| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Rada pracowników

Rada pracowników

Rada pracowników - to organ reprezentujący pracowników w kontaktach z pracodawcą, upoważniony do prowadzenia z nim konsultacji (wymiany poglądów i podjęcia dialogu) w sprawach związanych z zatrudnieniem w danym zakładzie pracy. Rady pracowników nie należy utożsamiać z organizacją związkową.

Rady pracowników powstają u pracodawców wykonujących działalność gospodarczą (tj. zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, albo działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły), którzy zatrudniają co najmniej 50 pracowników (uwzględnia się osoby świadczące pracę na podstawie umowy o pracę, łącznie z pracownikami młodocianymi).

Rada pracowników ustala z pracodawcą:

  • zasady i tryb przekazywania informacji i przeprowadzania konsultacji,
  • tryb rozstrzygania kwestii spornych,
  • zasady ponoszenia kosztów związanych z wyborem i działalnością rady pracowników oraz z wykonywaniem niezbędnych ekspertyz.

Z obowiązku tworzenia rady pracowników zwolnione są:

  • przedsiębiorstwa państwowe, w których tworzony jest samorząd załogi przedsiębiorstwa,
  • przedsiębiorstwa mieszane, zatrudniające co najmniej 50 pracowników,
  • państwowe instytucje filmowe.

W tych podmiotach na podstawie odrębnych przepisów działają rady pracownicze jako organy samorządu załogi.

Skład rady pracowników – u pracodawcy zatrudniającego:

  • od 50 do 250 pracowników – 3 pracowników,
  • od 251 do 500 pracowników – 5 pracowników,
  • powyżej 500 pracowników – 7 pracowników.

Zasady wyboru rady pracowników są różne w zależności od tego, czy u danego pracodawcy działa organizacja związkowa czy też nie. W przypadku wyboru rady pracowników przez organizacje związkowe każda z nich ma prawo wyboru nie mniej niż jednego członka rady pracowników, a w przypadku gdy liczba organizacji związkowych jest większa niż liczba członków rady pracowników wymieniona wyżej, prawo wyboru jednego członka rady pracowników przysługuje każdej z organizacji związkowych. Oznacza to również, że w przypadku gdy u danego pracodawcy działa tylko jedna organizacja, to przysługuje jej prawo wyboru wszystkich członków rady. Nie ma ustawowego zakazu łączenia funkcji w zarządzie organizacji związkowej z członkostwem w radzie pracowników.

W każdym przypadku pracodawca musi być powiadomiony o dokonanym przez organizacje związkowe wyborze członków rady. W sytuacji gdy u danego pracodawcy uprawniona do wyboru jest więcej niż jedna organizacja związkowa, organizacje te zawierają porozumienie, w którym określają zasady powoływania i funkcjonowania rady pracowników. Jeśli do zawarcia porozumienia nie dojdzie w terminie 30 dni od daty rozpoczęcia negocjacji, organizacje związkowe również powiadamiają o tym pracodawcę i w takim przypadku wyborów członków rady pracowników dokonują sami pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje związkowe.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Sebastian Wybranowski

Adwokat, specjalista z zakresu prawa cywilnego i rodzinnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »