| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Bezpieczeństwo i higiena pracy > Pracownik powinien dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy (art.211)

Pracownik powinien dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy (art.211)

Za przestrzeganie w zakładzie pracy zasad bezpieczeństwa odpowiada pracodawca. Na pracowniku jednak także ciąży obowiązek przestrzegania przepisów bhp.


Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności pracownik jest obowiązany:

  • znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
  • wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
  • dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
  • stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
  • poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
  • niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,
  • współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zobacz: Pracownik może powstrzymać się od pracy niebezpiecznej (art.210)

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Określony wyżej katalog obowiązków pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie jest wyczerpujący, co oznacza, że pracodawca w regulaminie pracy może je rozszerzyć, uściślając zasady postępowania pracowników w tym zakresie.

Naruszenie przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy może być podstawą do zastosowania przez pracodawcę wobec pracownika kary upomnienia, kary nagany lub nawet kary pieniężnej.

Zobacz serwis: Urlopy pracownicze

Działanie pracownika naruszające przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy może być uznane przez pracodawcę jako ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych i stanowić podstawę rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.

Podstawa prawna: Art.211 Kodeksu pracy

Aktualizacja: 03.10.2011

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Naruszenie przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy może być podstawą do zastosowania przez pracodawcę wobec pracownika kary upomnienia, kary nagany lub nawet kary pieniężnej.
Naruszenie przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy może być podstawą do zastosowania przez pracodawcę wobec pracownika kary upomnienia, kary nagany lub nawet kary pieniężnej.

Controlling i Rachunkowość Zarządcza189.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ25
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

Instytut Rozwoju Biznesu

Firma doradczo-szkoleniowa

Zostań ekspertem Infor.pl »