| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Słownik > Stosunek pracy

Stosunek pracy

Stosunek pracy jest to relacja prawna pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. W ramach jej pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Stosunek pracy jest to stosunek prawny zachodzący miedzy dwoma podmiotami. Jeden z nich zwany pracownikiem obowiązany jest do świadczenia pracy osobiście i w sposób ciągły, powtarzający się, na rzecz i pod kierownictwem drugiego podmiotu, zwanego pracodawcą. Pracownik zobowiązuje się wykonywać pracę określonego rodzaju, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Pracodawca ma obowiązek w zamian za pracę pracownika, zatrudniać go za wynagrodzeniem.

Elementami wyróżniającymi stosunek pracy są:

  • osobiste świadczenie pracy przez pracownika, co oznacza, że pracownik musi wykonywać pracę osobiście, a nie za pośrednictwem innej osoby,
  • odpłatność pracy,
  • podporządkowanie poleceniom pracodawcy.

Stosunek pracy powstaje na skutek:

  • zawarcia umowy o pracę,
  • powołania,
  • mianowania,
  • wyboru,
  • zawarcia spółdzielczej umowy o pracę.

Jeżeli zawarta pomiędzy dwiema osobami umowa zawiera elementy takie jak: świadczenie pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy, za wynagrodzeniem, to będzie uznana za umowę o pracę, skutkującą powstaniem stosunku pracy, bez względu na nazwę umowy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »