| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Związki zawodowe > Czy treść regulaminu pracy należy ustalić na nowo po powstaniu organizacji związkowej?

Czy treść regulaminu pracy należy ustalić na nowo po powstaniu organizacji związkowej?

W naszej placówce powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania dotychczasowego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku?

Pracodawca nie musi dokonywać zmiany regulaminu pracy tylko z tego powodu, że zaczęła działać w zakładzie organizacja związkowa. Przed powstaniem związku zawodowego pracodawca miał prawo ustalić regulamin pracy samodzielnie.

Regulamin pracy ustalony i wprowadzony w życie zgodnie z obowiązującymi przepisami, w sytuacji kiedy nie ma w zakładzie związku zawodowego, nie musi w późniejszym okresie być uzgadniany z nowo utworzoną zakładową organizacją związkową.

Jeżeli natomiast zajdzie potrzeba aktualizowania regulaminu pracy, to pracodawca powinien nowe postanowienia uzgodnić z działającą w zakładzie zakładową organizacją związkową (art. 1042 § 1 k.p.) i wprowadzić w życie w formie aneksu. W związku z tym, że w zakładzie działa tylko jedna zakładowa organizacja związkowa, w przypadku wprowadzenia zmian w regulaminie pracy pracodawca będzie zobowiązany wspólnie z tą organizacją ustalić termin dokonania uzgodnień treści aneksu. Nieuzgodnienie tych kwestii w ustalonym przez pracodawcę i związki zawodowe terminie spowoduje, że pracodawca będzie mógł samodzielnie zmienić regulamin pracy (art. 1042 § 2 k.p.). Jeżeli nie dojdzie do uzgodnienia z organizacją związkową terminu, w jakim mają nastąpić zmiany do regulaminu pracy, to pracodawca nie będzie mógł jednostronnie zmienić regulaminu.

Regulamin pracy nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla pracowników niż inne przepisy prawa pracy (uchwała SN z 24 listopada 1993 r., I PZP 46/93, OSNC 1994/6/131).

Zmiana określonych w regulaminie pracy warunków pracy, nawet jeżeli jest mniej korzystna dla pracowników, nie wymaga dokonania wypowiedzenia zmieniającego dotychczasowych warunków pracy. Inaczej będzie, jeżeli te warunki były dodatkowo określone w umowie o pracę. Wówczas trzeba będzie wręczyć pracownikom wypowiedzenia zmieniające. Zmienione warunki pracy zaczną obowiązywać pracowników po zakończeniu poszczególnych okresów wypowiedzenia.

Regulaminu pracy nie wprowadza się, jeśli organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników regulują postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników (art. 104 § 2 k.p.). Kwestie związane z organizacją i porządkiem w zakładzie pracy są egzekwowane wówczas w drodze poleceń kierownictwa zakładu pracy.

 

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Bożena Radzikowska

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »