| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Stosunek pracy > Śmierć pracodawcy a stosunek pracy (art. 63(2))

Śmierć pracodawcy a stosunek pracy (art. 63(2))

Z dniem śmierci pracodawcy umowy o pracę z pracownikami wygasają, chyba, że pracownik zostaje przejęty przez nowego pracodawcę na podstawie art. 23 (1) Kodeksu pracy.

Po pierwsze, w przepisie tym mowa jest o pracodawcach będących osobami fizycznymi i nie ma zastosowania do pracodawców będących osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi. Zatem śmierć osób kierujących zakładem działającym w formie osoby prawnej, np. śmierć dyrektora, prezesa zarządu spółki kapitałowej, nie ma żadnego wpływu na trwanie stosunku pracy. Śmierć jednego ze wspólników może skutkować dopiero podjęciem uchwały o rozwiązaniu spółki, co z kolei spowoduje rozwiązanie stosunków pracy. Omawiany przepis nie dotyczy również pracodawców działających w formie spółek prawa cywilnego, gdyż śmierć jednego ze wspólników nie ma wpływu na trwanie stosunków pracy.

Przeczytaj także: Kiedy wygasa umowa o pracę (art. 63)

Pracownikowi, którego umowa o pracę wygasła z powodu śmierci pracodawcy, przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Wysokość odszkodowania zależna jest od rodzaju umowy, jaka łączyła pracownika ze zmarłym pracodawcą. Odszkodowanie z tytułu wygaśnięcia umowy o pracę zawartej na okres próbny lub na czas nie określony odpowiada wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia tych umów. W przypadku umowy o pracę na okres próbny będzie więc ono uzależnione od okresu, na jaki umowa ta była zawarta. W przypadku umowy na czas nie określony - od stażu pracy u zmarłego pracodawcy. Gdy wygasła umowa na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, odszkodowanie jest równe wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni. Wysokość odszkodowania określona omawianym przepisem jest to wysokość minimalna, gwarantowana przez kodeks pracy. Przyznanie odszkodowania wyższego, jako bardziej korzystne niż przepisy kodeksu, nie będzie nieważne.

Zobowiązanie do wypłaty odszkodowania przechodzi na spadkobierców zmarłego pracodawcy.

Pracownikowi nie przysługuje odszkodowanie, jeśli zostaje on przejęty przez nowego pracodawcę na podstawie art. 23(1) Kodeksu pracy, w takim przypadku bowiem stosunek pracy nie wygasa.

Polecamy serwis Umowy

reklama

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zobowiązanie do wypłaty odszkodowania przechodzi na spadkobierców zmarłego pracodawcy.
Zobowiązanie do wypłaty odszkodowania przechodzi na spadkobierców zmarłego pracodawcy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Fabryka Motywacji

Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »