| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Rady pracowników > Kiedy należy przeprowadzić wybory uzupełniające do rady pracowników

Kiedy należy przeprowadzić wybory uzupełniające do rady pracowników

Przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą powołać radę pracowników. Taka rada funkcjonuje w zakładzie pracy przez 4 lata w składzie, w jakim została wybrana – nawet w sytuacji gdy przedsiębiorca nie zatrudnia już 50 pracowników.

Wybór rady pracowników następuje na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (zwanej dalej ustawą). Jej przepisy stosuje się do pracodawców wykonujących działalność gospodarczą, którzy zatrudniają nie mniej niż 50 pracowników (art. 1 ust. 2 ustawy). W związku z powyższym obowiązku stosowania ustawy nie mają pracodawcy, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, nawet gdy zatrudniają 50 bądź więcej pracowników. Nie istnieją przeszkody, aby w takim przypadku stosowanie ustawy w zakresie dotyczącym wyboru rady pracowników następowało dobrowolnie.

WAŻNE!

Powołanie rady pracowników jest obowiązkowe u pracodawcy, który prowadzi działalność gospodarczą i zatrudnia co najmniej 50 osób.

Przesłanki wyboru rady pracowników

Powołanie rady pracowników musi nastąpić, gdy pracodawca zatrudni pięćdziesiątego pracownika. Pojęcie zatrudnienia na gruncie ustawy jest analogiczne do użytego w Kodeksie pracy. Odnosi się ono do wszystkich osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Nie wlicza się w poczet pracowników osób, które świadczą pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, lub będących osobami samozatrudnionymi.

Przykład

Na rzecz pracodawcy X pracę świadczy 50 osób. 45 osób pozostaje z nim w stosunku pracy, 1 osoba współpracuje na podstawie umowy o dzieło, a 4 osoby na podstawie umowy-zlecenia. Mimo że faktycznie pracę świadczy 50 osób, pracodawca X nie ma obowiązku organizacji wyborów rady pracowników, bo formalnie zatrudnia 45 pracowników, a nie 50. Pozostałe osoby nie są pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy.

Liczbę pracowników ustala się na podstawie przeciętnej liczby zatrudnionych w ramach stosunku pracy w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem powiadomienia o możliwości przeprowadzenia wyborów do rady pracowników (art. 7 ust. 1 ustawy). O osiągnięciu ustawowego pułapu zatrudnienia pracodawca ma obowiązek poinformowania pracowników. Informacja ta jest przekazywana w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Nie ma przeszkód, aby nastąpiło to za pomocą obwieszczenia na tablicy ogłoszeń bądź drogą elektroniczną, np. przez wysłanie e-maila do każdego pracownika z potwierdzeniem odbioru. Po wyborze rady pracowników musi nastąpić jej formalne zwołanie. Czynność ta jest zastrzeżona dla pracodawcy i powinna być przez niego wykonana w terminie 30 dni od dnia wyboru członków rady.

Kadencja rady pracowników a wybory uzupełniające

Sytuacja finansowa pracodawców, którzy prowadzą działalność gospodarczą, wiąże się często ze stanem gospodarczym branży, w której funkcjonują. Zmniejszenie zamówień na produkty bądź też usługi oferowane przez pracodawcę może wiązać się z okresowym zmniejszeniem zatrudnienia poniżej progów określonych w art. 3 ustawy. Przepis ten określa bowiem liczbę członków rady pracowników w zależności od liczby zatrudnionych pracowników.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Jowita Mulawa-Krause

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa podatkowego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »