| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Rady pracowników > Rada pracowników - partner czy podmiot kontrolujący

Rada pracowników - partner czy podmiot kontrolujący

Rada pracowników jako organ reprezentujący pracowników danego zakładu pracy ma wobec pracodawcy pewne uprawnienia. Pracodawca zaś musi uzgodnić z radą niektóre podjęte działania.

Konsultacje z radą pracowników to drugi etap współpracy, pierwszym jest przekazanie radzie informacji. Po tym, gdy rada ma już określone informacje, rozpoczyna się proces konsultacji, które należy prowadzić w takim terminie, formie i zakresie, aby pracodawca mógł podejmować stosowne działania.

Na podstawie art. 14 ust. 1 w związku z art. 13 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o informowaniu pracodawca konsultuje z radą pracowników:

• stan, strukturę i przewidywane zmiany zatrudnienia;

• działania mające na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia;

• działania, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.

Rada pracowników może przedstawić swoją opinię także w sprawie działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian. Nie ma również przeszkód normatywnych, aby przedstawiała swoje opinie i w innych sprawach.

Rada pracowników musi otrzymać powyższe informacje w terminie, w formie i zakresie, który umożliwi jej zapoznanie się ze sprawą oraz przeanalizowanie tych informacji, ewentualnie również skonsultowanie ich z ekspertem, np. prawnikiem (art. 15 ustawy o informowaniu).

Porozumienie

Rada pracowników oraz pracodawca podpisują porozumienie, które umożliwia stronie pracowniczej i pracodawcy swobodne określenie szczegółowych zasad współpracy w tym zakresie (art. 5 ustawy o informo- waniu). Strony mogą umówić się w porozumieniu, jak często będą odbywały się spotkania z pracodawcą, jakie konkretnie dokumenty będą przedmiotem zainteresowania rady oraz częstotliwość ich ponawiania, a ponadto strony mogą ustalić inne praktyczne zasady współpracy. To porozumienie jest bardzo istotne z punktu widzenia praktyki stosowania ustawy o informowaniu, ponieważ może zapobiec ewentualnym konfliktom. Niestety nie we wszystkich zakładach pracy takie porozumienia zostały wynegocjowane. Jeżeli same strony nie ustalą szczegółów wzajemnej współpracy, to obowiązywać ich będzie ustawa, która przecież jest zbyt ogólna dla praktyki. Z tego powodu warto podjąć próbę negocjacji porozumienia, w tym ustalenia szczegółowego zakresu przekazywanych radzie pracowników dokumentów czy danych. Zdarza się, że strony ustalą w porozumieniu, iż zmiany w pewnych sferach działalności przedsiębiorstwa będą wymagać uzyskania zgody rady. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki przywilej przyznać radzie. Co do zasady jednak rada pracowników nie ma kompetencji stanowczych, ponieważ „informowanie” oznacza tylko przekazywanie przedstawicielom pracowników danych w celu umożliwienia im zaznajomienia się z przedmiotem sprawy i zbadania jej, natomiast „przeprowadzanie konsultacji” oznacza wymianę poglądów oraz nawiązanie dialogu między przedstawicielami pracowników a pracodawcą. Zatem pracodawca nie jest związany merytorycznym stanowiskiem prezentowanym przez radę, ma jednak obowiązek się z nim zapoznać.

Ewa Podgórska-Rakiel

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Kozłowska

Radca prawny, adwokat, specjalista z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »