| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Dyscyplina pracy

Dyscyplina pracy

Dyscyplina pracy - to pojęcie związane ze sferą jakości wykonywanej pracy. Obejmuje ogół obowiązków pracowniczych, których przestrzeganie jest niezbędne do zapewnienia efektywnego przebiegu procesu pracy zespołowej, oraz zespół zasad postępowania, którym pracownik jest zobowiązany podporządkować się. Obowiązki, które składają się na zakres terminu dyscyplina pracy, z reguły wynikają z treści umowy o pracę, z układu zbiorowego pracy lub regulaminu pracy. Wśród nich najważniejsze to: stawianie się i przebywanie w określonym miejscu i czasie w stanie psychicznej i fizycznej zdolności do wykonywania pracy, wykonywanie poleceń przełożonych zgodnie z umową o pracę, przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego, dbanie o dobro i interesy zakładu pracy (w szczególności o powierzony majątek), przestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych.

Dyscyplinę pracy determinują: poziom i świadomość poszanowania prawa, przyzwyczajenia w zakresie poszanowania pracy przyjęte w zakładzie pracy, poczucie współuczestnictwa pracowników w zarządzaniu zakładem pracy, czynniki pozytywne (np. system ocen i wynagrodzeń, nagrody), czynniki negatywne (skuteczność kar za naruszenie dyscypliny pracy, ich adekwatność do postępowania pracownika), obawa przed utratą pracy (i w jej konsekwencji przed bezrobociem), odpowiedzialność za postępowanie.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelarie Radców Prawnych Cyran Polak

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »