REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zniszczenie służbowego sprzętu - odpowiedzialność za mienie powierzone

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy
Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych
Honorata Skibicka
Zniszczenie służbowego sprzętu - odpowiedzialność za mienie powierzone
Zniszczenie służbowego sprzętu - odpowiedzialność za mienie powierzone
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, jeżeli pracodawca w sposób odpowiedni powierzył pracownikowi rzeczy, które mają służyć wykonywaniu pracy a pracownik je zniszczy lub utraci, będzie miał obowiązek naprawienia szkody pracodawcy w pełnej wysokości.

Autopromocja

Pracodawca często powierza pracownikom rzeczy, które mają służyć wykonywaniu pracy np. laptop, czy telefon komórkowy. Kto ponosi odpowiedzialność a zniszczenie lub utratę takiego sprzętu?

Zgodnie z art. 124 Kodeksu pracy pracownik odpowiada do pełnej wysokości za szkody powstałe w mieniu, które zostało mu powierzone z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady, jeżeli pracodawca w sposób odpowiedni powierzył pracownikowi przykładowo laptop, a pracownik go zniszczy lub utraci, będzie miał obowiązek naprawienia szkody pracodawcy w pełnej wysokości, a więc także z uwzględnieniem utraconych korzyści.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik gratis

Pracownik może uchylić się od tej odpowiedzialności, jeżeli wykaże, że sprzęt został mu powierzony w sposób nieprawidłowy lub jeżeli szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a szczególnie jeżeli przyczyną szkody jest niezapewnienie przez pracodawcę warunków, które umożliwiają zabezpieczenie tego mienia.

Zasadą w tych przypadkach jest więc odpowiedzialność pracownika, a wyżej wskazane okoliczności mogą ją uchylić.

Prawidłowe powierzenie – czyli jakie

Powierzenie sprzętu nie wymaga zachowania żadnej szczególnej formy np. pisemnej umowy, protokołu zdawczo-odbiorczego, chociaż w przypadku zaistnienia ewentualnego sporu może to być ważny dowód w sprawie. Zgodnie z Wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 15 października 1985 roku, sygn. akt IV PR 221/85 „Pracownik, któremu powierzono mienie w sposób prawidłowy ponosi odpowiedzialność materialną na podstawie art. 124 KP, choćby nawet nie podpisał deklaracji o przyjęciu odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie”. Odpowiedzialność pracownika nie jest wiec uzależniona od zachowania szczególnej formy, może to nastąpić nawet przekazanie rzeczy. Natomiast elementem koniecznym prawidłowego powierzenia mienia jest umożliwienie jego faktycznego odbioru i możliwości sprawowania nad nim pieczy. Pracownik musi bowiem mieć rzeczywistą możliwość wyliczenia się, czy zwrotu powierzonego sprzętu, odpowiada za mienie tylko wtedy, gdy ma nad tym mieniem pieczę i bezpośredni nadzór (por. Wyrok SN - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 3 grudnia 2013 r. sygn. akt I PK 140/13).

Obowiązek naprawienia szkody

W jaki sposób można naprawić szkodę? Tu należy odwołać się do zasad ogólnych. Pracownik, który sprzęt zniszczy, może przykładowo go naprawić, pokryć koszty naprawy, a kiedy sprzęt został zniszczony doszczętnie- odkupić go lub zwrócić pracodawcy pieniądze. Pracodawca może potrącić kwotę odpowiadającą wysokości szkody z pracownikowi z  wynagrodzenia, ale wyłącznie wtedy, gdy pracownik zgłosi taki sposób naprawienia szkody lub wyrazi na to zgodę. Musi to zatem wynikać z porozumienia stron. Pracodawca nie może bowiem wyłącznie jednostronnie zdecydować o potrąceniu kwoty odpowiadającej szkodzie z wynagrodzenia pracownika – byłoby to nieuprawnione nadużycie. Pracodawca ma możliwość potrącania kwot z wynagrodzenia jedynie w ściśle określonych przypadkach wskazanych w Kodeksie pracy (art. 87). Naprawienie szkody na mieniu pracodawcy nie znajduje się w tym katalogu.

Określenie wysokości szkody

Oczywiste, że większą szkodę poniesie pracodawca w związku ze zniszczeniem przez pracownika np. nowego laptopa, mniejszą w przypadku używanego, kilkuletniego. W jaki sposób ustala się wartość zniszczonego sprzętu? Tu pomocniczo można kierować się cenami rynkowymi, np. każdorazowo oceniać, za jaką kwotę sprzęt o danych parametrach można kupić. Użyteczną metodą może być tu porównywanie cen w wyszukiwarkach sklepów internetowych, czy ogłoszeniach prasowych.

Spór przed sądem

W przypadku zaistnienia sporu sądowego, zgodnie z ogólnymi zasadami, to pracodawca będzie musiał udowodnić i wykazać, ze doszło do prawidłowego przekazania mienia, szkody oraz jej wysokości. Pracodawca nie musi natomiast udowadniać winy pracownika. Takie domniemanie wynika bowiem z art. 124 § 3 Kodeksu pracy. To zatem pracownik, który chce się zwolnić od odpowiedzialności powinien wykazać, że powstała ona z przyczyn od niego niezależnych (por. Wyrok SN - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 26 września 2000 r., sygn. akt I PKN 46/00). Musi się więc wykazywać inicjatywą dowodową. W przypadku udowodnienia przez pracownika, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, zastosowanie znajdą regulacje dotyczące ogólnej odpowiedzialności pracownika wobec pracodawcy – jeżeli szkoda nie powstała umyślnie, pracownik odpowiada do pełnej wysokości zaistniałej  szkody, ale nie wyższej niż trzykrotność jego wynagrodzenia. 

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Stan prawny na dzień 30 listopada 2015 roku.

Podstawa prawna: Ustawa  z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy

Dołącz do nas na Facebooku!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Najbardziej poszukiwany zawód w Polsce! Sprawdź, kogo poszukują pracodawcy.

    Jaki zawód jest najbardziej poszukiwany w Polsce? Kogo na polskim rynku pracy brakuje nawet bardziej niż kierowców i informatyków? Kompetencje tych pracowników są niezbędne do uruchamiania nowych, dużych inwestycji.

    Pracownicy urzędów państwowych. Będą nowe przepisy o czasie pracy w urzędach

    Prezes Rady Ministrów określi w rozporządzeniu zasady ustalania przez kierowników urzędów czasu pracy urzędów, w których są zatrudnieni urzędnicy państwowi oraz inni pracownicy. Nowe przepisy mają m.in. na celu umożliwienie zastosowania bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy urzędów.

    Decyzja o potrzebie wsparcia – kto wydaje i ile się czeka?

    Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o potrzebie wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek?

    Pracownicy domowi i globalny kryzys opiekuńczy nad osobami niepełnosprawnymi i starszymi

    Rośnie globalne zapotrzebowanie na płatną opiekę, czy to nad osobami starszymi czy nad osobami niepełnosprawnymi. Coraz więcej państw na całym świecie, w tym szczególnie w UE boryka się z kryzysem opiekuńczym. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) szacuje, że kobiety stanowią trzy czwarte z 75,6 miliona pracowników domowych na całym świecie. Konieczne jest zapewnienie im ochrony w zatrudnieniu, w tym ochrony ubezpieczeniowej. MOP alarmuje o implementację przepisów. Praca domowa jest w dalszym ciągu niedoceniana i niedostrzegana oraz że w znacznej części jest wykonywana przez kobiety i dziewczęta, z których wiele jest migrantkami lub członkami społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji i które są w szczególny sposób narażone na łamanie praw człowieka i pracownika, molestowanie seksualne czy dyskryminację. Czas to zmienić!

    REKLAMA

    Kolejne podwyżki w budżetówce. Jakie będą wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych?

    Wzrosną wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych. Minimalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego tych pracowników będą wynosiły od 4190 zł do 4640 zł. Natomiast maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego będą wynosiły od 6000 zł do 12720 zł.

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie - przepis na sukces z 6 składników

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie nie mają łatwo. Mogą jednak przekuć swoją ponadprzeciętną wrażliwość w atut. Oto przepis na sukces dla osób wysoko wrażliwych od psycholog Aleksandry Kolińskiej. Potrzebujesz tylko 6 składników.

    Podwyżki w budżetówce. Nowelizacja przepisów o wynagradzaniu pracowników administracji rządowej i innych jednostek

    Szykują się podwyżki dla kolejnych grup pracowników budżetówki. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił zapis o kolejnym projekcie rozporządzenia. Chodzi o rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku

    REKLAMA

    Rozliczanie freelancera – praktyczne przykłady

    Rozliczanie freelancera przy umowie zlecenie i umowie o dzieło - jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Jak rozliczać podatkowo freelancera z zagranicy?

    Nieobecność w pracy. Jak pracownik powinien usprawiedliwić nieobecność w pracy

    Pracownik, który nie stawi się do pracy, zobowiązany jest do usprawiedliwienia swojej nieobecności. Przepisy określają, jakie przyczyny usprawiedliwiają nieobecność w pracy. Jednak pracodawca może uznać także inne przyczyny wskazane przez pracownika i usprawiedliwić jego nieobecność w pracy.

    REKLAMA