| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Koszty pracy

Koszty pracy

Koszty pracy – to wydatki ponoszone przez pracodawcę w związku z zatrudnianiem pracowników.

Pojęcie to może być rozpatrywane w znaczeniu wąskim i szerokim.

W wąskim rozumieniu koszty pracy obejmują bezpośrednie, comiesięczne wydatki, które ponosi pracodawca w związku z zatrudnieniem pracownika – wynagrodzenie oraz świadczenia społeczne. Pojęcie w tym sensie używane jest wymiennie z obowiązkowymi daninami podatkowo-składkowymi oraz wynagrodzeniem netto pracownika.

W szerokim znaczeniu na koszty zatrudnienia składają się wszelkie wydatki, które zobowiązany jest ponosić pracodawca w trakcie całego okresu zatrudnienia pracowników. Do tych kosztów zaliczymy wszystkie obciążenia finansowe funkcjonowania zakładu pracy, w tym wydatki związane m.in. z procesem rekrutacji, szkoleniem pracowników, opłaceniem badań pracowniczych, wypłatą wynagrodzenia, prowadzeniem spraw administracyjnych, zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, działalnością socjalną, jak również koszty związane z rozwiązaniem stosunku pracy czy przekazaniem określonych świadczeń rodzinie ubezpieczonego pracownika w razie jego śmierci. W szerszym znaczeniu pojecie kosztów zatrudnienia utożsamiane jest z pojęciem kosztów personalnych.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Jaworski

Specjalista do spraw IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »