| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Układy zbiorowe pracy > Ustalenie rozkładu czasu pracy

Ustalenie rozkładu czasu pracy

Nasza firma działa w godzinach od 8.00 do 20.00. Niektórzy pracownicy zatrudnieni na pełny etat chcieliby pracować w godz. od 12.00 do 20.00. Natomiast pracownicy pracujący na 1/2 etatu chcieliby pracować w godz. od 16.00 do 20.00, a jeszcze inni zatrudnieni na pełny etat woleliby pracować w soboty i niedziele (chcą mieć wolne poniedziałki i wtorki). Prezes firmy zaakceptował te propozycje. W jaki sposób (najłatwiejszy dla firmy) powinniśmy ustalić takie rozkłady i godziny pracy dla pracowników?

RADA

Pracownicy jednej firmy mogą być podzieleni na grupy, z których jedna pracuje w godzinach od 12.00 do 20.00, inna od 16.00 do 20.00, a jeszcze inna pracuje od środy do niedzieli mając wolne poniedziałki i wtorki. Takie rozkłady czasu pracy powinny zostać ustalone w wewnętrznych aktach prawnych (regulamin pracy, układ zbiorowy pracy, obwieszczenie).

UZASADNIENIE

System oraz rozkład czasu pracy obejmujący pracowników danej firmy czy danego działu powinien wynikać z układu zbiorowego pracy lub regulaminu pracy. Jeśli pracodawca nie jest związany takim układem ani nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy - system powinien wynikać z obwieszczenia pracodawcy. Nie dotyczy to jedynie systemu skróconego tygodnia pracy oraz systemu weekendowego, które powinny zostać wprowadzone w umowie o pracę (art. 150 § 3 Kodeksu pracy).

Pracowników powinien obowiązywać co do zasady jeden system czasu pracy. Różnicowanie systemu czasu pracy w jednym zakładzie pracy może mieć miejsce w ramach poszczególnych grup pracowników, z których jedna grupa różni się od innych np. organizacją czy charakterem pracy.

PRZYKŁAD

Pracownicy działu obsługi klienta zajmują się utrzymywaniem kontaktów z obecnymi klientami firmy oraz pozyskiwaniem nowych klientów. Ci, którzy obsługują dotychczasowych klientów, pracują w godzinach od 9.00 do 17.00 poza firmą, a ci, którzy pozyskują nowych klientów pracują w godz. od 12.00 do 20.00 w siedzibie firmy. Nie ma zatem przeciwwskazań, aby dla pierwszych ustanowić podstawowy system czasu pracy, a dla drugich system równoważny.

Nie oznacza to jednak, że pracownicy jednej firmy zatrudnieni w tym samym systemie czasu pracy nie mogą pracować w różnych godzinach. Możliwe jest bowiem, aby pracodawca organizował czas pracy tych pracowników w różny sposób. Nie ma zatem prawnych przeciwwskazań, aby pracownicy zatrudnieni u jednego pracodawcy w podstawowym systemie czasu pracy pracowali w sposób wskazany w pytaniu, czyli niektórzy z nich w godzinach od 8.00 do 16.00, inni od 12.00 do 20.00 lub od 16.00 do 20.00 (niepełnoetatowcy). W takim przypadku trzeba jednak określić w przepisach wewnątrzzakładowych, że praca w zakładzie odbywa się w podstawowym systemie czasu pracy, a godziny pracy poszczególnych pracowników są ustalane w przedstawianych im harmonogramach czasu pracy.

WAŻNE!

Pracownicy, którzy mają pracować również w niedziele, muszą mieć co najmniej jedną wolną niedzielę na cztery niedziele pracy.

Jak faktycznie pracodawca ustali organizację godzin pracy zatrudnionych w jego zakładzie pracy pracowników, zależy od potrzeb firmy. Jeśli firma funkcjonuje od poniedziałku do niedzieli w godz. od 8.00 do 20.00, to pracodawca musi ustalić takie zmiany, aby zapewniały obsługę pracowniczą właśnie w tych dniach i godzinach. Ponadto, istotną rolę będzie miała tutaj liczba pracowników, która w jednym czasie musi być na stanowiskach pracy.

• art. 129 § 1, art. 150 § 1, art. 15112 Kodeksu pracy.

Monika Wacikowska

specjalista w zakresie prawa pracy, były wieloletni pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jan Majczyk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »