| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Ochrona życia i zdrowia pracowników

Ochrona życia i zdrowia pracowników

Ochrona życia i zdrowia pracowników – oznacza zespół działań, jakie zobowiązany jest podjąć pracodawca w procesie pracy, które mają zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Ochrona życia i zdrowia pracowników to jedna z najważniejszych powinności, jakie przepisy Kodeksu pracy i licznych aktów okołoustawowych nakładają na podmiot zatrudniający. Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy zostało ujęte również w katalogu konstytucyjnych praw i wolności. Obowiązek ma charakter bezwzględny, dotyczy każdego pracodawcy, niezależnie od rodzaju prowadzenia działalności i sytuacji finansowej.
Na zakres obowiązków związanych z ochroną życia i zdrowia pracowników składa się m.in.:

  • obowiązek dokonania oceny ryzyka zawodowego – tzn. rozmiaru ewentualnych zagrożeń występujących w danym środowisku pracy, na każdym stanowisku. Pracodawca musi poinformować swoich pracowników przed dopuszczeniem ich do świadczenia pracy o rodzajach czynników szkodliwych dla ich zdrowia oraz o innych uciążliwościach i niebezpieczeństwach występujących w środowisku pracy, wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych, ich przyczynach i skutkach oraz o środkach zapobiegających takim zagrożeniom oraz sposobach stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej;
  • obowiązek minimalizowania szkodliwych czynników oddziałujących na zdrowie pracowników;
  • obowiązek wypłaty dodatkowych świadczeń związanych z pracą na stanowiskach szczególnie uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia pracowników – odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe powinny zawierać wykaz stanowisk pracy, na których pracę uznaje się za wykonywaną w takich warunkach;
  • obowiązek utrzymywania obiektów budowlanych oraz terenów i urządzeń z nim związanych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienia pomieszczeń pracy odpowiednich do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników;
  • obowiązek zapewnienia właściwie przystosowanych do wykonywania pracy maszyn udostępnianych pracownikom na terenie zakładu pracy lub w miejscu im wyznaczonym;
  • obowiązek dostarczania pracownikom środków ochrony indywidualnej, obuwia i odzieży roboczej oraz środków ochrony osobistej, zaś w określonych warunkach klimatycznych pracodawca musi także zapewnić pracownikom napoje i posiłki profilaktyczne;
  • obowiązek zapewnienia środków niezbędnych do utrzymania higieny osobistej oraz odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych, np. ręczników, mydła;
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Wieczorek

Szkoleniowiec, właściciel firmy doradczej, specjalista ds. rachunkowości. Audytor wewnętrzny Systemu Zarządzania Jakością wg Normy ISO 9001-2008. Praktyk kontroli z doświadczeniem od 2002 r. Niezależny ekspert w zakresie organizacji rachunkowości zgodnej ze standardami i kontroli z uwzględnieniem aspektów prawnych i merytorycznych, chętnie podejmujący trudne tematy. Autor wielu publikacji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK