| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Jakie są różnice między premią a nagrodą

Jakie są różnice między premią a nagrodą

Pracodawcy, aby dowartościować oraz zachęcić swych pracowników do wydajniejszego wypełniania przypisanych im obowiązków, często przewidują w prowadzonej przez siebie polityce płacowej dodatkowe świadczenia pieniężne w postaci premii lub nagrody. W praktyce niejednokrotnie pojawiają się problemy z rozróżnieniem pojęciowym między premią a nagrodą, a co za tym idzie wątpliwości co do uznaniowej bądź roszczeniowej natury tych świadczeń.

W świetle orzecznictwa sądowego otrzymanie premii jest uzależnione od spełnienia przez pracownika określonych (sprawdzalnych) warunków, które muszą zostać ustalone przez pracodawcę tak, aby były możliwie jak najbardziej zrozumiałe i czytelne (por. wyroki SN z 29 czerwca 2005 r., I PK 272/04, Wokanda 2006/3/29 oraz z 6 grudnia 2005 r., III PK 91/05). Klarowność reguł odnoszących się do kwestii związanych z premią ma zapobiegać ewentualnym sporom i dowolności w jej rozdzielaniu między uprawnionych.

Przesłanki premiowania należy zatem zdefiniować w sposób:

  • szczegółowy i obiektywny,
  • umożliwiający kontrolę (np. ustanowienie pułapu rentowności firmy, powyżej którego premia jest wypłacana),
  • wykluczający uznaniowość.

Wysokość premii w większości przypadków zależy od pracowitości, zaangażowania pracownika lub od wypracowanego przez pracodawcę obrotu bądź poziomu zyskowności.

W aktach normatywnych obowiązujących w danej firmie lub w umowie o pracę mogą być zawarte zarówno postanowienia pozytywne (przyznające premię), jak i negatywne (wykluczające nabycie prawa do premii). Możliwe są oczywiście również zapisy mówiące o sytuacjach skutkujących obniżeniem premii.

PRZYKŁAD

Spółka z.o.o. w maju 2010 r. wprowadziła regulamin premiowania z następującymi zapisami:
„1. W przypadku uzyskania w danym miesiącu rentowności spółki na poziomie co najmniej 5% pracownikom przyznawana jest za dany miesiąc premia w wysokości 35% ich wynagrodzenia zasadniczego.
2. Pracownik pozbawiany jest prawa do premii w razie:
a. opuszczenia pracy bez usprawiedliwienia,
b. nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy,
c. picia alkoholu w miejscu pracy lub stawienia się w pracy w stanie nietrzeźwym,
d. zażywania na terenie zakładu środków odurzających bądź stawienia się w pracy pod ich wpływem,
e. nieprzestrzegania regulaminu pracy i ustalonego porządku pracy,
f. nieprzestrzegania przepisów oraz zasad bhp i przeciwpożarowych”.

Przy wystąpieniu jednej z przesłanek powodujących pozbawienie pracownika prawa do premii pracodawca nie musi wskazywać wszystkich występujących okoliczności uzasadniających utratę tego prawa lub skutkujących obligatoryjnie obniżeniem świadczenia. Potwierdza to SN w uzasadnieniu do wyroku z 15 grudnia 1987 r. (I PRN 65/87, OSNCP 1989/7–8/127): „zakład pracy stwierdzający istnienie jednej z przesłanek powodujących pozbawienie pracownika prawa do premii nie musi wskazywać wszystkich występujących okoliczności uzasadniających utratę tego prawa lub skutkujących obligatoryjne obniżeniem świadczenia”.

Czy trzeba opłacić składki od rekompensaty wypłaconej w związku z likwidacją nagród jubileuszowych >>

Niekiedy bywa, że kwestię premiowania pracowników formułują jednocześnie umowa o pracę i firmowe regulaminy, a postanowienia w tym zakresie różnią się od siebie (np. co do wysokości). W takiej sytuacji należy stosować zapisy korzystniejsze dla zatrudnionych. Potwierdza to SN, który w wyroku z 22 września 1999 r. (I PKN 262/99, OSNP 2001/2/35) stwierdził, że: „Przepisy regulaminu premiowania (wynagradzania) nie mają zastosowania, jeżeli prawo do premii i jej wysokość zostały dla pracownika określone korzystniej w umowie o pracę”.

WAŻNE!
Jeżeli kwestię premiowania pracowników formułują jednocześnie umowa o pracę i firmowe regulaminy, należy stosować zapisy korzystniejsze dla pracownika.

PRZYKŁAD

W przedsiębiorstwie usługowym obowiązuje regulamin wynagradzania, przewidujący maksymalną wysokość premii regulaminowej na poziomie 20% wynagrodzenia zasadniczego. Wskaźnik premii zgodnie z zapisami umów o pracę wynosi 30% wynagrodzenia zasadniczego. W tej sytuacji należy stosować korzystniejsze regulacje, zamieszczone w umowach o pracę.

Jeżeli pracownik spełni warunki do uzyskania premii zawarte np. w regulaminie wynagradzania, powinien ją otrzymać.

WAŻNE!
Spełnienie przez pracownika wyznaczonych przez pracodawcę przesłanek do uzyskania premii stanowi podstawę do roszczenia pracownika o jej wypłatę.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Onwelo

Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »