| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Ubezpieczenia społeczne osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych

Ubezpieczenia społeczne osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych

Przychód z umowy-zlecenia czy umowy o dzieło, zawartej z własnym pracownikiem, jest traktowany jak uzyskany z umowy o pracę. Oznacza to powstanie obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne.

Przez umowę-zlecenie przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (art. 734 § 1 k.c.). Przedmiotem umowy-zlecenia jest zobowiązanie się zleceniobiorcy do dokonania określonej czynności prawnej dla zleceniodawcy. Najczęściej jednak umowa-zlecenia dotyczy wykonywania czynności faktycznych (np. sprzątanie), przez co w istocie są to umowy o świadczenie usług. Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.).

Umowa-zlecenie, podobnie jak umowa o pracę, jest umową starannego działania, stąd też ich rozróżnienie bywa często trudne. Konsekwencją wprowadzonych różnic między tymi umowami jest odmienna sytuacja ubezpieczonych z obydwu tych tytułów na gruncie prawa ubezpieczeń społecznych, w szczególności dotycząca obowiązku podlegania tym ubezpieczeniom.

Należy pamiętać, że przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Z Kodeksu pracy wynika, że zatrudnienie w warunkach określonych wyżej jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy właściwych dla stosunku pracy.

Współpraca cywilnoprawna z byłym pracodawcą >>

Umowa-zlecenie może być odpłatna lub też nie mieć takiego charakteru (co stanowczo ją wyróżnia od umowy o pracę czy umowy o dzieło, które są odpłatne). Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za jego wykonanie należy się wynagrodzenie (art. 735 § 1 k.c.). W takim przypadku należne są składki na ubezpieczenia społeczne.

Ubezpieczenie zleceniobiorcy

Osoba zatrudniona na podstawie umowy-zlecenia podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i zdrowotnemu, dobrowolnie zaś ubezpieczeniu chorobowemu. Jeżeli osoba zatrudniona na podstawie umowy-zlecenia podpisze kolejną umowę tego rodzaju, wówczas ubezpieczenia emerytalne i rentowe z drugiej umowy-zlecenia są dobrowolne. Obowiązkowe jest natomiast ubezpieczenie zdrowotne z obu umów. Zleceniobiorcy pozostawiono wybór co do tego, z której umowy chce być objęty obowiązkowymi ubezpieczeniami (nie jest on w tej kwestii ograniczony wysokością uzyskiwanego z tych umów wynagrodzenia). W sytuacji jednak gdyby w jednej firmie zostały ze zleceniobiorcą zawarte 2 umowy-zlecenia z takim samym zakresem czynności, wówczas ZUS ma prawo zakwestionować drugą umowę. Może uznać, że została ona zawarta tylko w celu obejścia prawa, aby obniżyć podstawę wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Podkarpackie Biuro Analiz Podatkowych

K. Pysz Kancelaria Doradcy Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »