| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Słownik > Pracodawca

Pracodawca

Pracodawcą jest każda osoba fizyczna lub osoba prawna, która spełniając pewne wymogi prawne i społeczne, zatrudnia pracowników.

Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników. Do uzyskania statusu pracodawcy wystarczy więc, że jednostka organizacyjna zatrudni chociaż jednego pracownika i stanie się stroną stosunku pracy, uprawnioną do nabywania praw i zobowiązań z zakresu prawa pracy. Nie ma natomiast znaczenia forma prawna.

Pracodawcą jest bowiem każda osoba prawna (spółka prawa handlowego, spółdzielnia, szkoła itd.), jednostka nieposiadająca osobowości prawnej i osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają pracowników.

Obowiązki pracodawcy

Do podstawowego obowiązku pracodawcy należy wyplata wynagrodzenia za pracę, którą świadczy na jego korzyść pracownik.
Katalog obowiązków pracodawcy:

  • zapoznawanie nowych pracowników z ich pracą, zakresem obowiązków oraz podstawowymi uprawnieniami,
  • sprawne organizowanie pracę, by w pełni wykorzystać czas pracy i kwalifikacje pracownika,
  • przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu,
  • zapewnianie bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
  • wypłacanie wynagrodzenie za pracę w ustalonych terminach,
  • umożliwianie podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
  • prowadzenie wymaganą dokumentację osobową pracowników.

Prawa pracodawcy:

  • swoboda w doborze pracownika,
  • możliwość stosowania sankcji wobec pracownika, za nieprzestrzeganie przez niego obowiązków pracowniczych.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »