| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Rady pracowników > Kiedy należy przeprowadzić wybory uzupełniające do rady pracowników

Kiedy należy przeprowadzić wybory uzupełniające do rady pracowników

Przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą powołać radę pracowników. Taka rada funkcjonuje w zakładzie pracy przez 4 lata w składzie, w jakim została wybrana – nawet w sytuacji gdy przedsiębiorca nie zatrudnia już 50 pracowników.

Wybór rady pracowników następuje na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (zwanej dalej ustawą). Jej przepisy stosuje się do pracodawców wykonujących działalność gospodarczą, którzy zatrudniają nie mniej niż 50 pracowników (art. 1 ust. 2 ustawy). W związku z powyższym obowiązku stosowania ustawy nie mają pracodawcy, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, nawet gdy zatrudniają 50 bądź więcej pracowników. Nie istnieją przeszkody, aby w takim przypadku stosowanie ustawy w zakresie dotyczącym wyboru rady pracowników następowało dobrowolnie.

WAŻNE!

Powołanie rady pracowników jest obowiązkowe u pracodawcy, który prowadzi działalność gospodarczą i zatrudnia co najmniej 50 osób.

Przesłanki wyboru rady pracowników

Powołanie rady pracowników musi nastąpić, gdy pracodawca zatrudni pięćdziesiątego pracownika. Pojęcie zatrudnienia na gruncie ustawy jest analogiczne do użytego w Kodeksie pracy. Odnosi się ono do wszystkich osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Nie wlicza się w poczet pracowników osób, które świadczą pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, lub będących osobami samozatrudnionymi.

Przykład

Na rzecz pracodawcy X pracę świadczy 50 osób. 45 osób pozostaje z nim w stosunku pracy, 1 osoba współpracuje na podstawie umowy o dzieło, a 4 osoby na podstawie umowy-zlecenia. Mimo że faktycznie pracę świadczy 50 osób, pracodawca X nie ma obowiązku organizacji wyborów rady pracowników, bo formalnie zatrudnia 45 pracowników, a nie 50. Pozostałe osoby nie są pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy.

Liczbę pracowników ustala się na podstawie przeciętnej liczby zatrudnionych w ramach stosunku pracy w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem powiadomienia o możliwości przeprowadzenia wyborów do rady pracowników (art. 7 ust. 1 ustawy). O osiągnięciu ustawowego pułapu zatrudnienia pracodawca ma obowiązek poinformowania pracowników. Informacja ta jest przekazywana w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Nie ma przeszkód, aby nastąpiło to za pomocą obwieszczenia na tablicy ogłoszeń bądź drogą elektroniczną, np. przez wysłanie e-maila do każdego pracownika z potwierdzeniem odbioru. Po wyborze rady pracowników musi nastąpić jej formalne zwołanie. Czynność ta jest zastrzeżona dla pracodawcy i powinna być przez niego wykonana w terminie 30 dni od dnia wyboru członków rady.

Kadencja rady pracowników a wybory uzupełniające

Sytuacja finansowa pracodawców, którzy prowadzą działalność gospodarczą, wiąże się często ze stanem gospodarczym branży, w której funkcjonują. Zmniejszenie zamówień na produkty bądź też usługi oferowane przez pracodawcę może wiązać się z okresowym zmniejszeniem zatrudnienia poniżej progów określonych w art. 3 ustawy. Przepis ten określa bowiem liczbę członków rady pracowników w zależności od liczby zatrudnionych pracowników.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Olga Rzycka

Coach, trener, psycholog

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »