| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Jak informować pracowników o rezygnacji z tworzenia ZFŚS

Jak informować pracowników o rezygnacji z tworzenia ZFŚS

W każdym przypadku pracownicy muszą zostać poinformowani o fakcie nieutworzenia funduszu. Ten obowiązek pracodawcy wynika bezpośrednio z ustawy o zfśs lub pośrednio z przepisów dotyczących tworzenia aktów wewnątrzzakładowych.

Rezygnacja z tworzenia funduszu w regulaminie wynagradzania

Zmiany regulaminu wynagradzania wchodzą w życie najwcześniej po upływie 2 tygodni od podania ich do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy. A zatem w tym przypadku poinformowanie pracowników stanowi warunek, aby zmiany weszły w życie.

Dodatkowo pracodawca ma wobec pracowników obowiązek poinformowania o wejściu w życie regulaminu (i zmian do regulaminu), wyjaśnienia i udostępnienia jego treści.

Czy dofinansowanie do wypoczynku z zfśs podlega zajęciu komorniczemu>>

Rezygnacja z tworzenia funduszu w drodze decyzji pracodawcy

Pracodawcy zatrudniający mniej niż 20 pracowników decyzję w sprawie nietworzenia funduszu (i niewypłacania świadczenia urlopowego) mogą podjąć i ogłosić pracownikom jedynie do 31 stycznia danego roku. Z brzmienia przepisu wynika, że decyzja taka jest wiążąca jedynie na dany rok kalendarzowy, co w przypadku chęci jej podtrzymania powoduje konieczność corocznego jej ogłaszania.

Decyzję w sprawie nietworzenia funduszu można ogłosić w sposób przyjęty u danego pracodawcy, np:

  • za pośrednictwem poczty elektronicznej,
  • przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń,
  • przekazując informację na piśmie za potwierdzeniem otrzymania,
  • na zebraniu.

Nawet jeżeli pracodawca dobrowolnie ustalił regulamin wynagradzania, nie może postanowień w przedmiocie nietworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawrzeć w regulaminie. Przepis przewiduje, że sposób rezygnacji z tworzenia funduszu lub wypłaty świadczenia urlopowego uzależniony jest nie od posiadania układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania, ale od zatrudnienia określonej liczby osób.

Czy emeryt pracujący w dwóch zakładach pracy ma prawo do świadczeń z zfśs u obu pracodawców>>

Sposoby informowania pracowników

„Sposób przyjęty u danego pracodawcy” jest pojęciem bardzo szerokim i będzie obejmował wszelkie metody umożliwiające pracownikom zapoznanie się ze skierowaną do nich informacją.

Sposoby informowania można podzielić na dwie grupy. I tak do sposobów ustnych będą należeć:

  • ogłoszenie przez radiowęzeł,
  • przekazanie informacji na zebraniach załogi lub zebraniach poszczególnych komórek organizacyjnych,

natomiast do sposobów pisemnych zaliczymy:

  • pismo kierowane imiennie do poszczególnych pracowników,
  • pismo obiegowe,
  • e-mail,
  • wywieszenie na tablicy ogłoszeń,
  • udostępnienie treści nowych regulacji do wglądu np. w dziale kadr, za pisemnym potwierdzeniem,
  • rozprowadzenie ulotek.

Każdy z tych sposobów ma swoje wady i zalety, zarówno obiektywne (np. niemożność udowodnienia, że wszyscy pracownicy zostali poinformowani), jak i subiektywne, związane ze specyfiką danego zakładu (np. w zakładzie zatrudniającym kilka tysięcy ludzi wysyłanie do każdego z nich odrębnego pisma organizacyjnie będzie bardzo trudne, zaś w zakładzie, w którym pracownicy podczas pracy nie korzystają z komputerów, niemożliwa będzie informacja e-mailowa).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Nawrocki

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »