| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Skuteczność oceny w procesie rekrutacji

Skuteczność oceny w procesie rekrutacji

Rozmowa kwalifikacyjna, testy selekcyjne, wywiady telefoniczne, assessment center należą do metod oceny kandydatów w trakcie procesów rekrutacji. Firmy docierają do kandydatów najróżniejszymi sposobami, aby następnie wybrać najlepszego z nich. Warto jednak zauważyć, że często wybrany przez firmę kandydat nie podejmuje pracy, na przykład z powodu otrzymania w trakcie procesu rekrutacji innej oferty.

Zdarza się również, że kandydaci rezygnują w trakcie procesu rekrutacji z powodu czasu, który muszą poświęcić, zadeklarowało tak przeszło 35 proc. badanych specjalistów. Dlatego też rekruterzy powinni stale dążyć do optymalizacji metod oceny kandydatów, tak aby pozwalały one na skuteczną ocenę i jednocześnie nie powodowały rezygnacji kandydatów z ubiegania się o pracę.

Wybór pracodawcy

25 proc. ankietowanych bierze udział w rekrutacji średnio co dwa miesiące. Około 70 proc. z nich w ciągu dwóch ostatnich lat brało udział w co najmniej czterech procesach rekrutacji. Liczbę rekrutacji, w których respondenci brali udział w ciągu ostatnich dwóch lat, przedstawia wykres 1. Około 25 proc. uczestniczyło w ponad 12 rekrutacjach. Tak duża liczba potwierdza fakt, że na efektywność metod rekrutacji należałoby spojrzeć nie tylko z punktu widzenia skuteczności oceny, lecz także z punktu widzenia skuteczności zatrudnienia, ponieważ tak jak firma wybiera pracownika z kilku kandydatów, podobnie kandydat dokonuje wyboru pracodawcy spośród kilku firm.

Metody oceny kandydata

Zdecydowanie najbardziej popularną metodą oceny kandydata jest rozmowa kwalifikacyjna. Aż 97,82 proc. ankietowanych stosuje tę metodę podczas procesu rekrutacji. Na uwagę zasługuje wysoki procent ankietowanych (86,95 proc.) stosujących wywiad telefoniczny do oceny kandydata. Najrzadziej wykorzystywaną spośród wymienionych metod jest assessment center. Ta wciąż rzadko używana metoda została wytypowana przez niecałe 45 proc. ankietowanych (zobacz wykres 2). Assessment center jest metodą pozwalającą obserwować zachowania kandydatów w sytuacjach wykonywania przez nich konkretnych zadań. Zadania te opracowywane są pod kątem danej rekrutacji według wcześniej wyznaczonych kryteriów, dlatego też ich pula jest zróżnicowana. Czasochłonność i wysokie nakłady ponoszone w trakcie assessment center decydują zapewne o mniejszej częstotliwości stosowania tej metody.

Na stanowiskach średniego szczebla, takich jak konsultant czy specjalista, rozmowa kwalifikacyjna jest stosowana zawsze przez 90,21 proc. ankietowanych, wywiad telefoniczny - 35,86 proc., testy selekcyjne - 25 proc., assessment center - 5,43 proc. Na stanowiskach wyższego szczebla, takich jak kierownik działu, menedżer, wspomniane wyżej metody oceny są stosowane przez większy procent ankietowanych. Wynika to z faktu, iż skuteczność procesu na stanowiskach wyższego szczebla jest bardzo ważna dla firmy. Jednak warto zaznaczyć, że im więcej stosowanych metod oceny w trakcie rekrutacji, tym proces rekrutacji bardziej się wydłuża.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

ProfiAuto

ProfiAuto to należąca do firmy Moto-Profil marka zrzeszająca ponad 150 hurtowni, sklepów i warsztatów, znajdujących się w miastach na terenie całej Polski. Pod szyldem ProfiAuto funkcjonują wyselekcjonowane, najlepsze na rynku motoryzacyjnym podmioty.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK