| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Pracodawca a przepisy ustawy powodziowej

Pracodawca a przepisy ustawy powodziowej

Od 9 lipca obowiązuje ustawa z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. Jej celem jest zagwarantowanie powodzianom niezbędnej pomocy oraz uproszczenie procedur związanych z usuwaniem skutków klęski żywiołowej.

Przepisy ustawy zaproponowane przez ustawodawcę mają m.in. ułatwić osobom poszkodowanym w powodzi kontynuację wykonywania pracy oraz umożliwić uzyskanie potrzebnej pomocy z ubezpieczenia społecznego oraz funduszy socjalnych.

Nieobecność w pracy

Sytuacja pracownika, który nie stawił się w pracy z przyczyn związanych z powodzią, szczegółowo została określona w art. 8 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (zwana dalej ustawą powodziową). Przewiduje ona uznanie nieobecności pracownika w pracy za nieobecność usprawiedliwioną w przypadku faktycznej niemożności jej świadczenia ze względu na powódź. Wówczas pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych. Wynagrodzenia takiego nie dostaną pracownicy, którzy otrzymają za ten czas rekompensatę finansową z innych tytułów.

Zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy >>

W związku z koniecznością usuwania w zakładach pracy skutków powodzi ustawa dopuszcza możliwość powierzenia pracownikowi wykonywania innego, niż wynikający z umów o pracę, rodzaju pracy. W takim przypadku pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.

WAŻNE!
Zakłada się, że ww. przepisy będą odpowiednio dotyczyć osób wykonujących pracę na podstawie stosunku służbowego. Rozwiązanie to nie narusza uprawnień pracownika z tytułu nadgodzin.

Zniszczone dokumenty

W celu ułatwienia dokumentowania sytuacji w przypadku zniszczenia dokumentów niezbędnych do ustalenia świadczeń z ubezpieczeń społecznych lub emerytury w art. 9 ustawy wymieniono, jakie dokumenty i dowody będą potwierdzały prawo do ww. świadczeń oraz wysokość ich podstawy wymiaru.

W przypadku zniszczenia na skutek powodzi dokumentów niezbędnych do ustalenia świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych lub zaopatrzenia emerytalnego przyjmuje się:

  • wszelkie dokumenty oraz zeznania świadków pozwalające na udowodnienie okresów zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby, macierzyństwa lub sprawowania opieki;
  • wszelkie dokumenty pozwalające na udowodnienie wysokości ich podstawy wymiaru.

Pomoc z zfśs i PFRON

Środki z zfśs mogą być przeznaczone na cele związane z pomocą i likwidacją skutków powodzi na rzecz swoich pracowników oraz pracowników innego pracodawcy (art. 10 ustawy powodziowej). Przez innego pracodawcę można rozumieć pracodawcę, który nie tworzy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pomoc będzie udzielana w ramach pomocy socjalnej. Jak wynika z przepisów ustawy o zfśs, działalność socjalna to m.in. udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Środki przeznaczane w ramach pomocy socjalnej na usuwanie skutków powodzi lub pomoc poszkodowanym będą stanowiły właśnie tę pomoc materialną.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kadromierz

Nowoczesne rozwiązanie do organizacji i kontroli czasu pracy personelu dla małych i średnich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »