| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Obow. pracodawcy i pracownika > Kiedy wiadomość o ukaraniu jest usuwana z akt osobowych? (art. 113)

Kiedy wiadomość o ukaraniu jest usuwana z akt osobowych? (art. 113)

Oczywiste jest, że jeżeli dany pracownik ma w aktach osobowych informację, iż został ukarany przez pracodawcę za naruszenie obowiązków pracowniczych, nie jest to dla niego korzystnie.

Dlatego też Kodeks pracy wprowadził zasadę, zgodnie z którą po upływie określonego czasu, informacja o ukaraniu musi zostać usunięta z akt osobowych pracownika. A zatem karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy.

Zobacz: Sprzeciw od kary (art. 112)

Termin roczny nie jest jednak bezwzględnie obowiązujący. Zgodnie z Kodeksem, pracodawca może uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu:

  • Z własnej inicjatywy
  • Na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.

Usunięcie informacji o ukaraniu z akt sprawy jest obligatoryjne także w dwóch przypadkach:

  • Jeżeli pracodawca uwzględni sprzeciw i uzna, że kara została nałożona z naruszeniem przepisów,
  • Sąd wyda orzeczenie o uchyleniu kary wobec pracownika.

Zobacz serwis: Urlopy

Podstawa prawna: Art. 113 Kodeksu pracy.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK