| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Ochrona pracowników

Ochrona pracowników

Ochrona pracowników – to zespół działań, które zobowiązany jest podjąć pracodawca w celu zapewnienia zatrudnionym pracownikom ochronnych gwarancji płynących z przepisów prawa pracy. Żaden akt prawny nie wymienia jednak szczegółowo, co na zakres takiej ochrony może się składać, stąd w doktrynie prawa pracy możemy się spotkać z różnymi klasyfikacjami i podziałami składającymi się na ochronę pracowniczą.

Z reguły ochronę pracowników dzieli się według następujących kryteriów:

  • ze względu na cechy biologiczne pracownika: kobiety, młodociani, niepełnosprawni, osoby w wieku przedemerytalnym,
  • ze względu na dobra chronione prawem: zdrowie pracowników, wynagrodzenie, miejsce pracy,
  • ze względu na sferę materialną pracownika: płatne zwolnienia, ochrona wynagrodzenia,
  • ze względu na sytuacje życiowe: choroba, ciąża, podeszły wiek.

W zależności od chronionego dobra ochrona może mieć szerszy lub węższy charakter (np. zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy będzie miało zawsze bezwzględny charakter; niektóre obowiązki mogą być jednak złagodzone przez samego pracownika, są bowiem uzależnione od jego zgody, np. przy zatrudnieniu w porze nocnej, gdy pracownik opiekuje się dzieckiem do ukończenia przez nie 4. roku życia).

reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marlena Skiba

Dyrektor Zarządzający w firmie Usługi Doradcze Smart Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »