| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Ochrona pracowników

Ochrona pracowników

Ochrona pracowników – to zespół działań, które zobowiązany jest podjąć pracodawca w celu zapewnienia zatrudnionym pracownikom ochronnych gwarancji płynących z przepisów prawa pracy. Żaden akt prawny nie wymienia jednak szczegółowo, co na zakres takiej ochrony może się składać, stąd w doktrynie prawa pracy możemy się spotkać z różnymi klasyfikacjami i podziałami składającymi się na ochronę pracowniczą.

Z reguły ochronę pracowników dzieli się według następujących kryteriów:

  • ze względu na cechy biologiczne pracownika: kobiety, młodociani, niepełnosprawni, osoby w wieku przedemerytalnym,
  • ze względu na dobra chronione prawem: zdrowie pracowników, wynagrodzenie, miejsce pracy,
  • ze względu na sferę materialną pracownika: płatne zwolnienia, ochrona wynagrodzenia,
  • ze względu na sytuacje życiowe: choroba, ciąża, podeszły wiek.

W zależności od chronionego dobra ochrona może mieć szerszy lub węższy charakter (np. zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy będzie miało zawsze bezwzględny charakter; niektóre obowiązki mogą być jednak złagodzone przez samego pracownika, są bowiem uzależnione od jego zgody, np. przy zatrudnieniu w porze nocnej, gdy pracownik opiekuje się dzieckiem do ukończenia przez nie 4. roku życia).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK