| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Obow. pracodawcy i pracownika > Kiedy wiadomość o ukaraniu jest usuwana z akt osobowych? (art. 113)

Kiedy wiadomość o ukaraniu jest usuwana z akt osobowych? (art. 113)

Oczywiste jest, że jeżeli dany pracownik ma w aktach osobowych informację, iż został ukarany przez pracodawcę za naruszenie obowiązków pracowniczych, nie jest to dla niego korzystnie.

Dlatego też Kodeks pracy wprowadził zasadę, zgodnie z którą po upływie określonego czasu, informacja o ukaraniu musi zostać usunięta z akt osobowych pracownika. A zatem karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy.

Zobacz: Sprzeciw od kary (art. 112)

Termin roczny nie jest jednak bezwzględnie obowiązujący. Zgodnie z Kodeksem, pracodawca może uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu:

  • Z własnej inicjatywy
  • Na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.

Usunięcie informacji o ukaraniu z akt sprawy jest obligatoryjne także w dwóch przypadkach:

  • Jeżeli pracodawca uwzględni sprzeciw i uzna, że kara została nałożona z naruszeniem przepisów,
  • Sąd wyda orzeczenie o uchyleniu kary wobec pracownika.

Zobacz serwis: Urlopy

Podstawa prawna: Art. 113 Kodeksu pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Emmerson Nieruchomości

Emmerson Twój Partner w Nieruchomościach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK