Znajdujesz się: Kadry » Płace » ZFŚS - fundusz socjalny » Wczasy pod gruszą : strona 1

Wczasy pod gruszą

A A A
42 
Ostatnia aktualizacja: 2008-07-07
Autor: Beata Skrobisz-Kaczmarek
Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy nr 27 z dnia 2008-07-01

Wakacyjne wyjazdy pracowników i ich rodzin wiążą się nieodłącznie z dodatkowymi wydatkami. Pracodawca może jednak dofinansować ich letni wypoczynek.

Pracodawca został zobowiązany przez przepisy prawa pracy do zaspokajania bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb swoich pracowników. W okresie letniego wypoczynku i wzmożonych wyjazdów pracowników do miejscowości wypoczynkowych obowiązek ten może być realizowany przez dopłaty ze środków funduszu socjalnego bądź wypłatę świadczenia urlopowego. Świadczenie urlopowe otrzymuje wyłącznie pracownik i ma ono zaspokoić zarówno jego potrzeby, jak i jego rodziny. Środki z funduszu socjalnego mogą otrzymać także członkowie jego rodziny, tj. małżonek oraz dzieci.

Przeznaczanie środków funduszu

Głównym źródłem środków finansowych, z których pracodawca dokonuje dopłat pracownikom, jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzony z corocznych odpisów ustalanych w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych, zgodnie z przepisami ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Środki socjalne zgromadzone na koncie funduszu muszą być wykorzystane wyłącznie na działalność socjalną. Zasady przeznaczenia środków funduszu określa ustawa. Natomiast szczegółowe zasady podziału środków na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Środki z funduszu świadczeń socjalnych mogą być przeznaczone m.in. na:

• pomoc finansową i rzeczową w formie np. zapomóg, paczek żywnościowych, bonów żywnościowych dla osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej bądź dotkniętych wypadkami losowymi,

• dopłaty do wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży tak na terenie kraju i poza jego granicami,

• dopłaty do wypoczynku urlopowego w kraju i zagranicą w formie zorganizowanej, jak też organizowanego przez pracownika we własnym zakresie, tzw. wczasy pod gruszą.

Pomoc z funduszu powinna być przyznawana osobom faktycznie jej potrzebującym. Strony regulaminu nie mogą ustalić warunków korzystania z funduszu według dowolnie przyjętych przez siebie kryteriów. Wykluczone jest przyznawanie ulgowych usług i świadczeń z funduszu wszystkim zatrudnionym pracownikom w tej samej wysokości, według zasady „każdemu po równo”.

Przykład



Strona
1
2
3 »
A A A
Rozmiar tekstu
Prześlij znajomemu
Drukuj
42 
Liczba komentarzy

Komentarze: 42

1: 
~mona (2008-07-08)

Tworząc regulamin ZFŚS dokonano wpisu że: płatność wczasów pod grusza będzie z chwila pójścia pracownika na urlop. Dyrektor zakwestionował taki zapis . Czy miał racje ?

2: 
~mmm (2008-07-08)

logika podpowiada ze nie mozna dofinansowac wypoczynku ktorego nie ma i dlatego zazwyczaj regulaminy okreslaja obligatoryjny urlop tyle ze w roznym wymiarze najczesciej 10 lub 14 dni.

3: 
~ewcia (2008-07-08)

jestem na urlopie wychowawczym w tym roku pracodawca wyplaca pracownikom wczasy pod grusza czy mi rowniez sie naleza?

4: 
~Bombka (2008-07-08)

oczywiście, że nie.

5: 
~Bombka (2008-07-08)

oczywiście, że nie.

6: 
~marek (2008-07-09)

Mona: u mnie w pracy jest tak, że można dostać gruszę przed urlopem legitymując się wnioskiem o udzielenie urlopu (co ma logiczne uzasadnienie ponieważ pieniądze są potrzebne na wczasy a nie po wczasach). W przypadku rezygnacji z urlopu lub innej przyczyny pieniądze z gruszy należy zwrócić

7: 
~Bea (2008-07-09)

Wczasy pod gruszą winny być wypłacone najpóźniej dzień przed urlopem :-) tak tez jest u nas w zakładzie.

8: 
~klawiatura (2008-07-09)

Jest powiedziane, że dofinansowanie powinno być dopłacone NAJPÓŹNIEJ w dniu przed rozpoczęciem Urlopu (ostatni dzień w pracy)

9: 
~koleżanka (2008-07-09)

raczej nie, to świadczenie urlopowe musi być wypłacone przed urlopem pracownika, zasady wypłaty dofinansowania do wypoczynku musi określać regulamin ZFŚS

10: 
~monika (2008-07-10)

kiedyś był przepis że wynagrodzenie urlopowe miało yć wypłacone przed urlopem, teraz dotyczy to tylko świadczenia urlopowego. co do wczasów pod gruszą to specjalistka z MPiPS na szkoleniach podkreśla że uzależnianie ich przyznania od urlopu wypoczynkowego pozbawia prawa do nich emerytów objętych funduszem i osoby na urlopach wychowawczych, co jest niezgodne z prawem i dyskryminujace - można uzaleznić od ilosci dni wypoczynku, bo inaczej także osoby z krótkim stazem bez urlopu wypoczynkowego będą dyskryminowane.

11: 
~mm (2008-07-10)

Taki zapis, to nie jest dyskryminacja. Emeryt może korzystać np. z bonów, zapomogi, dofinansowania do pobytu w sanatorium, pożyczek mieszkaniowych, tak samo osoby na wychowawczym mogą korzystać z innych form finansowania, to wszystko zależy od zapisów w regulaminie.

12: 
~magdalena (2008-07-28)

byłam na yrlopied wychowawczym w lipcu 20dni.urlopowego jeszcze nie dostalam

13: 
~klik@cxz.pl (2008-08-03)

bheaaa bheaaa bheaaa

14: 
~beata (2008-08-03)

a u nas szef powiedzial albo premia albo wczasy pod grusza

15: 
~koleżanka (2008-08-03)

a co ma piernik do wiatraka ? taki mądry ? przecież wczasy pod gruszą wypłaca się z Socjalnego, więc co miał na myśli ?

16: 
~kacha (2008-08-08)

pracownik chciałby mieć zwrócone koszty za zorganizowane przez siebie wczasy jednak przebywał na urlopie wypoczynkowym mnije niż 14 dni, czy powien mieć udzielone dofiansowanie z zfśś

17: 
~koleżanka (2008-08-08)

trudno powiedzieć czy powinien mieć dofinansowanie /a nie zwrócone koszty/, bo nie znamy waszego regulaminu ZFŚS

18: 
~aga (2008-08-18)

nie wykorzystam urlopu ani wczasów pod gruszą za 2008 ponieważ jestem na zwolnieniu chorobowym a później do końca roku na zasiłku macierzyńskim czy po powrocie do pracy w 2009 roku należy mi się wypłata zaległych wczasów z 2008 (składałam wniosek o przyznanie wczasów na początku 2008 roku)

19: 
~iza (2008-08-21)

proszę o odpowiedx czy jako emeryt mam praco do dofinansowania wczasów pod grusza?

20: 
~koleżanka (2008-08-21)

trudno powiedzieć nie znając żadnych szczegółów

21: 
~gosia (2008-08-21)

co z tym świadczeniem jak nie mamy Socjalnego czy pracodawca może wypłacać pod gruszą z zapisem w Regulaminie Pracy dział urlopy?

22: 
~mm (2008-08-21)

Zapisy o dodatkowych świadczeniach zawarte są w regulaminie wynagradzania a nie pracy.

23: 
~kw (2008-08-21)

mam pytanie. jeśli urlop z 2008 wykorzystam w styczniu 2009 to czy w tym wypadku przysługują "wczasy pod gruszą" z roku 2008???

24: 
~Wiesiek (2008-08-31)

pracuję w firmie prywatnej trzy lata która zatrudnia kilkaset pracowników w tym ze stu na umowę o pracę i nikt dotad nie otrzymał dofinansowania do wczasów każdy się boi odezwać żeby nie stracić tej nędznej pracy.gdzie się poskarżyć?

25: 
~myszka (2008-09-03)

czy należy dopłata do wypoczynku dla dzieci i młoddzieży dla dziecka 2 letniego przebywającega z mama w SPA ( za pobyt załaczyła fakturę VAT)

26: 
~koleżanka (2008-09-03)

to zależy od regulaminu Funduszu Socjalnego

27: 
~lilka (2008-09-14)

mam pytanie.jeżeli pracodawca nie korzysta z wczasów pod gruszą to czy pracownik ma do podpisania jakieś dokumenty

28: 
~koleżanka (2008-09-14)

nie rozumiem twojego pytania, lilka - napisz coś więcej

29: 
~lilka (2008-09-15)

wydaje mi sie ze mój pracodawca oszukał nas dał nam do podpisanja dokument ze nie korzystałam z urlopu pod gruszą,i nie kazał nam czytać ja to podpisałam i teraz zastanawiam sie czy nie dał mi dokumentu ze wypłacił mi za ten urlop a pieniadze wzioł dla siebie

30: 
~lilka (2008-09-15)

c,d jak miała bym to sprawdzic

31: 
~mm (2008-09-15)

Zanim podpiszesz dokument, to przeczytaj co w nim jest. W ten sposób, mozesz podpisac rozwiązanie umowy.

32: 
~ikka (2008-09-15)

jeśli pracodawca rozpoczął działalność w kwietniu i nie mógł w związku z tym wcześniej tj. w styczniu poinformować o nie tworzeniu ZFŚS to w takim wypadku musi zapłacić za wczasy pod gruszą czy też nie?

33: 
~koleżanka (2008-09-15)

nie musi, bo nie ma Funduszu Socjalnego

34: 
~aniawoj (2008-09-23)

w tym roku pracodawca nie wypłacił mi wczasów pod gruszą, bo za późno złozyłam podanie, czy postapił słusznie?

35: 
~aniawoj (2008-09-23)

w tym roku pracodawca nie wypłacił mi wczasów pod gruszą, bo za późno złozyłam podanie, czy postąpił słusznie?

36: 
~aniawoj (2008-09-23)

w tym roku nie wypłacono mi wczasów pod gruszą, bo za późno złożyłam podanie, czy pracodawca postapił słusznie?

37: 
~matylda (2008-09-23)

W sierpniu byliśmy na wczasach. Mój małżonek korzystał z 14 dni urlopu wypoczynkowego. Jakiś czas przed wyjazdem małżonek złożył wniosek o dofinansowanie wczasów ("wczasy pod gruszą"). Z ostatnim dniem sierpnia złożył wypowiedzenie. Do tej pory nie otrzymał dofinansowania do wczasów. Czy biorąc pod uwagę, że złożył wypowiedzenie, dofinansowanie do wczasów mu się należy czy też nie? Niestety nie wiem jakie w tym względzie są zapisy w regulaminie ZFŚS zakładu pracy męża,

38: 
~matylda (2008-09-24)

W sierpniu byliśmy na wczasach. Mój małżonek korzystał z 14 dni urlopu wypoczynkowego. Jakiś czas przed wyjazdem małżonek złożył wniosek o dofinansowanie wczasów ("wczasy pod gruszą"). Z ostatnim dniem sierpnia złożył wypowiedzenie. Do tej pory nie otrzymał dofinansowania do wczasów. Czy biorąc pod uwagę, że złożył wypowiedzenie, dofinansowanie do wczasów mu się należy czy też nie? Niestety nie wiem jakie w tym względzie są zapisy w regulaminie ZFŚS zakładu pracy męża,

39: 
~koleżanka (2008-09-24)

my też nie wiemy

40: 
~Ewa (2008-11-15)

Jestem na wcześniejszej emeryturze od września ubr.Czy przysługuje mi dofinansowanie wczasów pod gruszą z byłego zakładu pracy?Czy ,jeśli mi przysługuje,to mogę się o nie starać jeszcze w tym roku ? Co muszę zrobić?

41: 
~koleżanka (2008-11-15)

w tej sprawie raczej powinnaś skontaktować się z pracodawcą, on dysponuje środkami Funduszu Socjalnego

42: 
~Ewa (2008-11-16)

Bardzo dziękuję za podpowiedz.


Twój komentarz:

Twój komentarz


Copyright © 2007 - 2008 INFOR PL S.A.