| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Ochrona życia i zdrowia pracowników

Ochrona życia i zdrowia pracowników

Ochrona życia i zdrowia pracowników – oznacza zespół działań, jakie zobowiązany jest podjąć pracodawca w procesie pracy, które mają zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Ochrona życia i zdrowia pracowników to jedna z najważniejszych powinności, jakie przepisy Kodeksu pracy i licznych aktów okołoustawowych nakładają na podmiot zatrudniający. Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy zostało ujęte również w katalogu konstytucyjnych praw i wolności. Obowiązek ma charakter bezwzględny, dotyczy każdego pracodawcy, niezależnie od rodzaju prowadzenia działalności i sytuacji finansowej.
Na zakres obowiązków związanych z ochroną życia i zdrowia pracowników składa się m.in.:

  • obowiązek dokonania oceny ryzyka zawodowego – tzn. rozmiaru ewentualnych zagrożeń występujących w danym środowisku pracy, na każdym stanowisku. Pracodawca musi poinformować swoich pracowników przed dopuszczeniem ich do świadczenia pracy o rodzajach czynników szkodliwych dla ich zdrowia oraz o innych uciążliwościach i niebezpieczeństwach występujących w środowisku pracy, wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych, ich przyczynach i skutkach oraz o środkach zapobiegających takim zagrożeniom oraz sposobach stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej;
  • obowiązek minimalizowania szkodliwych czynników oddziałujących na zdrowie pracowników;
  • obowiązek wypłaty dodatkowych świadczeń związanych z pracą na stanowiskach szczególnie uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia pracowników – odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe powinny zawierać wykaz stanowisk pracy, na których pracę uznaje się za wykonywaną w takich warunkach;
  • obowiązek utrzymywania obiektów budowlanych oraz terenów i urządzeń z nim związanych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienia pomieszczeń pracy odpowiednich do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników;
  • obowiązek zapewnienia właściwie przystosowanych do wykonywania pracy maszyn udostępnianych pracownikom na terenie zakładu pracy lub w miejscu im wyznaczonym;
  • obowiązek dostarczania pracownikom środków ochrony indywidualnej, obuwia i odzieży roboczej oraz środków ochrony osobistej, zaś w określonych warunkach klimatycznych pracodawca musi także zapewnić pracownikom napoje i posiłki profilaktyczne;
  • obowiązek zapewnienia środków niezbędnych do utrzymania higieny osobistej oraz odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych, np. ręczników, mydła;

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Taraszewska

PR-imo public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »