| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Spory ze stosunku pracy > Kto nie może być członkiem komisji pojednawczej? (art. 246)

Kto nie może być członkiem komisji pojednawczej? (art. 246)

Komisja pojednawcza tworzona jest w celu ugodowego załatwiania sporów ze stosunku pracy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Kto nie może wchodzić w skład jej członków.


Komisja pojednawcza powoływana jest przez pracodawcę. Każdy pracodawca może w swoim zakładzie pracy utworzyć komisję, niezależnie od formy organizacyjno-prawnej w jakiej prowadzi swoją czy liczby zatrudnianych pracowników. Jeśli u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa pracodawca musi wraz z nią powołać komisję. W przypadku, kiedy u pracodawcy nie ma zakładowej organizacji związkowej, komisję pojednawczą pracodawca tworzy po uzyskaniu pozytywnej opinii swoich pracowników.

O składzie komisji decyduje pracodawca wraz z podmiotami, z którymi współdziała w tym celu. Co do zasady mają oni swobodę w wybieraniu członków komisji pojednawczej. Jednak kodeks pracy wprowadza pewne zasadne ograniczenia.

Zobacz: Czym jest komisja pojednawcza? (art.245)

Członkiem komisji pojednawczej nie może być:

  • osoba zarządzająca w imieniu pracodawcy zakładem pracy,
  • główny księgowy,
  • radca prawny,
  • osoba prowadząca sprawy osobowe, zatrudnienia i płac.

Taki zakaz ma swoje uzasadnienie. Prace komisji pojednawczej będą skuteczne tylko, jeśli jej skład będzie posiadał autorytet i wzbudzał zaufanie. Duże znaczenie w tym względzie ma jak najbardziej bezstronny i obiektywny skład komisji. Członkowie komisji pojednawczej powinni być bezstronni.

W związku z tym, członkiem komisji powinni być pracownicy danego zakładu. Znają bowiem oni pracowników zatrudnionych w zakładzie i panujące w nim zwyczaje.

Zobacz serwis: Stosunek pracy

Przepisy prawa wyłączając określone wyżej grupy pracowników z kręgu osób, które mogą być powołane w skład komisji w celu zapewnienia obiektywnego sposobu rozwiązywania konfliktów.

Zakaz ten dotyczy tylko osób zatrudnionych w danym zakładzie pracy. Możliwe jest więc powołanie do komisji głównego księgowego czy radcę prawnego innego zakładu pracy.

Komisja pojednawcza wybiera ze swego grona przewodniczącego komisji oraz jego zastępców i ustala regulamin postępowania pojednawczego.

Podstawa prawna: Art. 246 Kodeksu pracy

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

O składzie komisji decyduje pracodawca wraz z podmiotami, z którymi współdziała w tym celu.
O składzie komisji decyduje pracodawca wraz z podmiotami, z którymi współdziała w tym celu.

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Madejski Sasiński Starowicz radcowie prawni

spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »