| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Pracownik zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy

Pracownik zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy

Pracownik zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy – pojęcie „pracownik zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy” obejmuje 3 kategorie podmiotów:

  • pracownika kierującego jednoosobowo zakładem pracy i jego zastępców lub
  • pracownika wchodzącego w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy, a także
  • głównego księgowego.

Podział ten (nie uwzględniając głównego księgowego) jest uzależniony od formy sprawowania zarządu, który może być jednoosobowy bądź kolegialny.

W przypadku zarządu jednoosobowego pracownikiem kierującym zakładem pracy z reguły jest jego kierownik, dyrektor niezależnie od sposobu wyboru takiego pracownika, np. w drodze konkursu, powołania.

Kierownictwo może być również wieloosobowe, głównie w spółkach kapitałowych, w których wykonywane jest przez zarząd. Liczba pracowników zarządzających w związku z tym może być różna.

W orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjęto, że podstawą do określenia, czy dana osoba jest pracownikiem zarządzającym w imieniu pracodawcy zakładem pracy, konieczne jest stwierdzenie występowania dwóch elementów: uprawnienia do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy oraz charakteru tego uprawnienia wynikającego z przepisów prawa (nie wynika on natomiast z czynności prawnych uprawnionych podmiotów).

Forma kierowania zakładem pracy jest uzależniona również od organizacji samego zakładu pracy. W doktrynie przyjęto, że w szerszym funkcjonalnym ujęciu przez zakład pracy należy rozumieć zespół środków majątkowych, osobowych i organizacyjnych, a także zadań i funkcji, wyodrębniony od mienia osobistego pracodawcy.

Dana jednostka organizacyjna może mieć również strukturę składającą się z kilku samodzielnych części składowych – może posiadać np. swoje oddziały. W takiej sytuacji każda jej część ma z reguły oddzielne kierownictwo.

Wyodrębnienie tej kategorii pracowników powoduje również wprowadzenie w przepisach prawa pracy odrębnych regulacji odnoszących się do nich. Dotyczy to przede wszystkim:

  • ograniczeń w prawie do minimalnego nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego,
  • braku konieczności prowadzenia ewidencji czasu pracy,
  • rekompensaty za pracę świadczoną poza normalnymi godzinami pracy i za czas dyżuru,
  • wymiaru czasu pracy w nocy, której wykonywanie jest szczególnie niebezpieczne lub związane z dużym wysiłkiem fizycznym lub umysłowym,
  • regulacji warunków wynagradzania w układzie zbiorowym pracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Emil Kowalski

www.asib.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »