| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Regulamin wynagradzania

Regulamin wynagradzania

Regulamin wynagradzania - to jedno ze źródeł prawa pracy o charakterze wewnętrznym, który ustala warunki wynagrodzenia za pracę. Obowiązek jego tworzenia spoczywa na każdym pracodawcy, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników, nieobjętych układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, a jeżeli w danym zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, wówczas pracodawca ma obowiązek uzgodnienia z nią treści tego regulaminu.

Regulamin wynagrodzenia w szczególności powinien wskazywać:

  • składniki wynagrodzenia,
  • zasady przyznawania wynagrodzenia i ich wysokość,
  • warunki przyznawania dodatkowego wynagrodzenia za pracę, wyższy niż kodeksowy dodatek np. za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub niebezpiecznych,
  • zasady przyznawania innych świadczeń związanych z pracą, np. odpraw emerytalno-rentowych,
  • warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej,
  • zasady przekazywania i wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, ewentualnie nietworzenia funduszu.

Niektóre składniki wynagrodzenia za pracę mogą być określone w regulaminie wynagradzania, mimo że pozostałe składniki reguluje obowiązujący u tego pracodawcy zakładowy układ zbiorowy pracy.

Regulaminów wynagradzania nie wprowadza się w państwowych jednostkach sfery budżetowej dla pracowników: członków korpusu służby cywilnej, pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania, pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w: urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego czy sędziów i prokuratorów.

Regulamin wynagradzania nie może określać zasad wynagradzania osób zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy.

Pracodawca podaje treść regulaminu do wiadomości pracowników w sposób u niego przyjęty, np. przez sieć intranet. Regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników. Brak ustalenia treści regulaminu nie stanowi jednak wykroczenia przeciwko prawom pracownika, pracodawcy nie grozi za to żadna sankcja.

Postanowienia regulaminu mniej korzystne dla pracowników niż obowiązujące przepisy prawa pracy są nieważne.

Z chwilą wejścia w życie regulaminu wynagradzania lub jego zmiany zostają zastąpione z mocy prawa mniej korzystne dla pracownika dotychczasowe warunki wynagradzania, a korzystniejsze dla pracownika dotychczasowe warunki wynagradzania pozostają w mocy i mogą zostać zmienione w drodze wypowiedzenia warunków płacy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Jaworski

Specjalista do spraw IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »