| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Postępowanie przy wypłacie zasiłków

Postępowanie przy wypłacie zasiłków

Zasiłek może odebrać:

  • ubezpieczony,
  • osoba upoważniona przez ubezpieczonego,
  • osoba, na rzecz której wypłaca się wynagrodzenie lub dochód ubezpieczonego,
  • osoba uprawniona do podjęcia wynagrodzenia lub dochodu ubezpieczonego w razie śmierci ubezpieczonego, jeżeli zgon nastąpił przed podjęciem należnego zasiłku.

Zasiłek wypłacany jest przez:

  • ZUS – niezwłocznie po ustaleniu prawa do zasiłku,
  • płatnika (gdy ma taki obowiązek) w dniu wypłaty wynagrodzenia lub dochodów.

Wypłata nie może nastąpić później niż 30 dni od dnia złożenia dokumentów o ustalenie prawa.

Wypłata zasiłku może być wstrzymana, jeśli ustanie prawo do zasiłku bądź zostanie stwierdzony brak takiego uprawnienia – wówczas świadczenie podlega potrąceniu z bieżących wypłat bądź ściągnięciu w trybie egzekucji administracyjnej.

Podobnie wygląda procedura wypłaty zasiłków z ubezpieczenia wypadkowego. Główna różnica polega na konieczności stwierdzenia powstania ryzyka ubezpieczeniowego o szczególnym charakterze, tj.: wypadku przy pracy, wypadku zrównanego z wypadkiem przy pracy lub choroby zawodowej.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Buchta

Specjalista ds. leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »