| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Przepisy ogólne > Państwowa Inspekcja Pracy i Państwowa Inspekcja Sanitarna (art. 18(4))

Państwowa Inspekcja Pracy i Państwowa Inspekcja Sanitarna (art. 18(4))

Kodeks pracy, jak zresztą każde przepisy prawa nie byłyby tak skuteczne i respektowane, gdyby nie szczegółowo określone zasady kontroli ich przestrzegania.

Nadzór i kontrolę przestrzegania prawa pracy, w tym przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, sprawuje Państwowa Inspekcja Pracy działająca na podstawie ustawy z 6 czerwca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Do zakresu działania inspekcji należy w szczególności:

  1. nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców prawa pracy, a zwłaszcza przepisów i zasad bhp, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem , zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych,
  2. analizowanie przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych, kontrola stosowania środków zapobiegających tym wypadkom i chorobom oraz udział w badaniu okoliczności wypadków przy pracy, na zasadach określonych w przepisach prawa pracy,
  3. ściganie wykroczeń przeciwko prawom pracownika oraz udział w postępowaniu w tych sprawach w charakterze oskarżyciela publicznego.

Zobacz: Naruszenie zasady równego traktowania (art. 18 (3b))

Natomiast kontrolę w zakresie przestrzegania zasad, przepisów higieny pracy i warunków środowiska pracy sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna, działająca na postawie ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Do jej zadań należy tylko sprawowanie nadzoru i kontroli nad warunkami:

  1. higieny środowiska (czystości powietrza atmosferycznego, gleby, wody i innych elementów środowiska w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach),
  2. higieny pracy w zakładach pracy,
  3. higieny radiacyjnej,
  4. higieny procesów nauczania i wychowania,
  5. higieny wypoczynku i rekreacji,
  6. zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
  7. higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne. 

Zobacz serwis: Wypowiedzenie

Podstawa prawna: Art. 184 Kodeksu pracy, ustawa z dnia 6 czerwca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

reklama

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kontrolę w zakresie przestrzegania zasad, przepisów higieny pracy i warunków środowiska pracy sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Kontrolę w zakresie przestrzegania zasad, przepisów higieny pracy i warunków środowiska pracy sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Andziak

Księgowy / Biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »