REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zniszczenie służbowego sprzętu - odpowiedzialność za mienie powierzone

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy
Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych
Honorata Skibicka
Zniszczenie służbowego sprzętu - odpowiedzialność za mienie powierzone
Zniszczenie służbowego sprzętu - odpowiedzialność za mienie powierzone
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, jeżeli pracodawca w sposób odpowiedni powierzył pracownikowi rzeczy, które mają służyć wykonywaniu pracy a pracownik je zniszczy lub utraci, będzie miał obowiązek naprawienia szkody pracodawcy w pełnej wysokości.

Autopromocja

Pracodawca często powierza pracownikom rzeczy, które mają służyć wykonywaniu pracy np. laptop, czy telefon komórkowy. Kto ponosi odpowiedzialność a zniszczenie lub utratę takiego sprzętu?

Zgodnie z art. 124 Kodeksu pracy pracownik odpowiada do pełnej wysokości za szkody powstałe w mieniu, które zostało mu powierzone z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady, jeżeli pracodawca w sposób odpowiedni powierzył pracownikowi przykładowo laptop, a pracownik go zniszczy lub utraci, będzie miał obowiązek naprawienia szkody pracodawcy w pełnej wysokości, a więc także z uwzględnieniem utraconych korzyści.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik gratis

Pracownik może uchylić się od tej odpowiedzialności, jeżeli wykaże, że sprzęt został mu powierzony w sposób nieprawidłowy lub jeżeli szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a szczególnie jeżeli przyczyną szkody jest niezapewnienie przez pracodawcę warunków, które umożliwiają zabezpieczenie tego mienia.

Zasadą w tych przypadkach jest więc odpowiedzialność pracownika, a wyżej wskazane okoliczności mogą ją uchylić.

Prawidłowe powierzenie – czyli jakie

Powierzenie sprzętu nie wymaga zachowania żadnej szczególnej formy np. pisemnej umowy, protokołu zdawczo-odbiorczego, chociaż w przypadku zaistnienia ewentualnego sporu może to być ważny dowód w sprawie. Zgodnie z Wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 15 października 1985 roku, sygn. akt IV PR 221/85 „Pracownik, któremu powierzono mienie w sposób prawidłowy ponosi odpowiedzialność materialną na podstawie art. 124 KP, choćby nawet nie podpisał deklaracji o przyjęciu odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie”. Odpowiedzialność pracownika nie jest wiec uzależniona od zachowania szczególnej formy, może to nastąpić nawet przekazanie rzeczy. Natomiast elementem koniecznym prawidłowego powierzenia mienia jest umożliwienie jego faktycznego odbioru i możliwości sprawowania nad nim pieczy. Pracownik musi bowiem mieć rzeczywistą możliwość wyliczenia się, czy zwrotu powierzonego sprzętu, odpowiada za mienie tylko wtedy, gdy ma nad tym mieniem pieczę i bezpośredni nadzór (por. Wyrok SN - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 3 grudnia 2013 r. sygn. akt I PK 140/13).

Obowiązek naprawienia szkody

W jaki sposób można naprawić szkodę? Tu należy odwołać się do zasad ogólnych. Pracownik, który sprzęt zniszczy, może przykładowo go naprawić, pokryć koszty naprawy, a kiedy sprzęt został zniszczony doszczętnie- odkupić go lub zwrócić pracodawcy pieniądze. Pracodawca może potrącić kwotę odpowiadającą wysokości szkody z pracownikowi z  wynagrodzenia, ale wyłącznie wtedy, gdy pracownik zgłosi taki sposób naprawienia szkody lub wyrazi na to zgodę. Musi to zatem wynikać z porozumienia stron. Pracodawca nie może bowiem wyłącznie jednostronnie zdecydować o potrąceniu kwoty odpowiadającej szkodzie z wynagrodzenia pracownika – byłoby to nieuprawnione nadużycie. Pracodawca ma możliwość potrącania kwot z wynagrodzenia jedynie w ściśle określonych przypadkach wskazanych w Kodeksie pracy (art. 87). Naprawienie szkody na mieniu pracodawcy nie znajduje się w tym katalogu.

Określenie wysokości szkody

Oczywiste, że większą szkodę poniesie pracodawca w związku ze zniszczeniem przez pracownika np. nowego laptopa, mniejszą w przypadku używanego, kilkuletniego. W jaki sposób ustala się wartość zniszczonego sprzętu? Tu pomocniczo można kierować się cenami rynkowymi, np. każdorazowo oceniać, za jaką kwotę sprzęt o danych parametrach można kupić. Użyteczną metodą może być tu porównywanie cen w wyszukiwarkach sklepów internetowych, czy ogłoszeniach prasowych.

Spór przed sądem

W przypadku zaistnienia sporu sądowego, zgodnie z ogólnymi zasadami, to pracodawca będzie musiał udowodnić i wykazać, ze doszło do prawidłowego przekazania mienia, szkody oraz jej wysokości. Pracodawca nie musi natomiast udowadniać winy pracownika. Takie domniemanie wynika bowiem z art. 124 § 3 Kodeksu pracy. To zatem pracownik, który chce się zwolnić od odpowiedzialności powinien wykazać, że powstała ona z przyczyn od niego niezależnych (por. Wyrok SN - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 26 września 2000 r., sygn. akt I PKN 46/00). Musi się więc wykazywać inicjatywą dowodową. W przypadku udowodnienia przez pracownika, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, zastosowanie znajdą regulacje dotyczące ogólnej odpowiedzialności pracownika wobec pracodawcy – jeżeli szkoda nie powstała umyślnie, pracownik odpowiada do pełnej wysokości zaistniałej  szkody, ale nie wyższej niż trzykrotność jego wynagrodzenia. 

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Stan prawny na dzień 30 listopada 2015 roku.

Podstawa prawna: Ustawa  z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy

Dołącz do nas na Facebooku!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

REKLAMA

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA

300000 zł dofinansowania z ZUS na poprawę warunków bhp. Wpłynęło ponad 5000 wniosków

W konkursie ZUS na projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000 zł. Wpłynęło ponad 5000 wniosków.

Będzie waloryzacja o 15 proc. Czy dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wzrośnie do 4140 zł?

PFRON wypłaca comiesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego pracodawcy starają się o zwiększenie tego dofinansowania. Na ostatnim posiedzeniu Rady ogłoszono, że na ten cel udało się wygospodarować 770 mln zł na rok 2024 i kolejny.

REKLAMA