| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zbiorowe prawo pracy > Rady pracowników > Czy po zakończeniu kadencji rady pracowników powołanej przez związki zawodowe pracodawca musi zorganizować wybory nowej rady

Czy po zakończeniu kadencji rady pracowników powołanej przez związki zawodowe pracodawca musi zorganizować wybory nowej rady

W naszej firmie radę pracowników powołały organizacje związkowe. Kadencja wybranej w ten sposób rady pracowników kończy się 15 listopada br. Czy jeżeli obecnie sami pracownicy nie powołają nowej rady, to dotychczasowa będzie nadal działać?

Powinni zatem Państwo poinformować pracowników najpóźniej do 15 września br. o możliwości wyboru nowej rady pracowników. W przypadku gdy pracownicy nie są zainteresowani powołaniem nowej rady, pracodawca nie ma obowiązku organizować wyborów rady pracowników. Przepisy dotyczące rad pracowników stosujemy do pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 50 pracowników (art. 1 ust. 2 ustawy o informowaniu pracowników...).

Jeżeli natomiast pracownicy zorganizują się i złożą wniosek o powołanie rady, to należy ją wyłonić w następujący sposób:

Krok 1

Pracodawca organizuje wybory na pisemny wniosek grupy co najmniej 10% pracowników, powiadamiając ich o terminie przeprowadzenia wyborów oraz o terminie zgłaszania kandydatów na członków rady w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 8 ust. 1 ustawy o informowaniu pracowników...).

Krok 2

Pracodawca powiadamia pracowników o terminie wyborów nie później niż na 30 dni przed dniem wyborów. Natomiast termin zgłoszenia kandydatów na członków rady pracowników wynosi 21 dni (art. 8 ust. 2 ustawy o informowaniu pracowników...).

Członków rady pracowników u pracodawcy zatrudniającego:

  • do 100 pracowników – wybierają pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych na piśmie przez grupę co najmniej 10 pracowników,
  • powyżej 100 pracowników – wybierają pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych na piśmie przez grupę co najmniej 20 pracowników.

Krok 3

Pracodawca powinien uzgodnić z pracownikami, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy, regulamin wyborów. Sposób wyłonienia pracowników, którzy mieliby ustalić regulamin, może polegać na wprowadzeniu wewnętrznej procedury regulującej tę kwestię (jeżeli w firmie nie ma ustalonego trybu wyłaniania pracowników).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Skórski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »