| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Koszty zatrudniania pracownika w 2010 r.

Koszty zatrudniania pracownika w 2010 r.

Przedsiębiorca, zatrudniając pracowników na podstawie umowy o pracę, musi sfinansować wynagrodzenie brutto zatrudnionych oraz część składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy czy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zależność wysokości kosztów zatrudnienia od rodzaju umowy zawartej między zatrudniającym a zatrudnianym ilustruje tabela 1.

Tabela 1. Wysokość kosztów zatrudnienia a rodzaj umowy łączącej strony

@RY1@i26/2010/001/i26.2010.001.000.0049.101.jpg@RY2@

Powyższa tabela przedstawia koszt zatrudnienia pracownika, gdy kwota brutto określona w umowie zawartej pomiędzy stronami wynosi 3000 zł. Zatrudniający w dowolny sposób może kształtować wysokość wynagrodzenia, ale tylko pod warunkiem zawarcia z zatrudnianym umowy cywilnoprawnej. W przypadku umowy o pracę została określona minimalna stawka wynagrodzenia, którą pracodawca musi wypłacić pracownikowi.

Od stycznia 2010 r. kwota minimalnego wynagrodzenia przysługująca pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy to 1317 zł, a w odniesieniu do pracowników w okresie ich pierwszego roku pracy to 1053,60 zł.

W związku z narzuconym przepisami minimalnym wynagrodzeniem brutto, jakie pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu musi otrzymać, łatwe jest również ustalenie minimalnego kosztu zatrudnienia pracownika.

Tabela 2. Minimalny koszt zatrudnienia pracownika w 2010 r. przy założeniu, że stopa procentowa ubezpieczenia wypadkowego obowiązującego zakład pracy wynosi 1,67%

@RY1@i26/2010/001/i26.2010.001.000.0049.102.jpg@RY2@

W niektórych przypadkach ten minimalny koszt zatrudnienia pracodawca może zmniejszyć o 2,55% wynagrodzenia brutto.

Jak wypłacić wynagrodzenie pracownikowi, który nie posiada konta, jeśli w układzie zbiorowym pracy jest zapis, że wynagrodzenia są przelewane na konta pracowników >>

Nie opłacają składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracodawcy zatrudniający:

  • pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca po powrocie z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego,
  • pracowników, którzy osiągnęli wiek wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla mężczyzn.

W takim przypadku minimalny koszt zatrudnienia wyniesie 1526,80 zł.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kłosowski

Prawnik, doradca podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »