produkt lub usługa.
Jak ustalić wynagrodzenie za urlop szkoleniowy >>
Nie zawsze też efektem wadliwie wykonanej pracy jest jej całkowita bezużyteczność. Może się okazać, że dany produkt lub usługa w wyniku złej pracy mają obniżoną jakość, niemniej nadają się do użytku. W takim wypadku pracownikowi można odpowiednio obniżyć wynagrodzenie. W pierwszej kolejności należałoby odnieść produkt (lub usługę) wadliwą do niewadliwej oraz określić np. procentowo stopień obniżenia jej jakości.
Przykład
Pracownik wykonał wadliwie 250 produktów, których wartość na skutek usterki obniżyła się o 15%. Za wykonanie jednej sztuki pracownik otrzymywał 0,50 zł. Łącznie za wykonanie 250 sztuk pracownik nabył prawo do wynagrodzenia w kwocie 125,00 zł. Po uwzględnieniu obniżenia wartości wyprodukowanych produktów wynagrodzenie pracownika może być pomniejszone o 18,75 zł (250 sztuk x 0,50 zł x 15% = 18,75 zł).
O ustalony w ten sposób procent zmniejszenia jakości produktu lub usługi można zmniejszyć wynagrodzenie pracownika.
Podstawa prawna:
- art. 82, art. 100 § 1, art. 114–119, 300 Kodeksu pracy,
- art. 6, 357 Kodeksu cywilnego.
Orzecznictwo:
- wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 29 lutego 2008 r. (III APa 272/06, Biul. SAKa 2008/4/37).