| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Rady pracowników > Europejskie rady zakładowe - zmiana ustawy

Europejskie rady zakładowe - zmiana ustawy

Europejskie rady zakładowe to jedna z form systemu informacyjno-konsultacyjnego w przedsiębiorstwie o zasięgu ponadnarodowym, który działa na obszarze Unii Europejskiej. Rady mają prawo do konsultacji w sprawach dotyczących m.in.: nowych metod pracy, łączenia i podziału przedsiębiorstw czy zwolnień grupowych.

22 października 2011 r. weszła w życie ustawa z 31 sierpnia 2011 r. nowelizująca przepisy ustawy z 5 kwietnia 2002 r. o europejskich radach zakładowych (zwanej dalej ustawą). Wprowadzenie w życie zmian do tej ustawy było następstwem uwzględnienia w prawie polskim postanowień dyrektywy 2009/38/WE (zwanej dalej dyrektywą).

Zmiany wprowadzone ustawą nowelizującą obejmują m.in.:

  • wprowadzenie ogólnych zasad dotyczących metod ponadnarodowego informowania pracowników i konsultowania się z nimi,
  • wprowadzenie definicji informowania oraz doprecyzowanie definicji konsultacji,
  • wprowadzenie ogólnych zasad dotyczących metod ponadnarodowego informowania pracowników i konsultowania się z nimi,
  • ograniczenie kompetencji europejskiej rady zakładowej do kwestii ponadnarodowych oraz wprowadzenie powiązania między krajowym i międzynarodowym poziomem informowania pracowników i konsultowania się z nimi,
  • uznanie roli związków zawodowych i organizacji pracodawców na szczeblu europejskim przez wprowadzenie obowiązku informowania ich o składzie specjalnego zespołu negocjacyjnego i rozpoczęciu negocjacji,
  • określenie obowiązków w zakresie przekazywania informacji pozwalających na rozpoczęcie negocjacji oraz zasad negocjowania porozumień w celu powołania nowych europejskich rad zakładowych,
  • wprowadzenie klauzuli dostosowawczej na wypadek zaistnienia znaczących zmian w strukturze przedsiębiorstwa o zasięgu wspólnotowym lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym wprowadzającej obowiązek rozpoczęcia negocjacji.

Nie sposób omówić wszystkich zmian wprowadzonych tą dużą nowelizacją, dlatego poniżej omówiono jedynie najistotniejsze zmiany związane z funkcjonowaniem europejskich rad zakładowych.

Sprawa ponadnarodowa

Ustawą nowelizującą dookreślono art. 1 ust. 1 ustawy, wskazując, że zakres prawa pracowników do informowania i konsultacji jest ograniczony do spraw ponadnarodowych (co oczywiście nie narusza uprawnień do informacji i konsultacji określonych w odrębnych przepisach). Zmiana ta była konieczna z uwagi na modyfikację treści art. 1 ust. 3 dyrektywy, w którym przesądzono, że kompetencje europejskiej rady zakładowej oraz zakres informowania pracowników i konsultowania się z nimi objęty dyrektywą są ograniczone właśnie do kwestii ponadnarodowych.

Jednocześnie ustawodawca wprowadził do ustawy definicję pojęcia sprawy ponadnarodowej. Należy przez nią rozumieć sprawę dotyczącą całości przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym lub przynajmniej 2 przedsiębiorstw lub zakładów pracy przedsiębiorstw lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym mających swoją siedzibę w 2 państwach członkowskich (art. 1 pkt 2c ustawy nowelizującej).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »