| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Układy zbiorowe pracy > Ustalenie rozkładu czasu pracy

Ustalenie rozkładu czasu pracy

Nasza firma działa w godzinach od 8.00 do 20.00. Niektórzy pracownicy zatrudnieni na pełny etat chcieliby pracować w godz. od 12.00 do 20.00. Natomiast pracownicy pracujący na 1/2 etatu chcieliby pracować w godz. od 16.00 do 20.00, a jeszcze inni zatrudnieni na pełny etat woleliby pracować w soboty i niedziele (chcą mieć wolne poniedziałki i wtorki). Prezes firmy zaakceptował te propozycje. W jaki sposób (najłatwiejszy dla firmy) powinniśmy ustalić takie rozkłady i godziny pracy dla pracowników?

RADA

Pracownicy jednej firmy mogą być podzieleni na grupy, z których jedna pracuje w godzinach od 12.00 do 20.00, inna od 16.00 do 20.00, a jeszcze inna pracuje od środy do niedzieli mając wolne poniedziałki i wtorki. Takie rozkłady czasu pracy powinny zostać ustalone w wewnętrznych aktach prawnych (regulamin pracy, układ zbiorowy pracy, obwieszczenie).

UZASADNIENIE

System oraz rozkład czasu pracy obejmujący pracowników danej firmy czy danego działu powinien wynikać z układu zbiorowego pracy lub regulaminu pracy. Jeśli pracodawca nie jest związany takim układem ani nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy - system powinien wynikać z obwieszczenia pracodawcy. Nie dotyczy to jedynie systemu skróconego tygodnia pracy oraz systemu weekendowego, które powinny zostać wprowadzone w umowie o pracę (art. 150 § 3 Kodeksu pracy).

Pracowników powinien obowiązywać co do zasady jeden system czasu pracy. Różnicowanie systemu czasu pracy w jednym zakładzie pracy może mieć miejsce w ramach poszczególnych grup pracowników, z których jedna grupa różni się od innych np. organizacją czy charakterem pracy.

PRZYKŁAD

Pracownicy działu obsługi klienta zajmują się utrzymywaniem kontaktów z obecnymi klientami firmy oraz pozyskiwaniem nowych klientów. Ci, którzy obsługują dotychczasowych klientów, pracują w godzinach od 9.00 do 17.00 poza firmą, a ci, którzy pozyskują nowych klientów pracują w godz. od 12.00 do 20.00 w siedzibie firmy. Nie ma zatem przeciwwskazań, aby dla pierwszych ustanowić podstawowy system czasu pracy, a dla drugich system równoważny.

Nie oznacza to jednak, że pracownicy jednej firmy zatrudnieni w tym samym systemie czasu pracy nie mogą pracować w różnych godzinach. Możliwe jest bowiem, aby pracodawca organizował czas pracy tych pracowników w różny sposób. Nie ma zatem prawnych przeciwwskazań, aby pracownicy zatrudnieni u jednego pracodawcy w podstawowym systemie czasu pracy pracowali w sposób wskazany w pytaniu, czyli niektórzy z nich w godzinach od 8.00 do 16.00, inni od 12.00 do 20.00 lub od 16.00 do 20.00 (niepełnoetatowcy). W takim przypadku trzeba jednak określić w przepisach wewnątrzzakładowych, że praca w zakładzie odbywa się w podstawowym systemie czasu pracy, a godziny pracy poszczególnych pracowników są ustalane w przedstawianych im harmonogramach czasu pracy.

WAŻNE!

Pracownicy, którzy mają pracować również w niedziele, muszą mieć co najmniej jedną wolną niedzielę na cztery niedziele pracy.

Jak faktycznie pracodawca ustali organizację godzin pracy zatrudnionych w jego zakładzie pracy pracowników, zależy od potrzeb firmy. Jeśli firma funkcjonuje od poniedziałku do niedzieli w godz. od 8.00 do 20.00, to pracodawca musi ustalić takie zmiany, aby zapewniały obsługę pracowniczą właśnie w tych dniach i godzinach. Ponadto, istotną rolę będzie miała tutaj liczba pracowników, która w jednym czasie musi być na stanowiskach pracy.

• art. 129 § 1, art. 150 § 1, art. 15112 Kodeksu pracy.

Monika Wacikowska

specjalista w zakresie prawa pracy, były wieloletni pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek Tłumaczenia i szkolenia językowe

Skrivanek jest agencją translatorską, która oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu tłumaczeń i szkoleń językowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »