| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Obow. pracodawcy i pracownika > Nałożenie kary porządkowej podczas choroby pracownika

Nałożenie kary porządkowej podczas choroby pracownika

Pracodawca może dyscyplinować pracowników nakładając na nich kary porządkowe. Co w przypadku, gdy pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby a pracodawca chce w tym czasie ukarać go karą porządkową?

Pracownik w ostatnim miesiącu zaniedbał swoje obowiązki w kontaktach z klientami, narażając na szwank dobre imię mojej firmy. Postanowiłem więc ukarać go karą porządkową, ale od dwóch tygodni jest nieobecny z powodu choroby. Właśnie otrzymałem kolejne zwolnienie lekarskie na okres 4 miesięcy. Czy mimo jego nieobecności w pracy mogę nałożyć na niego karę porządkową?

Obowiązujące przepisy nie zabraniają ukarania pracownika karą porządkową w czasie jego nieobecności w pracy spowodowanej np. chorobą lub zaplanowanym wcześniej urlopem. Istnieją jednak warunki, które muszą być spełnione, aby zastosowana kara była skuteczna.

Kwestie podstawowe

Kodeks pracy (dalej: k.p.) przewiduje trzy rodzaje kar porządkowych, którymi pracodawca może dyscyplinować pracowników. Podwładni mogą zostać ukarani karą upomnienia i nagany, a w pewnych przypadkach również karą finansową. Przesłanki pozwalające na zastosowanie tych kar określa art. 108 k.p.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Zgodnie jednak z art. 109 par. 1 i 2 k.p. kara nie może być zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po trzech miesiącach od dopuszczenia się tego naruszenia. Ponadto kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Zgodnie zaś z art. 109 par. 3 k.p., jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy nie może być on wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy.

Obowiązek wysłuchania

Powstaje wątpliwość, czy w przypadku nieobecności pracownika w pracy zachodzi możliwość jego ukarania, czy też nieobecność zatrudnionego całkowicie pozbawia pracodawcę prawa do wyciągnięcia wobec niego konsekwencji.

Jeżeli pracownik dopuścił się niesubordynacji, ale został przez pracodawcę wysłuchany przed zaistnieniem nieobecności, a w ocenie pracodawcy zachowanie pracownika powinno się spotkać z sankcją, kara porządkowa może być nałożona, nawet jeśli pracownik przebywa na urlopie lub zwolnieniu chorobowym. Istotne jest to, że zatrudniony został wysłuchany przez pracodawcę jeszcze w czasie, kiedy był obecny w pracy. Kodeks pracy nie przewiduje bowiem wprost ochrony pracowników przed zastosowaniem kary porządkowej w razie ich nieobecności, tak jak ma to miejsce np. w przypadku zakazu wypowiedzenia umowy o pracę określonego w art. 41 k.p.

Data publikacji:

Ekspert:

Dziennik Gazeta Prawna

Największy polski dziennik prawno-gospodarczy

Autor:

aplikant adwokacki, kancelaria adwokacka Berger Legal, Bielsko-Biała

Zdjęcia

Nałożenie kary porządkowej podczas choroby pracownika
Nałożenie kary porządkowej podczas choroby pracownika

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Prometeia

Grupa doradczo-inwestycyjna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »