| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Jak rozliczyć się z rodziną zmarłego pracownika

Jak rozliczyć się z rodziną zmarłego pracownika

Na pracodawcy ciąży wiele obowiązków związanych ze śmiercią jego pracownika. Część z tych obowiązków jest analogiczna do czynności związanych z rozwiązaniem stosunku pracy, np. pracodawca musi wydać świadectwo pracy, wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop i wystawić deklarację PIT. Dodatkowo pracodawca musi wypłacić osobom uprawnionym odprawę pośmiertną.

Odprawa pośmiertna

Innym świadczeniem należnym rodzinie zmarłego pracownika jest odprawa pośmiertna. Jest ona wypłacana w razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby (art. 93 Kodeksu pracy).

Odprawa pośmiertna jest świadczeniem jednorazowym przysługującym od pracodawcy najbliższym członkom rodziny. Jej celem jest pomoc finansowa członkom rodziny zmarłego pracownika w trudnym dla nich okresie. Jest to świadczenie niezależne od pozostałych świadczeń majątkowych należnych osobom uprawnionym, o których wspomniano wcześniej.

Prawo do odprawy przysługuje niezależnie od przyczyny śmierci pracownika i jego stażu pracy. Staż pracy w danym zakładzie pracy ma jednak wpływ na wysokość odprawy pośmiertnej.

Nie jest istotne dla prawa do odprawy i jej wysokości to, czy pracownik, po którym rodzinie przysługuje odprawa pośmiertna, był zatrudniony na pełny czy tylko na część etatu. Ważny jest fakt, że w chwili śmierci pozostawał w zatrudnieniu.

PRZYKŁAD

Pracownik Józef P. (żonaty, bezdzietny) został zatrudniony w ABC Sp. z o.o. od 1 do 28 lutego 2009 r. na podstawie umowy na okres próbny na 1/5 etatu za wynagrodzeniem 500 zł brutto miesięcznie. Zgodnie z rozkładem czasu pracy miał on świadczyć pracę tylko we wtorki. Pracę miał rozpocząć 3 lutego 2009 r., ale 2 lutego 2009 r. wracając z weekendu zginął w wypadku samochodowym. Ponieważ śmierć nastąpiła, gdy był on już zatrudniony, pracodawca jest zobowiązany do wypłaty odprawy pośmiertnej w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia, tj. 500 zł. Zakładając, że oprócz żony nie było innych osób uprawnionych do otrzymania odprawy pośmiertnej po Józefie P., otrzyma ona 50% tej kwoty, czyli 250 zł (art. 93 § 6 Kodeksu pracy).

Dla prawa do odprawy pośmiertnej nie ma znaczenia także to, czy pracownik w momencie śmierci faktycznie świadczył pracę czy np. przebywał na zwolnieniu lekarskim lub urlopie bezpłatnym. Pracodawca jest zobowiązany do wypłaty rodzinie zmarłego odprawy pośmiertnej także w sytuacji, gdy pracownik ten zmarł po ustaniu stosunku pracy, ale w okresie pobierania zasiłku chorobowego.

PRZYKŁAD

Zofia C. pracowała w firmie Kowalski i S-ka do 31 stycznia 2009 r. Na mocy porozumienia stron rozwiązała stosunek pracy, ponieważ jej stan zdrowia pogarszał się. 5 lutego 2009 r. trafiła do szpitala, gdyż straciła przytomność. Wykryto u niej tętniaka, w wyniku którego zmarła 9 marca 2009 r. Zofia C. zmarła w okresie pobierania zasiłku chorobowego, tj. nie później niż 14 dni od rozwiązania umowy o pracę, a jej niezdolność do pracy trwała ponad 30 dni. W związku z tym rodzinie Zofii C. przysługuje odprawa pośmiertna, którą ma obowiązek wypłacić ostatni pracodawca, czyli Kowalski i S-ka.

Jeśli pracownik był zatrudniony jednocześnie u kilku pracodawców, odprawa pośmiertna przysługuje od każdego z nich.

reklama

Autor:

specjalista ds. kadr i płac

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Zarzeczny

PR & Account Executive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »